Inspira

Apa Komen Anda Tentang Proton Tiara? Sekiranya ada, bolehlah kita berkongsi pengalaman suka duka anda dengan kereta proton ini..


1,348 thoughts on “Inspira

    Black Inspira Never Surrender said:
    September 11, 2014 at 12:57 pm

    As’slm… dah lama tak kongsi cerita kat sini. Alhamdullilah bln 8 baru nie dah 3 tahun sy pakai inspira, syukur takde masaalah yg berlaku. Sejak sy pakai dari mula beli sampai hari ini barang yang ditukar hanya bateri aje yg telah diganti itu pun setelah pakai 2 tahun 11 bulan sebelum raya baru nie dia kong… berbaloilah klu tukar pun pakai kira puas hati.. Yg tggu masa nak tukar pulak lepas nie, tayar aje… Yang lain ok, cume mungkin suspension faktor umur dah rasa agak lembut dan lebih berbuai dari dulu klu layan corner, untuk highway emmm kira boleh lagilah. Bile dgr hal berkenaan cvt nie dr member kata ada masaalah overheating nie berkerut juga dahi.. Syukur sy tak pernah mengalaminye, baru baru nie sy ke kuantan perjalanan mula 7.30 pg dari sg buloh, sy bawa bermula tol gombak sampai ke exit kuantan tak kurang dari 150-160 km/j… cuma slow di R/R Temerloh sbb kreta banyak, alhamdulliah kereta ok dan tak kena speed trap, ha ha ha… Sejak beli sampai skrg minyak cvt sy tak pernah tukar.. Mileage dlm 65++. Sebelum ini sy pernah tanya SC perlu tukar tak… diaorg kata tak perlu sbb dlm manual kata 100k KM baru tukar.. klu 40K untuk kereta yang lasak jln hari hari , mcm kereta polis ,SPAD or yg sebagainye.. Lg pun dulu proton tak keluarkan lg minyak cvt nie.. skrg nie dah ada harga dlm RM38 seliter di proton SC. Tp ingat CVT oil nie antara engine Inspira dgn CVT kereta proton yg lain mcm saga FLX ke tak sama.. sbb member kat SC ada tunjuk, tak silap inspira pakai botol warna merah.. Perlu berhati hati nanti salah pakai, jahanam pulak engine.. Mungkin untuk next service lps nie nak tukar juge minyak cvt tu dah lama sangat. Klu ikut kes overheating cvt gear box nie dulu selalu kena pada keluar Mitshubishi 1st batch, model tahun 2008- 2010 klu tak silap, lps tu model tu dah upgrade. Sepatutnya Inspira dah tak jd hal mcm tu sbb problem to dah solve, tapi tak taulah nak ckp kdg perkara dah nak jadi.. OKlah bye nanti citer lagi..

    Apa apa pun Inspira best Arghhh…!!!

    MFA said:
    September 4, 2014 at 3:37 pm

    Assalamualaikum, baru je tukar CVT fluid di workshop luar. Mileage 20,000km. Guna Eneos CVTF. RM32 1 liter. Semua skali 4 liter,
    Upah RM15,
    Lepas ni mileage 50,000km tukar lagi sekali dengan CVT filter. Try minyak SUMO CVTF pulak.

      Wan Shukor said:
      September 4, 2014 at 7:45 pm

      Awainya tukar mnyk Cvt tu..

