Inspira

Apa Komen Anda Tentang Proton Tiara? Sekiranya ada, bolehlah kita berkongsi pengalaman suka duka anda dengan kereta proton ini..


1,370 thoughts on “Inspira

    bro zul 1.8m said:
    November 22, 2014 at 6:02 pm

    salam……bro2 inspira, nak ty ni absorber sport yg sesuai utk inspira brand ape ek? nak guna adjustable keras…mcm xsesuai je utk family. ….tlg otai2 beri pandangan

      MFA said:
      November 23, 2014 at 10:19 am

      untuk family, coilover/adjustable absorber tak selesa especially dekat belakang. so tukar sport spring pun dah ok. dah keras sikit dari original. Eibach Pro Kit ok, IMP pun ok. ataupun R3 spring.
      damper original pun ok dah. tapi kalau short stroke lagi bagus, boleh match dengan sport spring, better bound & rebound. brand tak pasti la yang mana bagus. very subjective. ada yg pakai Proride short stroke.

        bro zul 1.8m said:
        November 24, 2014 at 1:20 pm

        thanks bro mfa…info yg sangat berguna…..tq2.

    A.Mirza said:
    November 22, 2014 at 3:51 pm

    Dh lebih 3 tahun pkai inspira, skrng mileage dh lebih 160k.. masalah kereta dtg mase mileage dlm 60-80k… masalah kete dtg mbile speeding 180km/h dan keatas utk jangka masa panjang, mmg akan kluar warning “Slow down”.. speeding kt highway LPT waktu hari tgh panas terik so mmg overheat lerr.. masalah ni selesai selepas cabut lampu fog light sebelah kiri sbb CVT Cooler tu ade kt bahagian blakang fog lamp.. Overheat tu berlaku slalunye sbb gearbox cooler tu x dpt disejukkan dgn efficient sbb angin x dpt msuk bnyk sgt kt bahagian tu walaupun dah ade lubang kt cover fog light tu..
    Angin dpt masuk and sejukkan CVT cooler dgn lebih baik lpas cabut fog light. Sape yg ade duit lebih, bleh la tambah kipas kt cooler tu and cooler lgi besar kalau xnak cabut fog light… Pomen x nasihatkan utk alih cooler tu sbb takut nnti xde oil pressure sbb cooler tu dh alih jauh sgt..

    Selepas masalah overheating ni selesai, dtg lak masalah kt Valve Body gearbox CVT.. Tgh2 drive, kluar warning, “Gearbox Service Required”, padahal kete belum smpai mase utk diservice.. masalah ni berlaku sbb valve body tu punye solenoid valve dh jammed bile jalan jauh sbb panas sgt.. maklum lah cuaca kt malaysia ni kan panas.. Dh complaint kt SC centre pasal masalah tu.. lepas bnyk kali complaint, research team dari HQ Proton dtg buat check.. lpas bnyk kali diorang turun dtg SC centre Raub ni, diorang kate Valve Body kene tukar baru.. mujur dulu aq report masalah ni time dlm waranti lgi.. masalah ni jdi kritrikal lpas waranti abis sbb mileage dh lebih 100k.. Bile nk tukar valve body baru, proton ckp aq kne byr separuh harge utk valve body tu, tpi aq xnak byr sbb masalah ni jdi mase msih dlm waranti.. klau separuh harge pon, bnyk juga kne byr. Akhirnya proton sc setuju nk bayar sepenuhnye utk ganti valve body baru, cume aq kne bayar utk minyak gearbox.. setakat minyak gearbox tu aq x kesah sgt la.. so lpas tukar valve body baru, kete xde masalah.. Alhamdulillah masalah selesai..

    Masalah gearbox overheat and Valve Body rosak ni berlaku juga kt owner Lancer.. so x pelik la klau jdi kt inspira sbb engine sama.. cume mekanik proton ckp gearbox inspira bentuk lain sket dri gearbox lancer..

    Cume baru2 ni absorber kene tukar.. alang2 aq nk tukar, aq tukar yg performance absorber.. cume x comfort sgt, tpi biase lah kan absorber hard setup..

    Lain dri tu, xde masalah.. kete mmg terbaik..

    Dulu slalu dari Raub berulang hari2 ke K.Lumpur.. kete mmg bnyk travel.. Driving style aq, aq suke speeding and bile nk accelerate klau nk overtake, aq tekan minyak abis smpai rev cecah 6500rpm.. kete okey wlaupun driving laju.. kete slalu speeding lebih 160km/h bile kt highway LPT.. dulu kerap juga ler menghala ke Kuantan… Tpi minyak engine mmg sentiase pkai fully synthetic. So klau rev tinggi2 engine okey.. baloi la pkai minyak engine mahal sbb nk jage engine.. Peace yaww.. Assalamualaikum.. ;)

      MFA said:
      November 22, 2014 at 5:13 pm

      Good write up bro. Thank u for sharing your experience. Very2 good information.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s