Persona

Apa Komen Anda Tentang Proton Persona? Sekiranya ada, bolehlah kita berkongsi pengalaman suka duka anda dengan kereta proton ini.. Persona


3,084 thoughts on “Persona

    cc said:
    December 2, 2016 at 3:49 pm

    Kpda smua yg memiliki prob kreta dlam blog ni, di sini sya snaraikan nama2 mekanik/otai2 campro bgi membantu mslah anda sebab sya juga sntiasa btnyakan msalah/pndapat kpda mreka2 ini. Hrap dpt mbantu. TQ.

    Mkanik/Otai2 ini selalu update dlam blog mreka.

    0133562796 (Fakhrul area kuantan/terengganu)
    0167308748 (Xpasti nmanya tpi memiliki bngkel di area johor.)
    0173023492 (Arshad. Mekanik Kreta blognya. Area KL)
    0124908249 (Rafaie area penang)
    0136552071 (Emie Pomen area seremban)

    utara slatan timur barat smua ada. Tnya 5 5 skali tgk apa pndangan mreka adakah sma/berbeza. Mne yg dirasakn hmpir 80% btul ok r plih pndapat yg 2.

      cena said:
      December 2, 2016 at 4:18 pm

      I dh col mereka tnya mslah i hadapi snag pas ni wsup diaorg je hihi. Thanks bro 4 this info. ;-D (u all bila pula)

        RVD said:
        December 2, 2016 at 4:26 pm

        Thanks sya nk try gk tnya2 pndapat myak htam

    Dawai Kokot said:
    November 30, 2016 at 4:46 pm

    Bezza pun pkai enjin tknologi toyota vvti sbb tu byak part toyota produa boleh pkai. iriz,persona,saga n ertiga juz ubah skit konsep vvti kpda vvt tpi nyata keduanya adalah sma sperti honda dlu vtec dan ivtec tknologi sama cuma lbih kpada pnjimatan je.

      C&C said:
      November 30, 2016 at 4:49 pm

      Cuba intai blog bin muhamad byak diaorg buat pmilihan produa n proton tpi apa zool ckp 2 aku skog

      4444 said:
      December 1, 2016 at 10:27 am

      Yg beza cuma mivec & campro. Ada pham Jilbab

    77 said:
    November 30, 2016 at 1:40 pm

    Meh baca nyatakan dari blog lain tu ada btulnya gk. Bagi pmilik persona elegance klau prasan design dashboard,panel meter n air cond agak srupa ngn mitsubhisi lancer@evo 10 pnya blom lain2 lagi.

    Jib said:
    November 28, 2016 at 8:56 pm

    .as’ salam.Persona 2016 kenape tak guna timing chain?

      orang kita said:
      November 30, 2016 at 12:49 pm

      Proton blom ke arah guna taiming chain lagi sbb jimatkn kos n supaya part yg mreka jual sntiasa di niagakan sperti cnth klau pkai chain nti org dh xtukar stiap 80k-90k km n ssah nk rolling kos tnggi kuakn chain klau pkai belt snag plnggan sntiasa akan tukar pda 80k-90k km bbnding chain 400k pun blom tntu tukar klau tukar pun xbyak. Ksimpulannya kos murah jualan sparepart tnggi@laris.

    Asam Garam said:
    November 28, 2016 at 11:30 am

    Enjin baru ni sbenarnya dah lama digunakan dkat knderaan produa myvi n alza juz kali ni baru digunapakai dkt model proton persona,saga n ertiga. Dri segi kuasa enjin ni biasa xsperti vtec juz lbih pnjimatan myak. Skag enjin vtec pun telah dipasang pda perdana & mivec pda inspira tpi bila agaknya teknologi tersebut nak dipsangkan pda knderaan 1.6 ye? Mnelah tau proton akan hasilkn persona 1.6vtc/ 1.8 ke. Enjin campro ok mmg ok tpi proton xbuat pnambahbaikkn msalah enjin tersebut 2 trus gunakan vvt dri produa@toyota.Mybe kos enjin campro besar & agak rumit utk pnambahbaikkn agaknya.