        MFA said:
        September 5, 2014 at 10:27 am

        Sebab sy banyak lenjan spjg 20,000km ni, banyak long distance, banyak high speed cruising selama 4-5 jam non-stop. Lagipun murah x sampai RM150 pun, stok lama, stok baru RM4x jgk seliter. Tukar engine oil lagi mahal bang RM230 every 10,000km.

    odeng said:
    September 2, 2014 at 10:54 am

    “salam sahabat2.. ada satu kemushkilan nak tanya.. dekat bawah bahagian exzoz tu bila enjin on ada bunyi “hissing’ sikit.. pegi SC dia kata tu bunyi fuel pump.. tp baru pegi satu SC, belum dapatkan second opinion SC lain lagi.. ada tak sahabat2 kat sini hadapai situasi mcm ni.. TQ”

    -Aku pun baru perasan. Kereta aku ada bunyi jugak bila enjin hidup..Bro nordin..cmna apa feedback dari SC lain? itu normal ke tak normal?

    bro zack said:
    August 27, 2014 at 11:26 pm

    inspira 1.8mt terbaik……xpayah fikir cvt….pickup best, siap over take mamat poyo terasa kaya lancer gt yang sombong tuuuuuu.hahaha

    mohd fitri said:
    August 26, 2014 at 2:14 am

    mitsubishi lancer gte terbaekkkkk dari proton

      Loverboy said:
      August 26, 2014 at 7:56 am

      Hi En Fitri…sebenarnya kedua – dua lancer gte dan proton inspira ada pros and cons. Kalau En. Fitri rujuk pada spesokasi kedua – dua kereta tersebut, akan anda terjumpa apa kelebihan dan kekurangan antara Lancer and Proton Inspira. Thanks.

    jerung1.8mt said:
    August 15, 2014 at 6:39 pm

    Salam semua . Nk tnye if dah tkr adjustable if bunyi krek krek ada lagi , apa problem ? Depan bila corner kanan and blkng bila lalu bonggol. Driveshafr dh check no problem. Mohon pencerahan. Problem bush ke ?? Or problem lain ??

    Aaron said:
    August 12, 2014 at 2:19 pm

    Assalam. . Maybe proton dah upgrade untuk model keluaran 2013.. tapi millage u skrg baru 19k….masalah cvt panas Akan jadi pada millage 25k ke atas. .itu pon kalau u always lenjan mcm sebelum ni…my friend pakai mitsubishi GT sama problem cvt panas dan sorang my friend polis escort keluarga di raja.. always kena ting8gal sebab cvt panas.. kena slow down sokmo…. kete saya current millage dah 142k…. tentang service pulak. .memang on time… tapi masa beli ada dpt free service for 100k millage.. so tak pasti proton service ada buat yg sepatutnya atau tak.. kalau dah standard tak mungkin cvt panas.. brake disc memang low quality.. disc Akan bengkok.. tak payah laju kalau brake dlm 100km/hr ada gegar sure brake disc ada masalah… semua diatas pengalaman saya dgn inspira yg telah digunakan selama 3 tahun pada July 14. lepas. Dari pada Pengalaman, cvt ni…tak boleh maintain high speed pada kadar masa lama….

    Aaron said:
    August 12, 2014 at 2:15 pm

    Assalam. . Maybe proton dah upgrade untuk model keluaran 2013.. tapi millage u skrg baru 19k….masalah cvt panas Akan jadi pada millage 25k ke atas. .itu pon kalau u always lenjan mcm sebelum ni…my friend pakai mitsubishi GT sama problem cvt panas dan sorang my friend polis escort keluarga di raja.. always kena tinggal sebab cvt panas.. kena slow down sokmo…. kete saya current millage dah 142k…. tentang service pulak. .memang on time… tapi masa beli ada dpt free service for 100k millage.. so tak pasti proton service ada buat yg sepatutnya atau tak.. kalau dah standard tak mungkin cvt panas.. brake disc memang low quality.. disc Akan bengkok.. tak payah laju kalau brake dlm 100km/hr ada gegar sure brake disc ada masalah… semua diatas pengalaman saya dgn inspira yg digunakan selama 3 tahun pada July lepas.

      MFA said:
      August 12, 2014 at 2:28 pm

      Sy ada fikir pasal overheating ni mungkin berlaku satu hari nanti. Tapi xpe, try dulu servis CVT 30k interval. Kalau berlaku, mungkin sy try opt untuk extra ataupun upgrade oil cooler. Kalau aftermarket oil cooler boleh pasang fan, kalau standard, sy x pasti sebab tak pernah tengok mcm mana rupanya.
      Pasal quality rotor memang teruk la. Neo sy pun jauh lg baik quality rotor nye.

