Gen2

Apa Komen Anda Tentang Proton Gen2? Sekiranya ada, bolehlah kita berkongsi pengalaman suka duka anda dengan kereta proton ini.. Gen2


2,109 thoughts on “Gen2

    Amiruddin bin Mohamad said:
    May 25, 2017 at 7:06 pm

    Masalah Proton persona saya bermula bila masuk tahun ke 5. Lampu check engine menyala bila check dia timbul coolin sensor low power masalahnya dah 3 kali tukar coolin sensor setiap kali tukar dia ok 2,3 hari lepas tu lampu ECU menyala lagi sekarang saya biarkan tanpa buat apa-apa dan lampu ECU padam sendiri lepas tu dia menyala semula sekarang dah berapa kali dia menyala dan padam.
    Adakah bateri boleh jadi puncanya sebab masalah ni bermula tak lama selepas saya tukar bateri

    AJ said:
    May 24, 2017 at 5:45 pm

    Bacaan minyak kereta aku dah makin trun kpda 6.8liter/100km lepas aku set balik meter 2. Gunalah automax yg aku ckp 2 klau nak cm 2 gak. Janji sblum guna pastikan airfilter xktor sgt klau ktor tukarlah pas 2 petrol filter tukar klau dah guna lebih 2thun atau 60000km pas 2 TB dah servis&tuning.

    izzat gayat said:
    May 18, 2017 at 3:11 am

    Salam bro2 semua. aku pakai gen 2 manual 1.6 tahun 2004.nk tny sikit pasal kete nih. Meter fuel consumption aku 8.7 liter/100km. tu kire tinggi ke standard?klu tinggi ade care x nk kurangkan lg fuel consumption?second question, dlm kete aku slalu prasan ade bau petrol. biase nye bile tgh kereta berhenti lah.knape ye?tu problem fuel pump kong ke?sbb dah penah tukar fuel pump tu tp 2 tahun lps la.haha! ade care nk cek x kot2 fuel pump tu salah pasang ke x ketat ke?and finally, ade problem bile drive speed lebih 100km, engine light menyala.and time ni rpm akan drop smpai 500 klu tengah gear 5 aku tekan clutch bile nk drop gear.dah try cuci TB, reset TB, x solve jugak problem nih.try cek komputer kate speed sensor. dah tukar speed sensor bru pun same.mcm mane tu?ade jawapan x?

      AJ said:
      May 18, 2017 at 8:31 am

      Wsalam. Kwan tlog jwab ikut pgalaman dari kwan.

      Jawapan:
      1) Kereta thun 2004 skang 2017 so dah khidmat 13 thun. Standartlah 13 thun dpat 8.7liter/100km. Msa aku baru beli persona dlu pun 8.2liter/100km. Skang aku dpat 7.4liter/100km. Rahsianya automax nano. Jimatkan minyak hingga 28% bgantung pda usia knderaan,keadaan enjin,gaya pemanduan serta keadaan lalu lintas. So far aku punya jimat 15% dari 28%lah. Ada bro persona lain lagi rendah dia dpat dah thap cm saga flx dia ubah apa ntah tpi jngka msa pnjang tkut effect enjin je sebab rendah sgt pas 2 tkut power xde je juz jimat je. Ni automax ni tngkatkan power hingga 20%. Guna Ron 95 cam guna Ron 100 petron blaze. Nk tahu lebih detail g cosway. So far aku dah guna selama 7thun ok je. Pastikan bca arahan dlu sbelum guna.

      2)Bau petrol tu cuba check keadaan fuel pump dkt bwah seat blkang. Tkut ada hose in out yg xketat. Klau fuel pump problem kreta bila dah jlan dlam 30mnit akan senggut2.

      3)Cuba check crank@crankshaft sensor. Tkut kotor/rosak.

