Persona

Apa Komen Anda Tentang Proton Persona? Sekiranya ada, bolehlah kita berkongsi pengalaman suka duka anda dengan kereta proton ini.. Persona


3,310 thoughts on “Persona

    MRJ said:
    February 24, 2017 at 11:46 am

    Untuk minyak harga sekaranglah. (RM2.30/liter) Ron 95. Penggiraan xtmasuk jln sesak.

    Kadar minyak persona elegance IAFM ni mmg agak jimat. VW polo & bettle pun xsjimat persona elegance ni sbab kdar mnyak mreka skitar 10-12km utk setiap liter. Klau hnda n tyota 2 ada jimat r skit gak. produa xmsukkn skali sbab cc kbnyakkn kcik jimat bgi mreka 2 standart r kena pula brand enjin toyota. Persona ni jimat sperti Lotus Elise. Lotus utk 1liter juz 15-16km je. Kdar minyak asal klau bli persona elegance baru ni skitar 8.2-8.4/ liter mksudnya utk 100km penggunaan minyak sbanyak RM19.50-RM20.00. Utk stiap km 0.20sen per 1km & utk 1liter minyak boleh bgerak sjauh 11.5-12km. Boleh tahan jimat wlapun dengan CC 1600cc.

    Ada bro persona 2 dpt rndahkan pnggunaan mnyak sperti tahap pnggunaan minyak pda saga FLX iaitu 6.6/100km (RM15.00) Utk kadar stiap KM 0.15sen per 1km & utk 1liter minyak boleh bgerak sjauh 15.3KM. Jimat dia dpt trunkan tpi xtau apa di modifiednya r

    Tpi bagi aku pula yg dh gunakan selama hmpir 4thun ni pling rndah kdar mnyak yg aku perolehi adalah 7.1/100km (RM16-16.50). Utk jarak 1km pnggunaan mnyak sbnyak 0.16-0.17sen & utk pnggunaan 1liter minyak boleh bgerak skitar 14-14.5KM. Aku juz guna produk dri cosway automax nano. (Boleh rujuk & cuba di cosway) Jimat minyak shngga 28% (bgantung pda jnis knderaan n keadaan enjin. Aku dpt jimat dlam 18% je) n pnambahan kuasa enjin shngga 20% (Yang ni aku xpasti tpi mmg enjin rsa smooth,pick up n top wlapun knderaan hmpir 4thun msih rsa sperti baru. jnji servis pun jga baik)

    2 jelah perkongsian aku utk kalian semua. (Klau hrga minyak naik maka naik r gak pnggunaan jumlah hrga utk 100km huhu.)

      Zack said:
      February 24, 2017 at 12:02 pm

      Boleh tahan jimatnya. Rsanya klau on aircond n jln jem mybe naik skit pnggunaannya kot. Mybe dri 0.16sen/km naik kpda 0.17sen-0.18sen agaknya. Fuel filter(50-60k millage atau 1-1 1/2thun),airfilter(Jnis standart 20k atau 6bulan 1x) n plug(Jnis standart 20k atau 6bulan 1x) jgn lupa tukar juga. Servis TB jgn rjin2lah servis & tuning(60-80k atau 1thun-2thun 1x) pnggunaan jnis minyak plincir yg ssuai pun mainkan pranan utk pnjimatan mnyak ni.

        Zack said:
        February 24, 2017 at 12:04 pm

        Bukan jgn tpi rajin2lah servis.

          MRJ said:
          February 24, 2017 at 12:08 pm

          Klau dri asal 8.4/100km dpt jimatkan hngga 28% = 6/100km.
          (RM13.80@RM2.30 per liter) 0.14/1km & RM2.30/liter =16.4km/liter.

    kamaruddin said:
    February 22, 2017 at 8:43 am

    Clutch set standart berapa harga? Boleh msuk clutch apa slain asal kereta? Paip saluran ekzos stndart saiz brpa? Boleh upgrade x kreta NA ni?

