Inspira

Apa Komen Anda Tentang Proton Tiara? Sekiranya ada, bolehlah kita berkongsi pengalaman suka duka anda dengan kereta proton ini..


1,390 thoughts on “Inspira

    MFA lu mana hah. I still searching you!!. Chai said:
    December 15, 2014 at 8:18 pm

    Ko

    Aaron said:
    December 13, 2014 at 2:03 pm

    Cvt panas…… akhirnya baru sc percaya..sblm ni..tak nk akui.. yg wecare dok bagi jawapan bodoh… ckp over speed..recommend speed 110km/hr for 2.0 cc. Car.. 240km/hr max. odometer.. and 198km/hr max. Speed kat template masa nk jual dulu.. 65k complaint until now 170k baru mereka dpt akui…itu pon boss sc sendiri buat test drive dgn foreman n saya.. everage 59km/hr dah kuar slow down sign…. saya dah ada jawapan untuk masalah saya cuma nk sedar kan mereka tentang tahap kualiti kereta kebangsaan. First reason why cvt panas… minyak engine tak o.k.. walhal dari 0 millage sampai skrg saya service kat proton.. 2nd reason minyak cvt isi lebih..walhal mereka yg tukar masa 100k dulu.. dlm report service claim 7 liter.. takpalah masa tu free service sampai 100k, saya ada bukti kat service book…All done by proton…. tunggu hari selasa nanti 16hb 12. next week report kuar…tgk apa jawapan mereka.. sabar jelah..

      Faz said:
      December 13, 2014 at 3:01 pm

      Bro, sy nak comment kat jawapan bro:

      1) minyak enjin x ok – walaupun bro service kat SC, tapi SC x stick pada recommended viscosity pun. Mitsu engineer recommend 0W20, tapi SC guna minyak Petronas, viscosity xW40 atau xW50, betul x? lagi satu minyak tu bukan API certified. xde service donut (yg bulat tulis resource conserving etc2) atau starbust (yg tulis for gasoline). sebab tu la sy tak service kat SC, walaupun kereta baru, saya hantar 1st service je tu pun bawa minyak sendiri. dan API certified. mana2 packaging boleh je print logo to, so kita boleh check dekat API directory samada brand tu ada licensee kepada API atau x. ibarat kita beli barang elektrik, ada SIRIM dengan xde SIRIM. bila ada SIRIM, kita tau yg barang tu dah diperiksa ada SIRIM, dan kita xlah risau sgt walaupun ianya bukanlah jaminan ianya xkan terbakar! haha

      2) CVT overfill – yep. 7 liter tu kalau flush. kalau normal drain and fill, x sampai 4 liter bro. kat oil dip stick ada tulis C & H. COLD tu sbg reference je, yg kita perlu tgk adalah HOT. yg ni yg leceh sket. sbb dah fill, pastu shift gear ke P,R,N,D pastu off engine, start balik. pastu drive beberapa minit untuk warm up CVT, then check dipstick. yg ni org paling malas nak buat. sy service CVT kat workshop luar. 1 tin 4 liter x abis bro. dah tuang kat workshop, x abis tuang, sy pesan jangan tuang habis. then sy buat sendiri procedure tu, workshop takkan rajin nak buat bro. sy buat selama 2 hari nak tengok tepat ke x. bila dah warm up CVT, sy mesti check, kurang je top up, sampai betul2 kat takat HOT tu. memang kena rajin sket, mmg x abis bro, ada lagi myk CVT tu. 3.x liter je pakai. tapi mungkin 7 liter tu dieorg flush kot bro?? ke normal drain je?? tunggu jelah ek. sabo jelah….kalau x sabo, bro hempuk dieorg sekor2. mungkin lepas tu sel2 otak mereka akan berhubung.

      orang ramai sangka bila buat kat SC, mesti perfect, sebab SC ialah tempat yg authorize dan specialize dalam sesuatu make & model (konon2 la).
      padahal kat luar sana berlambak tuner yg lebih bagus dan knowledgeable dari SC. especially mat saleh. dieorg ada tulis/buat video utk maintain lancer.