        Max Drive said:
        May 18, 2017 at 2:44 pm

        Aku pun pernah pkai automax. Automax bukan sperti pengalak oktana/injector cleaner biasa yg hanya membersihkan injector enjin je tpi ia sbenarnya menjaga,membersih,merawat minyak petrol,minyak pelincir part berasaskan logam,plastik mahu pun getah dalam enjin. senang ckap bermacam lah dlam 1btol (120ml). Cara guna utk kali pertama tuang 20ml ke dlam tngki kemudian start enjin dlam 10-20mnit. Enjin rsa senyap skit dri asal. Lepas tu tiap kali isi minyak juz msukkn skit2 ikut liter. Klau isi 5liter juz cmpurkan automax 1ml je. So klau isi 25liter msukkan 5liter. 1btol boleh than pling minimum pun 1bulan stengah klau hri2 isi mnyak klau. Pastikan sbelum guna enjin dlam keadaan baik (enjin xmkan mnyak hitam@bcor head gasket) Airfilter xktor sgt. Fuel filter@penapis petrol klau dah lama dlam 50,000km pastikan tukar dhulu yg baru bru akan rsa pnjimatan serta kuasa yg menakjubkan. Nk tau lebih lnjut kunjungi cosway. Fhami risalah di dalam kotak tersebut. Kdang nk suh cashier terangkan xsmua tahu sgt. Bli pas 2 bca bgi pham.

        p/s-Ptot rhsia je ni kng kreta diaorg laju dari aku plak kng huhu tpi xpe kongsi2 dpt pahala. So for dkt hgway aku pernah pecut P.E aku 220km/j. Cvic 1.8 silakan. Enjin standart juz guna automax & upgrade sistem exzos.

          Max Drive said:
          May 18, 2017 at 2:45 pm

          So klau isi 25liter msukkan 5liter. (Pembetulan. 25liter campur 5ml je)

        Izzat gayat said:
        May 22, 2017 at 2:59 pm

        Thank you bro pasal solution 3 tu. Nnti aku try tngk crank@crankshaft sensor tu. Klu kene tukar brape ekk hrge sensor tu?

          Max Drive said:
          May 22, 2017 at 3:35 pm

          Klau rosak sensor ni bwah RM200 je tpi tgk gak kdang lain service center lain hrga. Klau ada dkt sparepart mybe dlam bwah RM150 juz xpasti ada yg ori/x

    imann said:
    May 14, 2017 at 7:23 am

    Salam Gen2 lover, saya pemilik gen2 manual,

    saya nak tanya sesiapa yang pernah alami masalah pada clutch gear, pada mulanya gen2 saya rosak pada clutch pedal bila tekan gear tak masuk, 1st kena dekat traffic light, tekan clutch kosong, hantar kedai, pomen salah cakap lower pump clutch problem, tukar lower pump still kosong, then pomen tukar master pump clutch, masih tak boleh akhirnya tukar hose hydraulik, baru tahu yg hose hydraulik tu yg bocor tapi lower pump asal pomen cakap rosak jugak, master pump tukar pada master pump asal… cuma nya bila sejak saya tukar lower pump, gear saya selalu jadi tak release habis, kadang2 gear dah masuk tapi tak boleh gerak and pedal jadi keras, clutch plate baru je saya tukar tapi masalah pedal clutch tak release gear yang jadi sekarang, kalau berhenti dekat jammed, lebih 2 minit, clutch pedal mula keras and clutch pedal tak release gear padahal dah masuk gear 1, sy kena tekan habis pedal baru kereta bergerakk, baru2 ni saya tukar master pump original, masalah still sama, bila kereta dalam keadaan bergerak takde masalah, yang jadi masalah bila berhenti dlam 2 minit atau jauh bergerak then berhenti yang selalu jadi clutch pedal mengeras and gear tak masuk, sesiapa yang ada masalah sama mohon kongsi ilmu, adakah disebabkan lower pump beli di kedai yg jadi problem tak ngam dgn kereta, atau bearing pada clutch plate yg ada problem?

      Max Drive said:
      May 15, 2017 at 8:39 am

      Masa tukar clutch dlu sebelum lower n master clutch gear rosak & tukar gear senang msuk x? Klau senag ok maknanya bukan msalah bering clutch. Klau lepas dah tukar lower & master clutch pump baru terjadi mybe ada 2 punca je.

      1-Masih terdapat udara@angin yg terperangkap sma ada pda lower atau master clutch
      2-Mybe part bukan utk model asal tpi model kereta lain

      p/s-patot klau apa2 pomen harus check keadaan hose dlu baru check pump

    Aida said:
    May 14, 2017 at 12:03 am

    stakat ni guna gen 2 ok ja..since 2010 lg guna..bab enjin mmgok..bwk laju jerk..x sedar dh 160km/j kt highway..tp 1 mslah je yg aku hadapi..keta msuk air..asal ujan lebat je..parking keta xde bumbung..alamat nya bergenang la air kt dlm..uhuhuhuk..ini berlaku after 6yrs guna..then td aku dh tukar getah pintu..nk tgk masuk lg ke dak air..arap2 ok lah..