      Zack said:
      February 22, 2017 at 9:06 am

      Utk persona? Clutch 1 set jnis standart jika di SC RM1k-1.3k xpasti siap pmasangan/x. Bngkel luar RM600-800.00 siap pmasangan n mnyak GB. Sparepart anggaran brang RM450-600.00. Boleh masuk clutch semi racing plbagai jnama tpi hrga beza2 atau boleh juga msuk clutch inspira 1.8. Hrga dkt bngkel luar siap psang dlam RM700-900.00 siap pmasangan. Rsa keras skitlah paddel clutch jika tukar clutch lain ni. Pick up xketara sgtlah tpi boleh than. Paip saluran ekzos standart saiz 2.0 inci tpi boleh upgrade kpda paip 2.5 inci bgi NA r. Jgn besar sgt t xserasi pula tkut mnyak pun kuat mkan. Jika nk rsa agak best tukar paip jnis stainless steel dari tgah hngga tbug muffler RM350-400 tgk kdai mne lagi murah. Alang2 dah tukar paip saluran tukarlah 1x extractor 1x. Kje dkt2,jrag jln jauh,nk power msa drive dkt bndar2 pkailah 4-2-1. Klau kje jauh,suka high rev,suka travel pkailah 4-1.

        kamaruddin said:
        February 22, 2017 at 9:11 am

        Oo..bolehlah t pelan2 upgrade kreta hihi. Thanks bro.

          Zack said:
          February 22, 2017 at 9:11 am

          Note ;-D

    Che Mat said:
    February 21, 2017 at 10:07 am

    Good Info Zack & Ben

    Ben said:
    February 21, 2017 at 10:05 am

    Panduan Servis Minyak Enjin.

    Jika servis tkar minyak enjin tidak melalui bwah (tangki oil sump) sbaliknya melalui atas@dipstick (mesin yg sedut) lagi elok sbab dpt mengelakkan lubang pda oil sump mnjadi besar/mudah crack di sebabkan pmbukaan/pemasangan yg agak ketat semasa enjin masih pnas serta dpat mengelakkan bunga nut pda oil sump mudah haus. Jika ingin menukar sndri & melalui bwah sebaiknya tnggu enjin sejuk dhulu utk mgelakkan lubang oil sump mnjadi besar/crack smasa proses kerja tsebut. (Xpsal2 kena tukar nut yg lebih besar. Bunga pula cpat haus)

    Zack said:
    February 21, 2017 at 9:20 am

    SEARCH PANDUAN SERVIS DARI CARI GOOGLE. (UNTUK RUJUKAN BERSAMA)

    1- Minyak Hitam – jenis minyak hitam dan jarak/masa penggunaan sebelum
    penggantian adalah seperti berikut:

    a) bukan sintetik/mineral disarankan setiap 5,000km atau 3 bulan.
    b) semi sintetik disarankan 7,500km atau 10,000km atau 6 bulan.
    c) fully sintetik untuk 15-20,000km atau 1 tahun.

    Berhati-hati ketika membeli minyak hitam di kedai spare part kerana terdapat minyak recycle/tiruan. Terdapat sindiket di mana pengusaha bengkel tertentu refill dengan menggunakan minyak recyle/tiruan serta membuat seal baru supaya dapat mengaut keuntungan lebih. Adalah lebih selamat membeli minyak di stesen minyak yang pasti tulen. Melainkan kalau betul-betul yakin dengan kedai spare part yang anda kunjungi itu.

    2- Oil Filter – biasanya diganti bersekali apabila servis minyak hitam.

    3- Spark Plug Standart (Biasa) – 20,000km atau 30,000km atau 4 kali tukar minyak hitam atau setahun sekali. Terpulang pada individu kerana ianya tidak terlalu kritikal tapi janganlah sampai kereta susah nak start baru tukar.

    4- Bateri Kereta – 18 bulan hingga 2 tahun, terpulang pada cara penggunaan, jika selalu tambah air bateri, ianya boleh tahan sehingga 2 tahun. Free maintenance battery pula tidak perlu ditambah air bateri dan harganya mungkin lebih sedikit dari bateri biasa. Disarankan dibeli dari kedai bateri (spesialist) atau pengedar yang sah bagi mengelakkan barang tiruan.

    5- Timing Belt – 60,000km untuk kereta Proton Wira, Saga. WAJA boleh tahan sampai 90,000km dan Honda CRV 160,000km. Boleh dilihat di dalam manual kenderaan anda. Kita juga boleh melihat keadaan fizikal timing belt tersebut, jika tidak merekah, “gigi” masih elok maka tak perlu ditukar. Secara asasnyanya pertukaran timing belt pada setiap 100,000km mengikut ketetapan pengeluar di Jepun. Tetapi Jepun adalah negara bercuaca sederhana sejuk manakala cuaca di Malaysia lebih panas dan mampu mempercepatkan proses wear and tear timing belt yang dibuat dari adunan getah, plastik dan fibre glass. Maka itu, adalah dinasihatkan pertukarannya dibuat lebih awal. Juga faktor kenderaan idle/tidak bergerak tetapi enjin berjalan, contohnya bagi timing belt 100,000km mungkin perlu ditukar pada 70-80000km.