        Aaron said:
        August 12, 2014 at 10:20 pm

        Ya… memang cvt Akan problem panas.. untuk best solution dari pengalaman saya.. pasang additional oil cooler.. perdana V6 punya oil cooler pon boleh.. then link ke existing oil cooler. Kena tambah cvt oil sikit. 2nd front bumper kena guna mitsubishi punye sebab ruang untuk angin masuk lebih… ke oil cooler kat sebelah kiri driver.. nak best tambah flex. Hose then pasang fan.. power supply amik dari air cond…. lepas tu nk lenjan maintain 200km/hr pon boleh..tgk je bila kete dgn Tuan kete nk terbang. .huhuhuhu…

          MFA said:
          August 12, 2014 at 11:11 pm

          Sy akan maintain CVT oil change regularly, kemudian klu jd jgk overheating ni, baru sy opt for additional/upgrading oil cooler.
          Ada soalan sket,
          1) original oil cooler di blkg fog lamp passenger (fog lamp kanan)?
          2) adakah possible kalau remove original oil cooler, dan pakai 1 je yg besar contoh mcm Hayden 676 atau apa2 je dan letak blkg grill depan, dekat radiator (xnak tukar bumper lancer, nak nmpk standard)
          3) mcm yg no.2 tapi tambah fan pd oil cooler, contoh: http://www.mudah.my/MISHIMOTO+high+speed+fan+for+oil+cooler-29043174.htm
          4) klu letak fan, mcm soalan no.3, muat ke nak selit blkg grill depan tu

    MFA said:
    August 11, 2014 at 11:54 am

    Assalamualaikum,
    Sy dah guna Inspira 2.0P ni dari 31st Dec 2013, sampai sekarang, kereta alhamdulillah ok.
    Selalu long distance balik kampung di Seremban dan rumah di Ampang. Sekarang duduk di Terengganu rumah mertua, kerja dgn mertua.
    Setakat ni alhamdulillah belum lg ada masalah overheating wlupun travel non-stop Terengganu-Seremban/KL selama 5 jam (Trg-Seremban) / 4jam (Trg-KL) dgn speed range dr 140-220km/h. average speed lebih kurang 140km/h.
    Sy pun cuma servis di Proton masa 1st 1000km servis saja(bawa minyak sendiri, SUMO 5W30). Lepas tu dah 2x servis di luar (mileage sekarang 19000km), sy guna minyak Mobil 1 5W30 utk 2nd servis dan Mobil 1 0W20 utk 3rd servis. Mobil 1 ni direct US, bukan blend di Malaysia. Blend di US, datang dalam botol 1 quart.
    Untuk 3rd servis sy pilih 0W20 sebab sy stick pada Mitsubishi recommendation for 4B11 engine iaitu 0W20.
    Sebelum2 tu tak tau, tu yg pakai xW30 tu.
    Cuma ada satu masalah, disc rotor quality tak bagus, mungkin dah warp, so bila brake, vibration kuat sgt, mungkin ada bengkok sikit, bukan sebab ABS, ABS x vibrate mcm tu punya kuat. Ataupun disc rotor overheat, sbb vibration tu berlaku bila buat high speed braking, contoh macam dari 220km/h, nak masuk ke RNR, bila brake lama, rotor jadi panas sgt, and vibrate. atau pun brake dr cruising 150km/h then approach pondok toll, then brake lama, akan vibrate juga.
    Mula2 sy upgrade brake pad ke Pumatec 500 degree, bite memang bagus, masalah fade kurang, tapi rotor plak overheat. Jadi sy tukar ke VTTR standard size rotor jenis slotted & cross drilled.
    Setakat ni tak tau samada ok ke tak sebab belum lagi buat highspeed braking, jd x boleh nak comment. Setakat brake biasa2 tu, memang xde mslh la. cuma high speed braking tu yg tak pasti lg.
    Lain2 isu memang xde. Alhamdulillah.
    Luaran memang xde buat apa2, semua standard, even rims pun standard.
    Cuma dah remap ECU, full exhaust system dan guna Works Engineering drop in air filter.
    Dan improve brake system i.e. performance pad & rotor.
    Dan brake hos pula sy try ikat guna cable tie, sy x tukar ke steel braided, idea ni sy dapat dari Drex Chan EA Autoworks masa sy masih keje KL, masa tu pakai Neo. Dia yang bg idea buat benda ni walaupun dia sendiri jual Pro-RS Steel Braided. so sy try la dekat Inspira. yelah benda pun murah, x sampai RM10, x salah cuba. steel braided pun dah RMxxx. Setakat ni alhmadulillah spongy brake feel tu dah kurang sangat.
    Minyak CVT sy plan nak tukar 30k km. Sebab kesian dah hentam dia cukup2, jadi bagi dia merasa minyak baru la. kesian plak nak tunggu sampai 60k km. Tengah mencari Eneos. kalau tak dapat, Diaqueen la jwbnya.