      Abeng said:
      May 15, 2017 at 8:30 am

      Mmg wajib pun klau dah lama psal wear n tear kena plak hri2 jemur tgah pnas dlam tmpoh agak lama so jngka hayat xlama. So far klau dpat tukar jnis silicon lagi bgus & panjangkan skit getah baru dekat tepi bingkai pintu 2 dari asal baru bila hujan lebat air xbtakung sgt di celah pintu.

    naimzahari said:
    May 9, 2017 at 9:10 am

    Salam penggemar Gen2, nak tanya sesiapa boleh bagi pandangan antara pakai tabung exzos asal gen2 yg macam tabung tu dengan extractor standard yang biasa orang panggil 421 satu semua tu

      Max Drive said:
      May 9, 2017 at 10:03 am

      Extractor stndart ni kbaikannya 1 je menghalang gas2 berbahaya hasil dari kebuk pembakaran enjin kluar dngan bebas 2 je r utk khidupan manusia,haiwan & tumbuhan lebih sejahtera. Maksudnya udara segar kita dpat hiruplah. Juz kelemahan dari segi kuasa enjin je. Pick up biasa atau lebih berat skit bila knderaan dah mula berusia. Bertukar kpada extractor performance sma ada 4-1 atau 4-2-1 akan dpat mningkatkan sdikit tork knderaan sma ada pick up btmbah atau top yg btambah atau kdua2nya skali btmbah. Penukarannya juga dpt mnambahkan sdikit horsepower knderaan mgikut settup yg kita tetapkan. 4-1 biasanya ssuai utk knderaan manual. Fungsinya semasa RPM 3 ke atas. Pick up mybe sperti biasa tpi top end yg tbaik. 4-2-1 biasanya pda knderaan auto. 4-2-1 biasanya jika pda knderaan mnual pick up mmg tbaik dri 4-1 tpi top end yg agak mdatar/lmbat apabila RPM melebihi 4 ke atas. Jika nk kan tbaik jgn tukar extractor sja tpi tukar center bullet@tbug tgah skali serta muffler belakang straight flow utk mnual n s flow utk auto. Sekian.

        naimzahari said:
        May 9, 2017 at 3:44 pm

        Terima kasih boss, banyak yg saya dapat dr penerangan encik, tetapi jika saya tukar sekali muffler straight flow, ada jadi masalah pada enjin tak nanti encik?

          Max Drive said:
          May 9, 2017 at 4:06 pm

          Sama2. Xkan ada apa2 effect selagi enjin masih stndart & baik. Tukar straight flow juz bsing je n rsa pick up lebih skit dri S flow nk kata kuat guna minyak straight flow ni pun xjuga yg pntig cara modifikasi n gaya pemanduan kita. Klau sepanjang msa asyik nk tarik pick up stiap gear je mmg mnyak akan lebihlah. So far dlu guna satria manual 4G13 saya pkai 4-2-1,center bullet n straight flow rsa pick up mmg kuat ala2 VTEC tpi top end msa long distance agak mndatar. Skang knderaan nadi campro manual sya pkai 4-1, center bullet & straight flow rsa pick up ok wlapun xsekuat guna 4-2-1 tpi top end cepat smpai msa long distance juz bnyi bsing skang dh tukar muffler standart S flow semula. So far ok.

            Naimzahari said:
            May 10, 2017 at 2:01 am

            manual boleh pakai 4-2-1 jugak ke tuan? kawan sy gen2 auto, tukar extractor performance, exzos muffler straight flow tapi jenis senyap sikit lah, tak reti kawan sy nak jelaskan pakai exzos apa sbb beli2 mmg dpt exzos tu, bila dh tuan jelas kan ni, lebih faham lah, cuma konpius sikit antara 4-1 dgn 421, last soalan tuan, nk tanya kalau nk tukar extractor dgn ekzos, 3 barang ni saja ke yg tukar spt
            1. extactor performance
            2. center bullet
            3. muffler exzos S flow