      Jib said:
      November 28, 2016 at 1:46 pm

      As’salam asam garam..betul ke enjin persona baru ni dari toyota@perodua?..ade salesman bgitahu ambil dari enjin proton iriz.ntah konfius mn 1..sbb sy pakai skrng persona elegance bercadang nak trade in ke persona 2016 auto executive baru..kalo betul save minyak boleh la sy tuka persona baru..ada sesiape yg kat sini yg sudah beli persona baru gear auto dan boleh kongsi pengalaman?

        Asam Garam said:
        November 28, 2016 at 4:07 pm

        Wsalam. Mmg btul enjin persona n saga baru ambil dri unit iriz 1.3 n 1.6 tpi asalnya enjin kereta tersebut berasaskan dari teknologi pengeluar enjin toyota lalu di subkan pda perodua sbb perodua asalnya anak syarikat toyota melalui pelaburan saham mereka sebab 2 klau perasan enjin perodua sma ngn toyota mnggunakan tknologi VVT/VVTI sma dua2 jnisnya lalu enjin tersebut digunapakai utk model kluaran proton iriz dan kini persona n saga model baru. Tidak di nafikan mmg lebih pnjimatan dari model IAFM. Dri segi kuasa agak kurang skit pda top end.

          Meh Baca said:
          November 28, 2016 at 4:10 pm

          (COPY PASTE DARI BLOG PENERANGAN LAIN)

          Artikel atau lebih sesuai disebut luahan oleh mungkin salah seorang yang pernah bekerja dengan Proton menceritakan sejarah bagaimana Proton melalui R&D nya dapat mencipta enjin 100% buatan Malaysia yang dinamakan CAMPRO. Jom kita baca lagi…

          APA SALAH PROTON?

          Disini lagi ada misinformation. Memang untuk kereta Perdana kita impot enjin dari Jepun. Untuk Savvy kita gunakan enjin Renault. Untuk Isawara, Wira dan Waja kita buat enjin di Malaysia walaupun design original
          dia dari Mitsubishi. Tapi enjin Gen-2 adalah enjin terkini yang direka oleh jurutera Proton dan dibina di Malaysia. Enjin tersebut menggunakan teknologi terkini. Jadi kenyataan diatas agak menyesatkan sedikit. Naza, Perodua…. Masih lagi membawa enjin dari luar. Modal untuk mereka dan mengeluarkan enjin ni amat besar. Nak dapat return pun bukan nya sekejap. Tapi demi maruah dan kemajuan, kita korbankan keuntungan jangka pendek. Selagi kita tidak mengeluarkan enjin sendiri.. selagi itu kita tidak tahu. Sekarang kita telah pun mengeluarkan enjin sendiri… orang masih tidak percaya. Itu lah masalah orang kita… memandang rendah kebolehan anak negara sendiri.

          “Selama ini proton bergantung kepada Mitsubishi sebagai rakan teknikal. Oleh kerana kontrak selama 20 tahun telah tamat. Maka proton terpaksalah mencari rakan teknikal yang baru dan bermulalah masalah melanda proton. Sudah tentu rakan teknikal baru tidak mahu meneruskan rekaan dan teknologi mitshubishi lagi. So apa kan jadi pada kereta proton yang ada
          sekarang ni untuk masa akan datang.”