    6- Aircond Belt, Altrnator Belt, Power Steering Belt – ditukar semasa menukar timing belt atau apabila nampak rekahan/crack.

    7- Head Gasket – ditukar apabila minyak leaking di sekitar kawasan head enjin. Penggunaan gasket jenis silikon lebih baik kerana lebih tahan panas. Biasanya mekanik akan menyarankan penukaran head gasket semasa menukar timing belt.

    8- Clutch Plat – clutch plate ini ialah perkara subjektif. Biasanya ditukar apabila berlaku simptom “clutch slipping” sewaktu pemanduan. Disarankan penukaran pada setiap 100,000km perjalanan. Boleh terus gunakan jika tiada masalah pada clutch walaupun telah lebih 100,000km perjalanan. (Sentiasa jaga minyak GB, penggunaan clutch dengan cermat seperti mendaki bukit tidak selalu jadikan clutch sbgai pegimbang sebaliknya mnggunakan handbrake, clutch dlam kedudukan neutral semasa di trafik light, menggunakan clutch dengan berhemah, jarang lalu di laluan sesak akan membuatkan clutch btahan lebih lama)

    9- Fuel Filter – ditukar sekitar 40-60,000km atau 1 thun 1x

    10- Air Filter – ditukar setiap 20,000km, tapi pada mereka yang menggunakan K&N type, ianya tidak perlu ditukar, cuma perlu dibersihkan.

    11- Automatic Transmission Fluid (ATF) – Minyak ini memang penting bagi yang menggunakan auto gearbox. Di dalam manual disarankan penukaran setiap 20-30,000km. Sangat penting ditukar apabila sampai masanya (seperti juga minyak hitam) kerana kerosakan kepada auto gearbox memerlukan perbelanjaan yang banyak. Jika membuat penukaran mengikut saranan yang telah ditetapkan, kereta tidak perlu Transmission Flush seperti yang disyorkan oleh sesetengah bengkel. Transmission Flush memerlukan 7-9 litre.

    12- Gear Oil – bagi mereka yang menggunakan manual gearbox, kereta anda tidak perlu menggunakan ATF, sebaliknya guna gear oil. Minyak gear manual ditukar setiap 40-50,000km untuk kereta baru (kurang 5 tahun), setiap 20-30,000km untuk kereta atas 5 tahun atau apabila gear shift rasa ketat. Paling bagus untuk kereta lama ialah dengan menambah gearbox treatment.

    13- Brake Fluid dan Power Steering Fluid disarankan flush keluar ganti baru setiap 60,000km.

    14- Radiator Coolant – Penggunaan coolant akan membuatkan enjin lebih cepat panas dan juga tidak mudah mendidih. Coolant disarankan ditukar tiap-tiap 30,000km perjalanan. Walau bagaimanapun, juga boleh ditukar setiap 50,000km atau 1thun 1x asalkan menggunakan air suling atau RO water.

    15- Air-Cond Belt / Alternator Belt – Belt-belt ini perlu ditukar sama waktu dengan timing belt. Jika terlupa tukar sewaktu servis sebelum-sebelum ini, belt air-con dan juga alternator yang sudah sampai masa ditukar mudah dikenal pasti kerana ianya terletak diluar. Jika bahagian “ribs”nya sudah ada”crack-crack” yang halus, maka eloklah ditukar belt tersebut. Jangan ditunggu sehingga timing belt hendak ditukar baru menukar belt-belt ini.

    16- Water Pump – ditukar apabila menukar timing belt untuk kali ke dua. Katakanlah kita menukar timing belt setiap 80,000km, maka apabila kita menukar timing belt untuk kali kedua pada 160,000km, elok ditukar sekali water pump tersebut. Untuk menukar water pump, timing belt perlu dibuka dan jika dibuat sekali, tiada caj tambahan dikenakan.

    17- Brake Pad – ditukar apabila haus atau apabila terasa brake kurang mengigit. Biasanya 3 atau 4 tahun 1x. Biasanya brake belakang tahan 2 kali ganda lebih lama dari brake depan.

    18- Servis Throotle Body – Servis setiap 40-50,000 perjalanan atau 1tahun 1x

    19- Akhir sekali, ingin diingatkan maintenance schedule yang mengikut “km” atau masa “3 bulan” “6 bulan” dan seterusnya ni hanya memudahkan pengguna-pengguna kereta melakukan penyelengaraan atau disebut “preventive maintenance”. Maksudnya, benda yang ditukar itu belum tentu rosak tapi kita sudah tukar, preventive maintenance ini mampu mengelak dari pengguna kereta menghadapi kerosakan yang kritikal di masa akan datang.