            atau piping pun kena tukar? tq boss,

            Max Drive said:
            May 11, 2017 at 11:23 am

            Naimzahari,

            Boleh je manual nk guna 4-2-1 tpi cam sya ceritakan tdi r pngalaman sya msa guna satria mnual sya pkai 4-2-1 pick up mmg tip top tpi bila long distance top end lmbat capai@mendatar je nk kena trun bukit baru ok huhu. Yup 3 perkara 2 dah ckup utk settup ekzos. Klau settup cun ssuai ngn keadaan kreta mmg akan rsa pick up & top end yg cun serta minyak pun maintain jimat serta horse power akan mningkat antara 10-20hp bgantung pda keadaan enjin n settup yg ssuai. Soal piping klau kreta NA xperlu tukar kcuali piping dh karat & klau nk tukar pun jgn saiz lebih 2.5″ ckup saiz 2.0″ pun ok.

    leads said:
    May 8, 2017 at 12:44 pm

    Sya pgguna gen2 1.3 auto 2007. Nak Tanya..klu nk tikar enji ..Apa yg sesuai? Tq

      Max Drive said:
      May 9, 2017 at 8:40 am

      biasanya 20-25% dri cc asal. Klau 1300cc ni biasa enjin tbaik mivec 4g92 tpi byak patern jnis 4g92 ni rsanya ada 3 jnis.

      1)4G92P SOHC 16V (111HP)
      2)4G92 DOHC 16V (145HP)
      3)4G92 MIVEC DOHC 16V (168HP)

      4G92 Dohc ok juga cam enjin cc 1.8 NA harga pun murah lagi & sparepart mudah di dapati serta senang juga diperolehi. Klau nak power lagi MIVEC lah 168hp boleh upgrade skit jdikan 175/180hp dkat standing enjin 4G93T yg belum modified lagi.

    Rezal said:
    April 25, 2017 at 9:16 pm

    Salam saya nak tanya gen 2 saya enjin tk dpt nk crank. Bateri tak sampai setahun lagi. Starter baru je tkr. Bila jump start atau tolak bru blh hidup. Lampu bateri tak mnyala so saya rasa alternator msh elok. Bila cba nk crank jarum speedometer bergerak ke atas. Radio n hon msh berfungsi dgn baik.

      edi said:
      May 3, 2017 at 4:22 pm

      wslm..ni mcm sensor problem..cara senang nak tau ALTERNATOR OK ke TAK, start engine pastu tanggalkan NEGATIVE/HITAM kabel bateri…klu mati engine tu, alternator problem..klu idop/sihat/cergas engine then alternator OK.

    mohd syazily mohd noordin said:
    April 12, 2017 at 12:00 pm

    salam….gen 2 saya semakin tenat…
    1-bila saya bergerak die macam semput.nk g xnk tp gerak..xboleh nk potong kete sbb bile tekan minyak die sedut2 nk gerak..time ok, die ok…betul ke sebab fuel pump..
    2-kalo plug lama xtukar apa effect nye..

      edi said:
      April 13, 2017 at 3:26 pm

      simptom2 mcm nak kong FUEL PUMP ko..tp kene DOUBLE CONFIRM dlu..jgn main tukar jek..kang membazir..

      1.Tukar FUEL FILTER..ni paling murah punye kos..
      2.Check SPARK PLUG..klu lama x tuko, elok la tuko
      3.Check KABEL PLUG,check IGNITION COIL..
      4.Baru la check/tuko FUEL PUMP pasal ni paling mahal diantara 4 item tersebut..

      Klu plug dah lama x tukar, kebarangkalian API plug dah x cun/cantik/ngam/tepat mcm kencing bersepah…kiki..so nanti minyak makin kuat dan boleh jadi juga kete bleh tersengguk2 mcm burung belatuk ditambah lagi ngan lembap serta x de power..

        mohd syazily mohd noordin said:
        April 18, 2017 at 10:19 am

        thank adi….sy xnaik sgt kete…asik nek moto..org puan naik..
        kte tlg baiki jah…haha….ok… thank sgt deh..
        plug dah beli..tukar jah belum…hihi..ignition coil baru tukar…
        fuel filter pun bru tukar…
        thank sekali lg

          edi said:
          May 3, 2017 at 4:29 pm

          klu suma mende kt atas ko dah buat tp still sama gak, elok ko servis THROTTLEBODY (TB)..klu x pernah servis la TB nie..jgn lupe RESET balik TB tu klu nak lg cun.

          servis TB dlu..dah siap servis kasi RESET..