          Tidak wujud kontrak 20 tahun dengan Mitsubishi. Mereka adalah rakan kongsi. Bertahun tahun kita berkerjasama dengan Mitsubishi tetapi teknikal apa yang mereka turunkan. Kalau kita pernah berkerja dengan orang Jepun atau Korea , mereka inilah yang paling kemut ilmu. Tapi bab nak korek ilmu kita, dia orang rajin habis.Korang jangan terkejut bila saya cakap yang idea
          kita pun banyak yang Jepun curi. So bila kita mula menuntut teknologi baru dari mereka… mula lah nak caj dan nak ikat royalti yang tak munasabah. Nak mintak copy teknikal drawing zaman dulu sekeping pun dia orang caj beribu ribu. Mulalah kita pandang teknologi dari barat dan teknologi sendiri. Sebab itu kita beli Lotus.. Kita ignore Jepun. Bila kita design sesuatu yang lebih baik… laju je dia orang hantar balik information ke Mitsubishi. Last-last kita pun mula bersikap secrecy dengan dia orang… lama lama
          diaorang fed up dan mintak keluar. Lagi pun dia orang dah nampak afta nanti dia orang akan masuk balik ke Malaysia.

          Perodua… kenapa daihatsu/toyota memberi enjin latest dia orang…. Sebab Perodua tu 100% milik Toyota/Daihatsu. Dah lama UMW menjual saham dia orang kepada Jepun. Proton…. Milik Malaysia .

          “Mungkin ada yang tahu dan ada yang tak tahu yang proton yang digunakan pakai sekarang adalah barangan Mitshubishi. Samalah seperti kereta lain.. tukar lambang je..”

          Inilah susah orang kita ni…. Banyak mendengar cerita sensasi yang
          banyak ditaruk banyak rempah ratusnya….. Memang pada mulanya kita
          belajar… selepas itu kita buat sendiri.Saya adalah seorang yang terlibat dengan kerja kerja tersebut.

          Saga – base dia Lancer lama. Kita Cuma tukar depan dan belakang
          sikit.

          Iswara – base Saga, kita mula belajar untuk design kereta sendiri. Masa ni Mitsubishi dah tak berapa setuju bila kita menubuhkan R&D. So kita menggunakan khidmat penasihat dari UK .

          Wira – Disini berpuluh puluh designer dan engineer Proton dihantar ke Jepun untuk kerjasama design kereta baru. Proton dan Mitsubishi kongsi modal. Hampir 2 tahun kami disana. Bahagian tengah dikongsi bersama.
          Depan dan Belakang, design asing-asing. Lampu depan dan belakang share sebab nak kurang kan cost. Hasilnya Proton Wira-Mitsubishi Lancer.

          Orang akan kata hah kongsi je sebab tak tahu buat kerja…. Tapi ada orang kata apa apa bila Ford dan Mazda berkongsi bahagian tengah? Ford Laser dan Mazda 323 adalah kereta yang sama. Ada orang komplen? Bila
          orang Malaysia yang buat begitu… orang Malaysia sendiri yang nak mengutuk. Tak ramai yang tahu seksa bekerja kat Jepun sebab dia orang suka curi idea. Bayang kanlah semasa kami design dashboard untuk
          Wira… masa tu Mitsubishi sudah pun siap soft tooling mould untuk dashboard kereta dia… Bila mereka tengok dashboard Proton, Mereka sanggup letak designer dia depan design kita untuk mengubahsuai kembali rupa bentuk dashboard mereka. Kalau kita pernah tengok dashboard mitsubishi lancer… hampir samakan. Itu mereka yang meniru bukan kita. Ianya menunjukkan kita bukan tak pandai… Cuma masyarakat sendiri berfikiran macam itu.
          Perdana – untuk membuat satu satu design bukannya murah. Nak balik modal pun lama. Jumlah kereta yang dijual pun kena banyak.

          So, kalau nak buat Perdana…. Sampai habis pun tak balik modal. So yang ni memang
          kita ambil kereta dari mitsubishi dan pasang di Malaysia. Cuma kita tukar depan dan belakang, dan bahagian dalaman.

          Tiara – Tiara adalah bukan product Proton. Ia adalah keluaran DRB. Tapi kita kena tunduk dengan arahan dari atas untuk mereka menggunakan lambang Proton.