      Abg Persona said:
      February 22, 2017 at 2:44 pm

      i)Spark plug NGK (Ori Proton) RM30.00 tahan hngga 20,000km je. Yg NGK G-
      Power (Platinium kotak Oren/Kuning) RM65.00 tahan hngga 30,000km je. NGK
      Iridium Power RM170.00 tahan hngga 100,000km.

      ii)Minyak pelincir utk usia kereta lebih 5 thun seeloknya btukar kpda semi sentetik
      je. Aku guna Castrol Magnatec SN/CF 10w-40. Hrga dlu RM95.00 skang
      RM115.00. Nk trus guna fully boleh gak tpi pastikan xde kbocoran pda head
      gasket dll. Oil filter sma tukar skali msa tukar minyak pelincir. Aku pkai jnama toyota@bmw (UMW) RM8.00 je. Rocker cover gasket prnah tukar 1x. Hrga SC RM51.00++ Nak than lama lgi pkai jnis silicon hrga xpasti. Minyak gear (manual) aku tukar 40,000km atau 1thun 1x.

      iii)Belting tukar je skali msa tiap kali tukar taiming belt. Kcuali klau rsak lbih awal. Water pump klau pndai jga rdiator (Rajin flush rdiator,1thun 1x pas 2 guna
      coolant+air mineral/RO/air suling@tapis) boleh than 2-3x pnukaran taiming belt. So far aku dh msuk taiming belt ke 3 msih guna water pump ori kilang g. Taiming belt aku tukar tiap2 70k++ wlaupun asal 100k tpi boleh pkai hngga 80k++
      (sebab dh stndby bajet) Belting RM50.00 taiming belt kit set RM230.00 jnama mitsubhisi@mitsubhosi beli di sparepart. Upah psag kdai antara RM120-150.00. Total stndby dlam RM400++. Klau SC dlam RM550-650.00.

      iv)Airfilter standart tiap2 20,000km atau bila dh truk@kotor sgt. Aku kdang 15,000km dh tukar dh. Hrga part ori RM21-25.00. Service & Tuning TB aku buat 1thun 1x atau 30-40,000km. 1thun 1x pun ok gak msa flush rdiator. Brake pad disc dpan dlam penggunaan150,000km ni prnah tukar 2x. Hrga 1psag RM80-100.00 ikut brand. Dlu aku pkai bosch RM90.00 skag Mintye RM85.00. Drum break blakg juz servis je bila rsa handbrake agak tnggi/bila break bnyi bgesel. Biasa break blkag jnis drum ni than 3-4x ganda dari break dpan. Brake fluid n power steering blom prnah tukar g sbab nmpak jernih n xde kbocoran pda paipnya. Klau ikut pndpat stiap 60,000km atau msa tukar taiming belt skali. Hrga xpasti sbab blom prnah tukar hihi tpi rsanya 1 btol 500ml dkt petronas dlam RM20++

      v)Tambahan makluman ni. servis aircond (buang gas & lubricant lama gantikan dengan yg baru. Jgn asyik tpup2 je t kompressor cpat kong sbab lubricant lama+baru=keroh) Servis setiap 40-50,000km atau bila rsa xsjuk. Aku jrag On aircond so aku buat tiap 50,000km atau bila rsa xsjuk. Filter aircond jgn lupa bersihkn skali. DIY je. Kdudukan dkt tmpat kaki sbelah pemandu. Bwah dashboar yg ada klip 2. Jgn psag tbalik filter 2 pas dh brsih t aircond rsa kurang sjuk. (pastikan kdudukan asal semasa cabut)

    wan said:
    February 20, 2017 at 9:19 pm

    Selamat sejahtera semua…

    Nak tanya :

    minyak gear box (persona auto) selalu berapa lama atau KM baru tukar?

      Zack said:
      February 21, 2017 at 9:02 am

      Kebiasaanya 25-30k millage atau ada juga mnyak yg boleh than hngga 40k millage. Biasa guna hngga tiap2 30k millage dh ckup dh tpi pastikan takat level minyak sntiasa dlam keadaan baik. Jgn lupa juga jika knderaan berumur lebih 5 thun dh boleh cmpur oil treatment GB atau ckup jika minyak tsebut dah siap cmpur oil treatment

        wan said:
        February 21, 2017 at 9:37 pm

        Terima kasih info…

    boy said:
    February 20, 2017 at 4:46 pm

    Nak tmbah power? Ubah sistem ekzos bersesuaian ngn tranmisi knderaan, kadar bahan api ckup, api dhasilkan ckup n kdar udara ckup mmg mdatangkan power yg tbaik.

    ayuaida said:
    February 20, 2017 at 3:44 pm

    kereta saya dh siap tak sabar nk amik ptg ni….total cas kene 720 tukar intake,tukar minyak gear included upah.harap2 takde masalah dan xde bunyi2 dh pasni….