        Faz said:
        December 15, 2014 at 8:48 am

        https://engineoil.api.org/Directory/EolcsSearch

        boleh check API registration untuk mana2 engine oil. tengok samada EO tu betul2 API certified atau x. macam sy, saya pakai 0W20 Pennzoil Platinum with Pureplus Technology, direct from US. bukan blend under UMW macam yg kita dapat kat kedai sparepart. paling penting, API certified.
        kalau bro punya warranty dah abis, buat sendiri kat luar la. pastu pilih sendiri EO yg bagus.

          syahril said:
          December 18, 2014 at 1:15 pm

          bro…mana bleh dpt xW20 Pennzoil Platinum Pureplus Technology tu? Mencari gk nk bg inspira sy…

            Faz said:
            December 18, 2014 at 1:20 pm

            Pennzoil Ultra Platinum with Pureplus 5W20

            https://forum.lowyat.net/topic/1839295

            sy beli dengan Marc. seller kat link yg sy bagi.
            beli 5 quarts. 1 quart = 0.946 liter.
            Inspira guna 4.3 liters.
            5 quarts = 4.73 liters
            tuang 4.5 quarts je. lagi setengah quart simpan untuk next service. next service cuma beli 4 quarts je.

            4.5 quarts = 4.257 liters. kira halal la, sikit je beza dgn 4.3 kan haha.

            syahril said:
            December 18, 2014 at 1:45 pm

            trima kasih…ohh seller ni, slalu tgk topic dia sblum ni…bleh x perasan yg dia ada pennzoil pureplus ni….trima kasih skali lg.

            Mesti ramai heran pasal pe pkai xw20 plk ni hehehe

            Faz said:
            December 18, 2014 at 2:04 pm

            orang selalu mentaliti kalau cc besar je mesti kena minyak tebal mcm xW40 ke, kalau tak, xde protection kononnya. yg viscosity rendah mcm xW20/30 tu utk engine kecik je mcm viva, kancil. tu zaman dulu punya cerita. modern engine semua guna low viscosity skrg ni. utk increase fuel efficiency. lagipun engineer Mitsu recommend 4B11 guna 0W20. kalau Evo 4B11T guna xW30. yg bagi protection adalah oil film strength, bukan dikira dr ketebalan/weight/viscosity engine oil tu. spec tu setiap EO ada spec sheet, supaya kita boleh tengok performance sesuatu EO tu. dan bg orang yg sangat2 particular dengan EO, dieorg akan buat VOA (virgin oil analysis), hantar dekat lab tengok berapa TBN (total base number) lepas tu pakai dalam let say 10,000km, hantar plak UOA (used oil analysis) kat lab, check berapa TBN yg tinggal. dari situ dapat tau EO tu boleh tahan berapa km, adakah seperti yg manufacturer claim boleh tahan 10,000km sbg cth ataupun lebih ataupun kurang. tapi sy tak la smpi mcm tu punya detail.

        Aaron said:
        December 18, 2014 at 5:46 pm

        T.Q Bro faz.. memang tahu pon yg sc service tak pandai (bodoh pengg)..masa b.disc bengkok dulu lagi kasi jawapan bodoh.. tapi dah dpt free service sampai 100k hantar jelah) jawapan untuk cvt problem dah dpt..kena tukar CVT approx. RM 20k. Tak de warranty..ini result by phone dari sc team leader ckp je.. letter belom dpt. paling lewat isnin depan. Reason over 100k millage. Hahahha complaint masa 65k millage tak settle then over 100k tak de warranty. . itu tak penting..yg penting lepas dpt surat sure lagi best..pegawai dari wecare sure panas bontot.. semua email black n white ada..mesti mau kasi dia tau..jgn fikir org ni bodoh mcm dia.. saya tak kisah tukar ke tidak sebab next month dah pegi o.sea.. kete dah tinggal. So far dlm minggu ni speed 180km/hr takde hal.. sebab dah lopong bumper belah kiri driver… itu je masalah nye.. design bodoh.. minyak ke apa ke…kita boleh select yg baik….