          Waja – Waja adalah permulaan kita untuk menunjukkan kita mampu melakukan kerja sendiri. 100% didesign orang orang kita. Tapi untuk kejuruteraan kita memerlukan consultant dari luar.. mainly dari Eropah
          dan Amerika. Bukan sebab tak pandai tapi kita tak cukup kakitangan. Nak design kereta bukan seperti menjahit baju. Kebaikan dari mengambil consultant dari luar memang membuka mata kita… kita adalah setaraf
          dengan kebolehan mereka. Nak design kereta ni memerlukan beratus ratus kakitangan. Bukannya sedikit.

          Gen2 – 100% didesign oleh orang kita. Consultant dari luar hanya sedikit sebab kakitangan kita semakin ramai. Kita mula menggunakan enjin yang didesign sendiri.

          Savvy – 100% dedesign sendiri. Cuma enjin sahaja kita menggunakan Renault sebab kita tidak ada enjin bersaiz kecil. Well…. Kehebatan enjin Renault sudah terbukti bila mereka memenangi F1. Disin banyak berita palsu disebarkan oleh mereka yang tidak bertanggung jawab.Contohnya… Savvy adalah Tiara dan menggunakan chasis Tiara lama. Savvy tidak ada kena mengena dengan Tiara. Savvy adalah baru, 100%. Tidak ramai yang tahu bahawa Savvy menggunakan HTHS steel (High Tensile High Strength Steel). Sebab tu body Savvy kuat. Memang ada terpampang kereta Savvy kemek kerana accident. Well… kereta mercedes, volvo, BMW pun kemek bila accident. Tapi tak ramai yang tengok keadaan dalaman Savvy yang
          accident tu… In fact. Kukuh. Saudara saudari… Bila kita design kereta ni.. yang paling penting adalah keselamatan penumpang. Memang kereta didesign untuk crumple bila ada impact. Itu untuk menyerap daya
          hentakan supaya bukan manusia yang menerima hentakan kuat. Rating TUV Germany memberikan 3 star untuk Proton. BMW 5 series pun dapat 3 star. Ramai yang kata Savvy ni tak sedap bila memandu. Tapi tanyalah yang
          bercakap tu… adakah mereka pernah memandu Savvy. Kebanyakan nya tidak. Hanya mendengar dari orang lain.

          Lain lain – Ada banyak lagi yang saya tak boleh cerita sebab ada secrecy act. Proton pun ada design kereta untuk company lain dan ada membuat part untuk company lain. Proton ada juga buat reverse engineering untuk
          motosikal lumba (tahun tu dia champion) tapi kita tidak boleh menceritakan sebab dasar secrecy kita. Mungkin sesetengah orang yang memakai certain kereta mewah tidak tahu yang part kereta mereka dibuat di proton. Kalau Proton tak elok… masakan mereka mengkontrakkan proton untuk membuat kereta mereka.

          “Berbalik kepada masalah yang sedang dihadapi oleh proton. Kenapa ianya harus berlaku perkara sebegini. Apakah yang sebenarnya telah berlaku dan dibuat oleh proton dalam masa 20 tahun untuk membina kenderaan nasional sendiri. Memang ada R&D proton cuba mendapatkan struktur dan bahan-bahan untuk membuat injin tapi gagal mendapatkan resepinya.”

          Proton memang dah ada enjin sendiri. Yang terpasang dekat Gen-2 tu apa dia. Bab-bab bahan untuk membuat enjin tu senang je. Kebanyakan pengeluar kereta menggunakan besi yang sama sebab pengeluar besi
          dalam dunia ni bukan banyak. Kita Cuma bagi specifikasi je. Nak design enjin tu yang susah. Transmition yang paling susah. Untuk info lah… kami
          masih lagi dalam proses untuk mereka cipta transmition sendiri. Bukan macam nak buat karipap tau.

          “Penubuhan proton sejak 20 tahun yang lampau tidak mencapai objektif yang sebenarnya. Dimana silapnya? Berapa ramaikah yang tahu bilakah ilham proton ini sebenarnya timbul dan berapa lamakah usaha dilakukan
          bagi membolehkan impian ini tercapai.”