      Bob Leman said:
      February 20, 2017 at 4:29 pm

      Lebih kurag RM640-650 utk intake ye. Bakinya tmasuk mnyak gear. Hm nk xde bnyi2 skarang ye tpi bbrapa thun akan dtang mybe sbab guna intake IAFM juga. Intake IAFM kn 1 1nya yg ada butterfly di dalamnya utk mgawal sistem udara pnjg n pndek. Mybe kne smpan wet skit2 r utk stndby akan dtang hihi

    Rashdan said:
    February 20, 2017 at 11:20 am

    Spark plug tbaik utk model campro apa ye? Plug 4 kaki ok ke dri BOSCH. Hrga?

      Bob Leman said:
      February 20, 2017 at 11:28 am

      Xpasti pda campro tpi pngalaman dlu pkai jnis bosch 4 kaki pda kreta satria n wira 1.6xli enjin mitsu rsa cm tsenggut msa nk trik pick up. Top pun rsa cm sebu skit. Tpi msa enjin sjuk rsa ok. Plug 2 than hngga 50-60k millage tpi xsmpai 30k dh tukar lain mybe xserasi kot huhu. Hrga RM80 msa 2 bli dkt kdai biasa je. Persona dlu ada try pkai plug Platinium jnama Denso. Rsa ok pick up n top biasa xde ketara sgt. Boleh than hngga 60k millage juga n hrga RM70. Xbrani nk guna plug 2 tkut piston bobos ke apa ke juz skag maintain plug NGK ori proton je hrga baru RM30 n than hngga 30k tpi tiap2 20k dh tukar dh jaga enjin huhu.

        Bob Leman said:
        February 20, 2017 at 11:30 am

        Sekadar info. Plug berasakan tembaga lagi baik pembakarannya sebab api yg dhasilkn oleh tembaga lagi kuat berbanding lain.

          Rashdan said:
          February 20, 2017 at 11:32 am

          2r tengah riki2 mne yg tbaik hihi. Tq bro.

      Zack said:
      February 20, 2017 at 11:34 am

      Biasa member campro pkai NGK/Bosch biasa r klau Denso kbnyakkan Toyota/Perodua yg pakai tpi boleh je nk try pkai.

    Hamba Allah said:
    February 20, 2017 at 11:03 am

    Sekadar perkongsian pengalaman dengan pomen bangsa kita.