          Faz said:
          December 18, 2014 at 9:40 pm

          fight bro jangan tak fight. kasi hentam cukup2. benda dah berlaku masa dalam warranty period lagi dan consumer pun dah address isu ni, jangan la cari alasan sekarang mileage over 100k km etc.

          ye CVT cooler duduk belakang fog lamp. walaupun ada lubang kat tepi fog lamp cover tu tapi x memadai untuk channel cool air pada CVT cooler. bengong jugak design bumper tu.

    Al Hafiz Rubai said:
    December 12, 2014 at 7:31 pm

    Assalamualaikum. Betul ke Inspira 1.8M akan mengalami kerosakan clutch pump apabila mileage dah masuk menghampiri 100k km? Mohon penjelasan tuan-tuan dan puan-puan yang bermaklumat. Terima kasih.

      Faz said:
      December 13, 2014 at 9:55 am

      https://forum.lowyat.net/topic/2677742/+360

      rajin2 baca, forum di sana banyak yg boleh membantu, baca dulu bagi habis. ada banyak maklumat yg dikongsi di sana. kalau maklumat yg dicari xde, baru bukak thread baru.

        Al Hafiz Rubai said:
        December 14, 2014 at 2:23 pm

        Baik. T.k

    mazlan ak said:
    December 2, 2014 at 11:53 am

    Assalam semua, inspira 1.8mt saya kalau gear 5 speed 120 km/j RPM dah cecah 3100 hingga 3200, sedangkan myVi 1.3AT isteri saya bila speed 120 km/j RPM baru 3000 je dan tak lebih, boleh sapa2 tolong jelaskan adakah ini normal untuk inspira 1.8mt atau ianya ada masalah….

      MFA said:
      December 2, 2014 at 11:58 am

      Abang, gear ratio untuk Inspira sama ke dengan Myvi? tak sama kan. gearbox tu sendiri pun tak sama kan. jadi harap2nya dah jawab la soalan tu.
      serupa dengan Neo manual saya dulu, gear 5 3k rpm = 100km/h, sementara Toyota Altis mak saya 4-speed auto 100km/h @ 2k rpm je. lain kereta, lain gearbox, lain gear ratio, lain la dia punya reading.

        mazlan ak said:
        December 2, 2014 at 12:35 pm

        terima kasih bro, baru nak faham

    bro zul 1.8m said:
    November 22, 2014 at 6:02 pm

    salam……bro2 inspira, nak ty ni absorber sport yg sesuai utk inspira brand ape ek? nak guna adjustable keras…mcm xsesuai je utk family. ….tlg otai2 beri pandangan

      MFA said:
      November 23, 2014 at 10:19 am

      untuk family, coilover/adjustable absorber tak selesa especially dekat belakang. so tukar sport spring pun dah ok. dah keras sikit dari original. Eibach Pro Kit ok, IMP pun ok. ataupun R3 spring.
      damper original pun ok dah. tapi kalau short stroke lagi bagus, boleh match dengan sport spring, better bound & rebound. brand tak pasti la yang mana bagus. very subjective. ada yg pakai Proride short stroke.

        bro zul 1.8m said:
        November 24, 2014 at 1:20 pm

        thanks bro mfa…info yg sangat berguna…..tq2.

          MFA said:
          December 7, 2014 at 2:56 pm

          nak tambah sikit, sport spring/lowering spring tak patut pair dengan stock absorber, bumpy. jadi kena pair dengan gas absorber atau sport absorber short stroke, baru less bumpy. bumpy juga tapi kurang sangat2 la. walaupun absorber gas/sport ni keras dari stock KYB kita tu tapi kurang bumpy. ride akan jadi firm and steady. easier to control & handle. saya baru mggu lepas tu absorber gas brand ISC. depan RM590, belakang RM460, barang saja. overall better than previous. less bumpy.

          p/s: tolong jangan pakai Proride. dari zaman sebelum rebrand (Sapura), sampai skrg quality tak bagus. cepat kong, cepat bunyi2.