    Naimzahari said:
    April 4, 2017 at 2:17 pm

    Setiap kali tukar clutch plate, kena buat skim flywheel jugak ke?

      edi said:
      April 4, 2017 at 2:39 pm

      setahu aku kalau flywheel tu MAKAN/HAUS jek mmg kene skim..klu ok, tak perlu..

    Kamal said:
    April 3, 2017 at 9:12 am

    Salam dan selamat sejahtera

    Saya pengguna kereta gen2 enjin campro tahun 2004, Saya ada 2 soalan :

    Bila saya laju dlm 110 km/1 mesti lampu enjin kereta akan menyala
    Enjin kereta akan tersengut-sengut atau mati apabila tekan minyak

    Apa punca nya tuan ?

      edi said:
      April 4, 2017 at 8:41 am

      Wslm..bab lampu engine light menyala ni mmg ramai kene termasuk aku..campro 2004 gak cuma takde tersenguk2 atau engine nk mati..sampai ari ni masih ada problem ni..

      yg aku dah tukar O2 SENSOR (ORI PROTON)..masih sama gak nyala..maybe nk kene servis THROTTLEBODY..

        izzat gayat said:
        May 18, 2017 at 2:13 am

        Aku pun kene jugak mcm tu.cume timing drop smpai enjin nk mati klu tekan clutch. dah buat mcm2 tukar speed sensor baru ,tukar y halfcut, still jadi jugak.servis TB pun dah pernah dlu nyale jugak. xtau ape problem.tp bile cek computer mmg speed sensor. tp still x de solution. sape2 y ade solution boleh tlng share sikit.

    NaimZahari said:
    March 27, 2017 at 10:59 pm

    Berapa upah kebiasaannya untuk tukar clutch plate Gen2?

      Abeng said:
      March 28, 2017 at 10:13 am

      Upah sja kebiasaanya RM150-200 je. Kdai besar2 lain skit chargenya. Klau tukar clutch siap upah psang RM800-850

        SAID AHMAD MAHZZAN BIN SAID AHMAD KAMAL said:
        March 29, 2017 at 2:19 pm

        Upah kereta sedan antara 150-250 ada kdai pling mhal pun 300 tpi majoriti rm150 klau beli brang dkat kdai 2 jugalah klau beli luar mnta tlog psang upah biasanya rm200 r. Perodua mhal skit nk2 kncil pasal kena trun enjin skali utk tukar clutch. (RM400-500). Clutch ada kreta pkai 1thun dah kondem ada kereta 10thun pun blom tukar clutch. Ikut cara pemanduan n kekerapan ksesakan jln raya yg dtempuhi n kekerapan kgunaan 2 rmai kje2 bndar beli kereta auto je snang jem xrsau juz hati2 je r tkut nk tkan break ttekan mnyak plak huhu. Alhamdulillah hmpir 4thun guna clutch masih ok. Jnji sntiasa jga ngn cermat,kerap tukar mnyak GB dll smua ok.

        Naimzahari said:
        March 29, 2017 at 8:15 pm

        sebab barang dah ada, cuma nak minta tukar je,

      Naimzahari said:
      March 29, 2017 at 8:15 pm

      sebab barang dah ada, cuma nak minta tukar je,

    TUAN KAMARUL FAIRUS BIN TUAN ISMAIL said:
    March 27, 2017 at 10:00 pm

    Assalamualaikum…
    Sy kamarul.. Pengguna gen2 manual tahun 2007… masaalah kereta sy lampu cek engine menyala ketika mendaki dan engine mati…mohon bantuan otai2.

      Tai said:
      March 28, 2017 at 9:22 am

      Klau juz nyala tpi xde mudaratkan apa2 boleh reset balik cbut negatif kabel 10mnt pas 2 psangkan smula n start 10mnit juga tapi jika mudaratkan smpai nak daki bukit pun enjin mati kluar lmbang 2 elok check di SC utk scan tkut ada sensor2 bkaitan yg problem xdpt tmpung beban utk mdaki.