    Bukan xnk utamakn bngkel kreta mlayu tpi kalau pomen melayu belit costumer melayu cmne pula? Prnah tjadi ni 2 tmpat aku kena. 1st tyar dpan aku bnyi bila pndu bwah 40km/j tpi bila laju bnyi 2 hilang. Aku g kdai dia suh check n pas dia test drive dia ckp mslah cakera brake@brake disc bengkok. Mula2 aku pelik sbb klau bngkok npe msa break steering xgegar tpi ok je. Aku pun prcaya r psal pomen 2 mlayu kan xkan nk tipu aku. dia suggest suh ley utk buang licinkan blik piring 2 n aku stuju r. Dia suh aku blik dlu psal katanya amik masa nk buka psag n ley n dia hntar aku blik msa 2 umah pun xde r jauh dlam 1km je. Ptg 2 dia col ckap dh siap n aku dtg naik teksi n aku pun byar r sperti hrga yg dijanjikan tpi ada tmbahan RM20 g katanya sbab kena ley lebih skit piring disc aku tpi aku xkisah n aku pun byar r (asal RM180+RM20=RM200) n dlm pjalanan pulang aku dgar msih bnyi g bnda yg sma so aku pusing blik ke kdai 2 n dia ckp mmg bnyi 2 biasa. Biasa? Klau biasa buat pe aku hntar? Last aku fdup mlas nk gduh2 aku pun blik n sok pgi2 aku jet tyar dpan n aku pusig plan2 n amati bnyi dtang dri mne n tnyata sah bnyi 2 dtg dri klip tayar dkat pnutup sportrim aku rupanya. (Klau sportrim asal P.E kena buka lmbang rimau dekat sportrim 2) Bnda 2 longgar 2 bila bpusing bnyi 2 last aku sndri buh gam gajah dkt klip 2 smpai skag ok. Dah 2thun pkai ok xde bnyi2. Pomen ke cm 2? Bukan nak check btul2 main hntam je mlas aku nk g kdai dia t bukan dpt pe2 pun trus aku blacklist kdai dia. Nsib bukan enjin aku yg prob klau xcmne r jadinya. Second kdai lain aku g pula kdai mlayu gak aku g psal petrolpump@fuel pump rsak. Aku tpaksa tinggalkn kreta psal pomen 2 ckp nk satelkn kreta lain dlu n kreta aku mybe lmbat dia akan buat so aku pun ok r psal prcaya tpi aku ada pesan sblum buat apa2 call aku dlu utk cnformkn hrga sblum buat alih2 selang 2 jam dia col dh siap kreta aku. Tkjut gak psal ckap lmbat buat n t sblum buat nk call dlu gtau hrga alih2 dh siap je. Msa nk byar aku tnya hrga skali dia gtau RM445.00 tkjut gile aku. Dh 2 dia sndri ckap bukan ori tpi Made In Taiwan n klau yg ori RM600.00 so tpksa aku byar RM445.00. Aku dh r tgah xde sen byak msa 2 sebab ada pkra2 lain yg nk guna sen gak. Igt murah bwah RM250 tpi tlebih bajet n aku xde plihan n tpksa r gak pinjam ceti.(Nak pinjam kluarga pun tgah xsenag msa 2. Kwan xyah ckap r. Alang2 pinjam trus pinjam RM1k utk satel smua tapi dh langsai hbis dh coz 2 bulan kmudian trus ttup hutang blik sebab ada duit pinjaman koperasi) Bila aku sja try tnye kdai cina (kedai msa zaman aku guna satria dlu) dia ckap ori baru RM400 siap psag so aku pnye dh r gred B Taiwan tpi hrga mgalahkan ori. Dh 2 wrrnty 3bulan je. (Xg kdai cina 2 msa 2 sebab igt klau pomen melayu hrga boleh kautim lagi ok rupanya g hmpeh kita yg tkena blik) Skang aku baru pkai 8 bulan dh mula nk rsak blik. Aku hold dlu sbab rsak pasal mter mnyak jap trun jap naik katanya float problem tpi P.E nk tukar float kena tukar fuel pump skali psal ia 1set xde asing2. Aku ada tnya kdai sparepart hrga utk bnda ni n dia ckap Made By Malaysia wrranty 2 thun n hrga RM190 je. Tgk dh r murah n ada kualiti skit (malaysia baik dari taiwan) pas 2 siap wrranty 2 thun g. Kdai pomen melayu 2 pun aku dh blacklist. Rsa aku tkut fuelpump aku 2 dia xtukar juz pkai second yg dia smpan dkt bngkel dia je. Xpe r 2 antara dia ngn Allah jika dia tipu aku.

    p/s-(Pnjg sgt cte. Jadikan ikhtibar sebab ssah klau org repair bukan dpn mata kita. Cmne nak tnggu klau dia bgi alasan buat kreta lain dlu n jnji akan call dlu sblum buat tpi alih2 dh siap je. Klau dkat yg kita dh kenal lama lain r)

      Saiid Sarafuddin said:
      February 20, 2017 at 11:10 am

      Jdikan teladan utk kita smua. Moga hari yg mdatang adalah hari yg baik utk saudara n kita smua. Aameen.

      Bob Leman said:
      February 20, 2017 at 11:18 am

      Nasib xnyatakan nma kdai n lokasinya tkut mnutup priuk nasi mreka juz hati2 utk pmilik2 knderaan utk msa akan dtg wlau di mana bngkel yg kita pergi.

        Zack said:
        February 20, 2017 at 11:36 am

        Btul mmg prnah tjadi pda member pun. Kena ada serba sdikit ilmu asas knderaan utk elak di tipu. Jadikan teladan crita anda.

    Udin Sting Garage said:
    February 20, 2017 at 9:56 am

    Guna intake asal je wlapun kmungkinan akan rosak blik 2 ada tpi xpe stndby smpan duit dri awal sbab intake IAFM ni ianya guna tekanan vakum angin dari enjin utk pnjimatan mnyak n kuasa yg lebih responsive bbnding intake lain yg mybe ada yg jimat mnyak n ada yg kurang & juga ada yg msa pick up best top pula kurag n ada yg pick up kurang top pun kurang/best sbab intake lain ni ikut ksesuaian model enjin wlapun smua sma pkai jnis dri plastik tpi fngsinya pda enjin lain2 sperti CPS cmne CFE cmne pula utk bfungsi seiring dngan ksesuaian model enjin. Jika pkai intake lain kpda model enjin IAFM kmgkinan tkanan udara tidak sperti asal sbb dh blainan sistem tpi klau saga model IAFM xkira BLM,SE,FL,FLX,SV,Plus smua model sma boleh gunapakai intake sbab sma fungsinya sperti persona elegance & preve yg enjin IAFM+(jrag jumpa). Intake tetap sma juz bezanya CC enjin sja.