    A.Mirza said:
    November 22, 2014 at 3:51 pm

    Dh lebih 3 tahun pkai inspira, skrng mileage dh lebih 160k.. masalah kereta dtg mase mileage dlm 60-80k… masalah kete dtg mbile speeding 180km/h dan keatas utk jangka masa panjang, mmg akan kluar warning “Slow down”.. speeding kt highway LPT waktu hari tgh panas terik so mmg overheat lerr.. masalah ni selesai selepas cabut lampu fog light sebelah kiri sbb CVT Cooler tu ade kt bahagian blakang fog lamp.. Overheat tu berlaku slalunye sbb gearbox cooler tu x dpt disejukkan dgn efficient sbb angin x dpt msuk bnyk sgt kt bahagian tu walaupun dah ade lubang kt cover fog light tu..
    Angin dpt masuk and sejukkan CVT cooler dgn lebih baik lpas cabut fog light. Sape yg ade duit lebih, bleh la tambah kipas kt cooler tu and cooler lgi besar kalau xnak cabut fog light… Pomen x nasihatkan utk alih cooler tu sbb takut nnti xde oil pressure sbb cooler tu dh alih jauh sgt..

    Selepas masalah overheating ni selesai, dtg lak masalah kt Valve Body gearbox CVT.. Tgh2 drive, kluar warning, “Gearbox Service Required”, padahal kete belum smpai mase utk diservice.. masalah ni berlaku sbb valve body tu punye solenoid valve dh jammed bile jalan jauh sbb panas sgt.. maklum lah cuaca kt malaysia ni kan panas.. Dh complaint kt SC centre pasal masalah tu.. lepas bnyk kali complaint, research team dari HQ Proton dtg buat check.. lpas bnyk kali diorang turun dtg SC centre Raub ni, diorang kate Valve Body kene tukar baru.. mujur dulu aq report masalah ni time dlm waranti lgi.. masalah ni jdi kritrikal lpas waranti abis sbb mileage dh lebih 100k.. Bile nk tukar valve body baru, proton ckp aq kne byr separuh harge utk valve body tu, tpi aq xnak byr sbb masalah ni jdi mase msih dlm waranti.. klau separuh harge pon, bnyk juga kne byr. Akhirnya proton sc setuju nk bayar sepenuhnye utk ganti valve body baru, cume aq kne bayar utk minyak gearbox.. setakat minyak gearbox tu aq x kesah sgt la.. so lpas tukar valve body baru, kete xde masalah.. Alhamdulillah masalah selesai..

    Masalah gearbox overheat and Valve Body rosak ni berlaku juga kt owner Lancer.. so x pelik la klau jdi kt inspira sbb engine sama.. cume mekanik proton ckp gearbox inspira bentuk lain sket dri gearbox lancer..

    Cume baru2 ni absorber kene tukar.. alang2 aq nk tukar, aq tukar yg performance absorber.. cume x comfort sgt, tpi biase lah kan absorber hard setup..

    Lain dri tu, xde masalah.. kete mmg terbaik..

    Dulu slalu dari Raub berulang hari2 ke K.Lumpur.. kete mmg bnyk travel.. Driving style aq, aq suke speeding and bile nk accelerate klau nk overtake, aq tekan minyak abis smpai rev cecah 6500rpm.. kete okey wlaupun driving laju.. kete slalu speeding lebih 160km/h bile kt highway LPT.. dulu kerap juga ler menghala ke Kuantan… Tpi minyak engine mmg sentiase pkai fully synthetic. So klau rev tinggi2 engine okey.. baloi la pkai minyak engine mahal sbb nk jage engine.. Peace yaww.. Assalamualaikum.. ;)

      MFA said:
      November 22, 2014 at 5:13 pm

      Good write up bro. Thank u for sharing your experience. Very2 good information.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s