        TUAN KAMARUL FAIRUS BIN TUAN ISMAIL said:
        March 28, 2017 at 4:04 pm

        Ok terima kasih…

      naz said:
      March 29, 2017 at 1:37 pm

      crankshaft position sensor (cps) dah pernah tuka ke blm.cps ni ada dua satu yang pendek.yg pendek ni dia terletak diatas dan satu lg yang panjang.yang panjang ni berada di bawah enjin.tanda2 cps ni mula menampakkan perlu diganti spt kereta mcm berat.Bila off kadand-kadang meter minyak meter temp x turun semasa enjin telah di off.penggunaan minyak mcm banyak.dan kalau dah kong enjin boleh mati tetiba dan enjin light akan menyala.yg penting eloklah tukar sahaja semua sensor yang ada bila kereta tu dah berumur 8 tahun keatas.kalau kedai spare part cps yg ori x sampai 150 dah dapat utk yg bawah yg atas rasenya x sampai120..pastikan ori kadang2 ade kedai sparepart yg kelentong..

    Fauzi said:
    March 22, 2017 at 10:58 pm

    Asalamualaikum sy fauzi pengguna gen2 tahun 2004..masaalah kereta sy lampu cek engine tidak menyala ketika on kunci..dan 1 lg ketika menandu dan buat pertukanran gear tekan clucth rpm jadi tinggi sangat dan tidak stabil..mohon bantu sy otai2

      Qaixer Han said:
      March 23, 2017 at 8:32 am

      Boleh cuba reset ECU kmputer balik. Cara pling mudah cabut negatif kabel 10mnit kmudian psangkan smula & start enjin biar 10 mnit juga.

    Am said:
    March 17, 2017 at 9:46 am

    Klau meter yg rosak npe kdangkala warning light petrol dkt meter kdang menyala kdang x wlapun mnyak msih ada. (Adakalanya meter mnyak trun warning light pun nyala adakalanya pula meter mnyak trun warning lihgt xnyala) Kebiasaannya ni mslah pda float@pelampung bukan pda meter. Tpi pelampung campro ni xsma cam wira psal wira boleh tukar float sja tpi campro ni kena tukar 1ketul jika float rsak. Kadang kita selalu tnggalkan baki mnyak semasa parking di rumah dlam bwah 1 takuk 2 pelampung mnyak boleh cpat kong. Pomen suggest cuba isi penuh semula. Klau nk park tnggalkan mnyak dlam keadaan sekurang2nya 2 takuk.

      Am said:
      March 17, 2017 at 9:54 am

      Mybe meter awak kbetulan mmg rsak bukan float 2 bila awak tkar baru ok 2 yg awak ckp meter tpi pda pngalaman sya pula bila isi mnyak fulltank drive jauh2 ok meter still ok tpi bila sejak2 dh jrang isi mnyak full asyik park dkt rumah pun bwah 2takuk 2 mula problem. Bila meter mnyak trun kdang warning light ikut nyala skali kdang meter je trun tpi warning light xnyala. Biasanya warning light nyala psal sensor pda float 2 beri isyarat sma ada mnyak ada/x tpi bila dh rsak ia cam sya katakan tdi lah. Biasa tjadi jika bnhnti di trafik light/semasa jlan jem. Isi penuh jln jauh ok xde mslah. Try double check & klau nk tukar try yg made in mlaysia wrrnty 2thun RM190 dkt sparepart

      edi said:
      March 17, 2017 at 3:08 pm

      x kenal maka x cinta..klu meter ko dah tahap kronik, akan sampai satu masa dia akan reset automatik…

      Kes aku kene..meter minyak naik turun..isi minyak manjang full jek..dah x isi separuh2 ni..Kekdg tu warning light minyak dah nyala tp jarum masih lg kt 1-2 bar..kdg2 plak meter dah lentok habis tp warning x nyala..camner tuh?x pening kepala..

      So aku guna la plak ikut mileage..aku agak jek la distance perjalanan aku guna indicator mileage /100KM tu tp kekdg ter RESET sendri so dah kelam kabut psl lupe bape minyak yg tinggal dan bape jauh bole p..

      Fuel Pump tu dah 2x ar aku tukar..dua2 baru..cuma aku beli kt luar.kedai spare part..beli kt PROTON gile wei mahal..sama gak meter minyak aku..

      S Tajul Malik said:
      May 8, 2017 at 3:22 pm

      Saya pun jadi macam ni. minyak bila baru bubuh aja, meter minyak kejap aja dah habis. kadang2 naik kadang2 turun. Kalau tukar fuel pump berapa harga sekali upah?