      Che Mat said:
      February 20, 2017 at 9:58 am

      Good Info.

    Che Mat said:
    February 18, 2017 at 3:32 pm

    Intake plastik jnis proton smua boleh msuk juz fnction mybe berbeza sdkit ikut model. Intake besi jgn msuk sbb ada member bru pkai dlm 2mnggu taiming jdi xsekata. Kdag2 tnggi/rndah scara tbe2. Seeloknya pas psag elok servis n tuning skali TB utk lbih responsive n elak mslah kmudian nti.

      Mat Yeb said:
      February 20, 2017 at 9:27 am

      Yup. Intake besi nk kena cri pomen yg btul2 mahir psang n setting blik TB ni sbab klau SC diaorg xnk amik risiko psang intake besi ni sbab jngka msa akan dtang xpasti cmne. Kena buat dkt bngkel luar je. Klau boleh cri kdai yg ada specialist skit bab2 modified kreta NA n setting ni kang silap kdai esok dh mslah lain pula. (kira modified r gak 2 dri intake plastik ke intake besi)

        Mat Yeb said:
        February 20, 2017 at 9:27 am

        Tpi pas dh pkai intake besi minyak kuat skit r dri biasa huu

          Che Mat said:
          February 20, 2017 at 9:59 am

          Sudah semestinya

    Redwan said:
    February 18, 2017 at 12:19 pm

    Salam semua sy nak tanya kalo saga blm punye manifold brapa yer harga area kl sbb dah berbunyi….

      zaza said:
      February 18, 2017 at 3:09 pm

      Wsalam. Sma bro ngn persona sperti yg sya war2kan di bawah apa yg ayuaida tnya 2. Sya ada beri kterangan dekat situ sbb sya dh tukar dh. Boleh rjuk blik kterangan sya 2. Intake saga n persona sma sbab kdua2nya model iafm xkira FL atau FLX atau SV atau persona atau preve IAFM+ jnji jnisnya modelnya adalah IAFM bukan CPS/CFE tpi nk gunapkai jnis dri model Iriz/exora bold/preve pun boleh sbb ada pomen suggestkn n ada pngguna yg dh gunapkai intake bknaan juz xtau jngka msa pnjg cmne sbab intake IAFM ni ada 2 jnis injap udara pnjg n pndek 2 buat mnyak agak jimat n agak cpt pick up n top end yg baik

        zaza said:
        February 18, 2017 at 3:21 pm

        Intake preve/exora cfe katanya cpat pick up tpi xpasti top end n jimat mnyak cmne. Hrga rm400 blom msuk pmasangan. Intake iriz rm350 blom msuk pmasangan. Pick up agak kurang dri iafm tpi mnyak agak jimat tpi xpasti top end bgaimana. Intake cps dri neo/exora cps sya xpasti sbb blom dgar dri pngguna. Intake asal iafm hrga mmg agak mhal sdkit sbb dlam intake iafm sja 1 1nya ada butterfly dkt dlm intake yg btjuan mgawal udara pnjg n pndek dgn pnggunaan kdar mnyak yg sma utk low n high rpm. Pick up n top sperti yg prnah bro rasai sblum ianya rsak hihi. Hrga klau beli dkt sparepart. Ada dlm mudah jual intake ori baru ni dlam rm400++ tpi blom msuk pmsagan juz SC je hrga agak berbeza sdikit. Kbyakkn pngguna tukar intake lain sbb xnk modal sma brulang utk kes yg sma akan dtg tpi sya juz tukar yg asal psal sya blum dpt feedback pngguna yg dh pkai lebih dri 1thun intake jnis lain ni tkut ada something yg lain pula.

          campro club said:
          February 18, 2017 at 3:26 pm

          Yup btul sperti dkatakn. Bypass/modified iafm asal pun boleh dlakukan jika tiada crack pda intake tsebut. Kgunaannya sma sperti intake lain yg ksong tiada butterfly sperti iafm asal. Boleh tnya nombor pomen area yg bdekatan dnyatakn dibwah utk tjuan tmujanji dll.Tq

      Saiid Sarafuddin said:
      February 20, 2017 at 11:14 am

      Jnis model standart ori IAFM. Dkt mudah RM400++.Tmpat jualan di Muar. Dkat SC RM500-RM600 tnpa pemasangan. Siap psag n tuning TB tmbah dlam RM100-150. Tgk SC lain SC kdag lain hrga.