          Mungkin ramai yang mengganggap hanya seorang perdana menteri sahaja terlibat. Cuma pada zaman Tun M baru persetujuan dapat dicapai setelah Mitshubishi bersetuju menjadi rakan teknikal dengan bersyarat. (syarat ni tak bolehlah diberi tahu.. sebab ianya adalah OSA)

          Penubuhan Proton lebih mencapai objectif nya. Pada mulanya Proton hanya di rancang untuk membuat kereta bukan untuk merekacipta kereta. Kita menubuh R&D, Mitsubishi tidak setuju. Ye la… siapa nak bagi kita pandai kan . Cuba check dekat Perodua, berapa ramai jurutera dari Proton bekerja dekat sana, Head of R&D Perodua…bekas Proton, Head of Styling…bekas
          Proton, Head of Planning…bekas Proton, Head of Production…bekas Proton (rasa-rasanya dah kena kebas dekat Naza), Head of Engineering Services…bekas
          Proton. Ratarata mereka yang senior dekat sana dari proton. We trained them… orang lain ambil cara senang je.

          Naza pulak.. Head of R&D….bekas Proton. Head of Production…bekas
          Proton. Honda pun ramai bekas Proton, DRB Pekan… Head dia pun bekas
          proton, Inokom… head dia pun bekas proton. Itu kira head je…bukan lagi kira engineer dan designer. So it meets its objective untuk memajukan orang-orang kita. Mainly orang Melayu. Naza sendiri tidak menyangkal
          kereta Naza mainly didevelop oleh bekas kakitangan Proton. So… orang Proton tak bagus?

          Kita belum lagi kira bekas pekerja proton yang diambil oleh consultant luar negara… dari America, Eropah sampai ke Jepun.Tau tak kita kakitangan Proton telah memenangi pertandingan mereka design kereta anjuran Ford. Beliau mendapat tempat pertama. Bukan bertanding diperingkat Malaysia . Tapi di peringkat antarabangsa. Memang beliau mendapat tawaran kerja dari syarikat kereta gergasi Amerika dan Eropah. Tapi kami tabik bila dia decide nak stay dekat Malaysia sebab taknak anak-anak membesar dinegara lain. Ada orang tau…?
          “Selama 20 tahun proton pergantung kepada pemerintah yang sepatutnya telah boleh berdiri dengan sendirinya sekarang ini selepas perjanjian tamat. Ibarat kata.. berapa lama perlu bergantung.. tak kan dah 20 tahun
          nak merangkak lagi.. nak tambah masa untuk merangkak lagi.. so bila lak nak belajar berdiri dan berjalan sendiri tanpa dipimpin lagi..sebab tu exPM kata.. kalau dah tak boleh tutup aja…”

          Proton boleh menjadi lebih baik kalau tidak ada tanggung jawab kepada negara. Senang aja… buang sahaja pengeluar-pengeluar yang bermasalah. Tapi apa akan jadi dengan ekonomi. Itu tanggungjawab Proton untuk negara. Bayangkanlah penjanaan ekonomi proton untuk negara… berapa banyak kaki tangan Proton… 8000. Berapa banyak kakitangan syarikat yang secara lansung untuk membuat part Proton…100,000 orang. Berapa banyak bank dapat untung, berapa banyak syarikat bumiputra yang naik? Bayangkanlah kami boleh membantu sedangkan polisi kerajaan tidak membantu.
          Cuba ingat sebelum timbulnya proton. Berapa banyak wakil jualan bumiputra untuk kereta toyota , nissan, honda? 0… Kosong.

          Mengenai masalah AP pulak perkara tu bukan perkara baru. Mungkin ada yang tak tahu yang proton juga mendapat AP. Kalau tak.. sure harga kereta proton tak serendah sekarang ini. Tak percaya boleh check duti import yang dibayar untuk sebuah kereta proton. Nak check duti import tak susah sgt.. cuma bandingkan harga kereta proton di kawasan bebas cukai.