        Max Drive said:
        May 9, 2017 at 8:50 am

        Fuel pump brans made malysia dkat sparepart RM190 wrranty 1 atau 2thun. Sya punya Gred B thailand rsanya wrranty 3 bulan je tpi harga siap psang beli bukan di sparepart RM400++. Klau yg original sya tnya di sparepart antara RM500-600 tpi xdew wrranty. Plik kan makin mhal mkin xde wrranty. Mybe brang baik mmg xde wrranty psal xde msalah kot tpi hrganya cam intake manifold huhu.

    ben said:
    March 17, 2017 at 9:36 am

    Edi
    Klau dkt proton mmg RM500-600 tpi dekat mudah ori dan baru RM420 je

    Naz
    Camne nak reset jika dah off enjin? Kena off dlu baru reset ke atau msa on kena reset?

      edi said:
      March 17, 2017 at 3:12 pm

      bro Naz

      reset ecu :
      a.buka kotak fius n cabut 3 fius ecu
      b.buka suis (kunci) sampai lampu kat panel meter menyala pastu matikan suis.
      c.pasang semula 3 fius ecu tadi pastu start enjin kereta biar iddle beberapa minit.

      reset throttle body :
      a.buka suis (kunci) sampai lampu kat panel meter menyala.. tunggu sampai 2 minit pastu tutup suis.
      b.pijak pedal minyak jgn lepas pastu buka suis sampai panel kat meter menyala.. jgn lepaskan pedal minyak dlm beberapa ketika akan kedengaran bunyi ‘tik’ kat thtrottle body. tutup suis pastu lepaskan pedal minyak. bunyi ‘tik’ tersebut menandakan throttle body telah diresetkan.
      c.panaskan enjin kereta beberapa minit dan cuba bawa kereta ke jalanraya ronda2 sampai panel meter fuel comsumption tu turun. (seeloknya bwa masuk highway).

        one said:
        March 17, 2017 at 3:21 pm

        Bro Edi. Klau dah servis n tuning dekat service center perlu x buat reset TB ni lagi?

          edi said:
          March 17, 2017 at 3:31 pm

          tgk gak la apa yg ko servis. tukar minyak itam,oil filter,air filter, spark plug.fuel filter tu suma bese jek..

          yg ramai x buat ialah SERVIS THROTTLEBODY..not SERVICE YOUR BODY or BODY TO BODY..hahahahaha…

            one said:
            March 17, 2017 at 4:09 pm

            Maksud sya service n tuning TB lah bukan mnyak hitam dll. Sya buat tiap2 50-60000km atau 1thun 1x dkt SC tpi persoalannya klau dh service n tuning TB dkt SC perlu ke buat lagi reset TB ni?

            B2B? Cam best je huhu

            Saffuan said:
            March 17, 2017 at 4:12 pm

            Rsanya xperlu sebab dh servis & tuning dekat SC ikut millage atau 1thun 1x kan so maintain je smpai msa servis balik dkat SC. Reset TB scara mnual 2 bgi mreka yg buat scara DIY di rumah je. Ikut step yg byak di ajar dlam google.

            mekanik kereta said:
            March 20, 2017 at 12:52 pm

            Reset maknanya tetapan semula dilakukan pda ssuatu bagi mndpatkan input n output tbaik bagi ssuatu pkra. Maksudnya jika TB kurang improve,rsa kurang prestasi boleh dngan cara reset pda throttle body utk mdapatkan prestasi asal. Seeloknya bersihkan dlu TB dngan cleaner TB atau ckup skadar kain yg bersih sbelum reset ni sebab reset sja tnpa cuci xde apa2 prubahan sgt pun. Lagi tbaik jika servis & tuning di SC/ bngkel yg mahir sebab mggunakan cip terlatest dlam reset n tuning ni.

            edi said:
            March 27, 2017 at 3:33 pm

            bro one: kalau dah setahun sekali ko servis n tune TB kt SC, kira bagus la tu..x perlu la lg nak servis TB tue..

    edi said:
    March 17, 2017 at 8:19 am

    mana ada jual meter minyak je..kene beli seketul meter tu..Ori Proton dlm RM6++ ke atas..

    naz said:
    March 17, 2017 at 7:46 am

    kalau jd mcm tu lagi..lps off enjin tekan reset kat meter tu…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s