    rborhan said:
    August 8, 2014 at 12:19 pm

    terbaik wife aku beli inspira tahun 2012 2.0P memang terbaik setakat nie…xde masalah langsung macam kereta wira aku…beli yang nie pun sebab kes sakit hati pakai gen2 1.6 campro…

      Aaron said:
      August 10, 2014 at 2:44 pm

      Ye…betul… inspira short distance saya rasa tak De masalah.. tapi klau selalu travel mcm saya tentu ada masalah… first brake disc bengkok. . 2nd cvt panas… Bukan laju sampai 160km/hr pon..130km maintain speed dlm 30min..sure alarm slow down kuar.. lepas kuar cari lah mana 2x R&R kasi rehat.. klau tak kete Akan slow sampai tak boleh jalan.. itu pengalaman saya dgn inspira 2.0P tahun 2011… engine bagi saya no problem..bateri 1 tahun lebih sikit sure kong..prefer guna air punye.. After minta advise dari proton kena tukar CVT.. tapi problem cvt sure Akan ada… estimated cost cvt baru RM18K++ solution ada tapi cuba tanya member yg pakai mitsubishi lancer.

        rborhan said:
        September 1, 2014 at 1:54 pm

        alhamdulillah setakat nie gearbox cvt inspira wife aku takde masalah lagi walaupun kami selalu balik kampung dari putrajaya ke kuala terengganu dan pengkalan chepa kelantan… laluan yang penuh liku hehehe kelajuan dalam 90-110-140-180km/h alhamdulillah mileage sudah mencecah 60k… 1st time tukar minyak cvt masa mileage 40k (ikut jadual maintainen lancer GT)

    Syed said:
    August 5, 2014 at 2:30 pm

    antara enjin campro dan mitsubishi memang elok sangat lah mitsubishi lagi. Enjin campro ni lepas 5 tahun mula bermasalah dan semua berat2 belaka…

    MBS said:
    July 24, 2014 at 4:41 pm

    Salam.. Sy nk tanya.. Saya pakai proton preve 1.6 CFE Turbo.. Baru setahun guna mileage dah 60000 km.. Proton servis kata dah kene major servis.. Dalam list servis dia kata kene ganti minyak CVT satu set.. Termasuk oil filter, A/T VALVE BODY, minyak CVT dan gasket oil pan.. Betulke saya kene ganti satu set tu atau just ganti minyak CVT shj..

    msuhaimi said:
    July 17, 2014 at 2:34 pm

    Inspira ini memang mitsubishi lancer…..ttp di facelift shj…..tukar logo,tukar cermin,suspinsen mengikut road malaysia dan lain2 aksesori….dr segi teknologi dan mekanikalnya tetap mitsubishi lancer

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s