          Kita memang tak payah bayar duti impot sebab kita buat kereta kat dalam Malaysia . Tapi tetap kena cukai. Kita tak ada AP. Yang Proton kecewa kenapa terlampau banyak AP dikeluarkan. Lepas tu sebijik-sebijik kerajaan kena
          tipu. Bayangkan lah kalau kereta KIA yang dibawa masuk ke Malaysia … harga yang di declare adalah RM8000. Tak masuk akalkan bila kastam approve benda ni. Paling murah kereta yang pernah dibuat adalah dalam dunia ni adalah lebih kurang RM18,000. Itu baru bahan bahan dia. Belum lagi kira cost modal acuan, cost tenaga kerja, cost R&D. Bayangkan lah banyak mana kerjaan rugi pada cukai. Bayangkanlah banyak mana Naza untung.

          Dasar Automotif Negara di perlukan bagi meneruskan perjuangan yang belum tercapai disamping menjaga serta melindungi pemilik kereta proton sekarang ini. sejauh mana boleh bertahan tak tahula..kalau tidak akan
          bertimbunlah bakal besi buruk bila tiada lagi sparepart proton (asalnya milik Mitsubishi) dan akan timbulah barangan made in Jinjang atau sewaktu
          dengannya.

          Saudara… Dalam banyak banyak negara pengeluar kereta, Malaysia lah yang paling kurang memprotect industry automotive mereka. Rakyat Malaysia juga lah yang paling tidak patriotik dalam hal-hal kereta ni. Walaupun kita telah merdeka, minda kita tetap diajar barangan lain lebih elok dan tidak membantu barangan sendiri. Saya ambil contoh… Thailand membuka pintu
          mereka untuk industri automotif… tapi ada syarat. Kereta yang dibina di Thailand harus lah di export keluar lebih dari yang dijual dalam negara nya. Korea… cuba pergi ke Korea dan lihat sendiri disana. Nak cari kereta yang bukan dari Korea …susah. Sebabnya…

          memang mereka patriotik.
          Cuba pakai kereta import… Lembaga Cukai mereka
          akan menyusahkan pembeli kereta tu. Sebab kata mereka
          tentu banyak duit.

          Jepun… Semasa mereka belajar membuat kereta hampir 80 tahun dulu… nak naik bukit pun boleh undur (baca sejarah toyota ), tapi rakyat mereka tetap bangga dan tetap membeli. Cuba kat Malaysia …. Kutuk lagi ada.

          Saudara semua… kejayaan sesuatu project negara bergantung kepada sokongan dari rakyat sendiri. The more people buy, the cheaper things can be. Economic of scale lah tu. Lagi banyak dijual, lagi rendah cost pembalikan modal untuk setiap kereta. Nak buat sebijik
          kereta hampir 1 billion cost dia. Macam mana nak balik modal kalau kita tak ambil untung. Kilang enjin lagi mahal… tapi kita korbankan keuntungan kerana kalau kita dok asyik beli enjin dari luar, masa mana kita nak belajar dan maju. Proton baru 20 tahun. Korea mengambil masa 40 tahun untuk kereta dia tiba ditahap ini. Jepun sudah 80 tahun, Barat sudah 100 tahun. Ini
          industri kereta. Kalau orang suruh kita fikir nak buat plastik aiskrim tu pun majority kita tak boleh. Ini kereta. So yang mengutuk tu… fikir. Lagi banyak kita jual, lagi murah kita boleh jual… lagi banyak duit, lagi baik pembangunan yang kita boleh buat. Setiap test dan setiap bahan baru yang nak direka memerlukan wang yang banyak.

          Masalahnya sekarang siapakah yang bakal atau boleh dijadikan rakan teknikal. Walau pun volkswagen nak join ngan proton tapi persoalannya boleh ke..?