      Bob Leman said:
      February 20, 2017 at 4:30 pm

      Anda bila nk btukar? Yg mana mjadi plihan anda

    zaza said:
    February 17, 2017 at 3:37 pm

    (COPY PASTE BLOG LAIN)

    Kepada Pengguna Kenderaan Proton Enjin Campro
    (Persona/Gen2/Waja Campro/Neo/Blm,Fl,Flx/Exora/Preve/Suprima S)
    -TB service & respon
    -Paddle respon
    -IAFM repair
    -Minor service / wayering
    -Major service
    -ECU scaning (PDT)
    -Parts sale
    -Modification car
    -Other
    Service yg ditawarkan bagi yg berminat atau sedang mengalami masalah kenderaan atau ada sebarang pertanyaan boleh hubungi wakil kami ikut kawasan anda. Jika ingin membuat sebarang tempahan boleh membuat temujanji bersama wakil kami.

    Bro Qaixer 0167308748 (B,Pahat/J.B)
    Nizwan 0126063426 (S.Alam/TTDI Jaya)
    Zulhazim 0162206344 (Cheras/Ampang)
    Firdaus 0139101043 (Terengganu/Subang Jaya)
    Khairol 0162641670 / Amy 01126564814 (Perak)
    Fakhrul 0133562796 (Temerloh/Mentakab)

    *Kepuasan Anda Keutamaan Kami.

      campro club said:
      February 18, 2017 at 3:27 pm

      Tq utk info

    ayuaida said:
    February 17, 2017 at 1:45 pm

    assalam semua.pesona sy tahun 2010.skrg ni msalah bunyi enjin mnyakitkan telinga…g workshop dorang ckap kne tukar brg dlm kotak hitam belakang tmpat timing belt tu…kos 500-600…sy google2..adakah itu IAFM???kos tu mmg cmtu ke…..tmenung jap huhu

      zaza said:
      February 17, 2017 at 3:16 pm

      wsalam. oo..btul r nmanya IAFM. Awak pkai persona elegance model IAFM kn? Ok r 2 pkai dh 7thun bru bnyi sya baru pkai 3thun dh bnyi sbab slalu travel g kje jauh pas 2 gemar gak speeding2. Sya dh tukar dh. Klau bnda 2 nk rsak akan bnyi ketukan tuk4 ataupun bnyi psssttt..cm bnyi angin kluar. Sya pnya bnyi psssttt lah lama2 makin kuat cm bnyi brung walit. Sya pkai selama lbih 6bulan gak baru tukar baru. Sya tukar dkt SC hrga antara RM500-650 blum msuk upah n tuning smula. Kena rajin2 call tnya SC sbb lain SC lain hrga ada yg sya tnya 3 4 tmpat smua dlam RM650-750 siap psag. Sya dpt hrga SC tmurah pun RM640 siap psag n tuning. Klau beli sndri mybe boleh dpt dlam RM400++tpi upah psag dlam RM50-100 r tuning lain. Klau IAFM awk xde prob sgt ada kdai pkar buat bypass/modified IAFM ni. Klau dok area Slngor/balakong search FB Yus manifold. Klau area blah2 timur search blog/FB eilarazi n klau JB/BP search bro qaxier. Klau nk tukar msuk intake lain pun boleh gak jnji jnis plastik gak. Ada cdangkan pkai intake iriz RM350 ada saga FLX pkai intake Exora Bold RM350++intake IAFM je agak mhal skit psal ada butterfly dlam intake yg kwal injap msuk pndek n pnjng bbnding intake lain yg juz 0 je.

        ayuaida said:
        February 17, 2017 at 4:49 pm

        yela mmg bsyukur sgt kereta sy xde la meragam sgt mcm ssetengah pesona lain yg sy penah dgr…btw tq sgt untuk info tu…

          Mat Yeb said:
          February 20, 2017 at 9:30 am

          So far kereta sey pling tnggi pun tukar intake je r lain2 bwah dri pras rm300 r yg tnggi2 alhamdulillah blom ada apa2 cm owner2 campro CFE ni

            Zack said:
            February 20, 2017 at 4:33 pm

            CFE power mmg power tpi modal smua main ksar n jaga agak completecated skit

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s