          Kenapa..saya kata macam tu..sebab Volkswagen ni guna euro. Sudah tentu la harga kereta proton pada masa akan datang lebih mahal lagi. (salah satu sebab isu AP keluar) Nak mohon Nissan atau Honda atau Toyata jadi rakan teknikal memang agak sukar. Errr…. Ini kita bagi hint sikit sebab teruk sangat dah ni. Kita tengah develop kereta dengan VW. Sebab tu kita jangan dengar saja orang cakap.

          Kalau semua AP ditarik balik lagi banyak masalah akan timbul.. salah satunya adalah AFTA. Mampukah negara kita membayar ganti rugi kepada negara lain yang telah melaksana AFTA. Mungkin ada yang tak sedar yang negara kita telah membayar ganti rugi RM billion sebab menangguh perlaksanaan AFTA sebelum ni kapada negara Asean yg berkaitan.

          Memang kita akan kena penalti sebab ada perjanjian AFTA. Tapi bukan kita nak tarik AP macam tu aja. Jalan penyelesaian masih ada. Kalau negara lain boleh ada polisi dia orang yang membantu industri kereta mereka… kenapa kita tidak boleh. Kerana AP China boleh mengeksport kereta mereka ke Malaysia (kereta Chery hampis masuk), tapi polisi China masih
          lagi tidak membenarkan kereta kita masuk kesana. Memang dia kata boleh masuk tapi dah 5 tahun mencuba pun belum dapat kelulusan lagi. Banyak syarat lagi. India… nak masuk kesana kena letak deposit USD200 Million. Belum lagi nak set up kilang dan infrastruktur jualan. Cuba masuk kat Korea … Kita nak jual kain kita kat sana pun diaorang tak nak beli walau pun kualiti kita bagus. Kuat nya patriotik diaorang. Kita… apa yang nama lain selain dari barang sendiri mesti bagus punya.

          Bagi yang nak membandingkan kereta kita dengan kereta German…. Bukan tak boleh buat. Boleh… tapi sanggup ke bayar harga kereta German untuk kereta buatan Malaysia .

          Naza yang rata rata import kereta Cuma tukar bumper pun boleh jadi taraf kereta nasional. Perodua yang tak pernah design kereta sendiri (cuma design bumper depan belakang) pun dapat taraf kereta nasional… Proton sekurang-kurangnya telah mendidik ramai anak bangsa dalam kemajuan teknologi. Dah ramai hasil dari pengalamn bekerja dengan proton diambil untuk sektor R&D ditempat lain. Bayangkan lah satu kumpulan Advance Engine Research Proton terus diambil oleh Petronas. Bukan sorang…. Kesemuanya. Nak kerja dengan R&D proton….. Paling minimum 2nd class upper. 1st class berlambak. Selepas berpengalaman… Perodua, Naza ambil.

          Tapi saya tak marah bila orang kata macam-macam pasal proton. Itu hak mereka. Tapi fikirkanlah tenaga yang kami beri untuk memajukan negara dalam bidang teknologi. Boleh sebut tak company mana lagi dalam bidang industri yang betul-betul menggunakan kepakaran anak Malaysia dalam bidang R&D ni. Kalau kita tidak belajar… sampai bila kita tidak akan tahu. Dan sampai bila kita akan bergantung dengan orang luar.

          Tapi bab support selepas jualan…. saya sendiri pun tak puas hati. Sabotaj pun Proton dah biasa kena…. Orang curi part semasa delivery kerata tukar dengan part tiruan atau lama. Yang kena komplen… proton. Tapi yang hairannya semasa Perodua recall balik 4000 unit Myvi…. Tak ada pulak yang kutuk. Letak sebelah sebelah Myvi dan Savvy… check performance dia. Then baru tahu nak kata apa. Jangan dengar orang cakap je… test sendiri. Baru tau. Sekarang ni Savvy dah keluar dengan Savvy Auto-Manual…. Maksudnya dua-dua jenis gear ada dalam kereta. Malas
          nak tukar gear… swith to auto. Nak main ciluk-ciluk… switch to manual. Errr.. siapa kata
          kita guna tecnology 70an?

          sekian terima kasih

          Sumber: Facebook

            Pro Rider said:
            November 29, 2016 at 12:04 am

            Poyo giler

            baca 123 said:
            November 30, 2016 at 1:05 pm

            mesti pro rider baca smpai hbis kn huhu

          btul r said:
          November 30, 2016 at 12:52 pm

          Btul r iriz,new persona n saga kongsi guna tknologi enjin toyota@produa cm perdana baru pula guna enjin ivtec tknologi honda juz beza pkai belt xpkai chain

            wak kental said:
            November 30, 2016 at 12:54 pm

            Copy paste info je tu bro zack rider

      sHui8 said:
      November 29, 2016 at 12:59 pm

      Enjin VVT ni technology agak baru, meskipun perodua vvt, x sama dngan vvt proton dngan teknologi yg digunakan. Lagi satu proton dah introduce enjin sama konsep mcm vtec, iaitu cps. Sayang nye proton dump that teknology…klau tweak cps bgi jimat mnyak, combine ngan cvt, for sure boleh compete i-vtec honda..

        L.P (love proton) said:
        November 30, 2016 at 1:27 pm

        Ntah r proton ni cm xyakin je ngn kluaran enjin dia. Dh kua modal tnggi enjin agak ok myamai wlaupun x 100% tknologi enjin lain tpi bila ada ksilapan tknikal skit trus down xperbaiki ksilapan tsebut pdahal tknologi pngeluar lain pun ada ksilapan gak x smua perfect n bila xyakin subkan enjin lain masuk ke body proton cam inspira pkai mivec, iriz, persona n saga guna vvt pas 2 perdana baru ivtec juz bodypart n lmbag je proton. Campro turbo kluaran preve cfe, exora bold n suprima dh ok tpi bila agaknya nk kua campro 20V dohc ye cm enjin silvertop/blacktop baru r membangun.Yang pntg enjin sndri jgn enjin luar.Dengarnya nk pkai enjin GDI turbo dri VW btul ke?Tknologi luar xpe boleh gunapakai utk cipta enjin sndri jgn 100% enjin luar dh.

          77 said:
          November 30, 2016 at 1:36 pm

          Pak Jib sekat pelaburan proton utk bngunkan tknologi proton. Suh amik brag dri luar trus utk jimatkn kos sebab nk cipta tknologi baru utk seketul enjin amat mahal berbanding amik seketul enjin pngeluar negara lain cam vvt ke ivtec ke mivec ke murah skit dri kos nk bngunkan tknologi enjin sndri ni. Snag juz cash n carry je huhu.

    faris said:
    November 20, 2016 at 9:25 pm

    Salam semua
    Sy bru beli persona baru..msk angin 50km/h da bunyi angin..sebelah telinga plk tu..da pi 2 pst servis proton tp ttp x bleh setel…da la mati dkt highwy mslh gear box..xde rezeki kot..org laen oke je tgk..

      Lenchai said:
      November 22, 2016 at 2:02 pm

      sensor gearbox kot xkan baru dah rosak. Ada wrrnty g boleh claim

    Rosman said:
    November 18, 2016 at 7:36 pm

    Assalammualaikum knp aircond dan radio mati2..karang2 lampu meter berkelip2..mcm api xkuat..dh buntu dh nie..ada jln penyelesaian x?

      Jib said:
      November 28, 2016 at 2:06 am

      As’salam….Minyak petrol save tak persona 2016?..minyak isi penuh boleh jalan berape kilometer ?

        dd said:
        November 28, 2016 at 10:22 am

        Rsanya jimat lagi tu sbb enjin vvt. Try tgk spec on persona baru

    Niza said:
    November 11, 2016 at 8:03 pm

    Kereta bilik nk lock..pintu depan x lock..pintu lain semua lock..nape yea

      faris said:
      November 20, 2016 at 9:16 pm

      Tu untuk child lock..dkt remote ade kunci utk child lock

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s