Gen2

Apa Komen Anda Tentang Proton Gen2? Sekiranya ada, bolehlah kita berkongsi pengalaman suka duka anda dengan kereta proton ini.. Gen2


2,059 thoughts on “Gen2

    Fauzi said:
    March 22, 2017 at 10:58 pm

    Asalamualaikum sy fauzi pengguna gen2 tahun 2004..masaalah kereta sy lampu cek engine tidak menyala ketika on kunci..dan 1 lg ketika menandu dan buat pertukanran gear tekan clucth rpm jadi tinggi sangat dan tidak stabil..mohon bantu sy otai2

      Qaixer Han said:
      March 23, 2017 at 8:32 am

      Boleh cuba reset ECU kmputer balik. Cara pling mudah cabut negatif kabel 10mnit kmudian psangkan smula & start enjin biar 10 mnit juga.

    Am said:
    March 17, 2017 at 9:46 am

    Klau meter yg rosak npe kdangkala warning light petrol dkt meter kdang menyala kdang x wlapun mnyak msih ada. (Adakalanya meter mnyak trun warning light pun nyala adakalanya pula meter mnyak trun warning lihgt xnyala) Kebiasaannya ni mslah pda float@pelampung bukan pda meter. Tpi pelampung campro ni xsma cam wira psal wira boleh tukar float sja tpi campro ni kena tukar 1ketul jika float rsak. Kadang kita selalu tnggalkan baki mnyak semasa parking di rumah dlam bwah 1 takuk 2 pelampung mnyak boleh cpat kong. Pomen suggest cuba isi penuh semula. Klau nk park tnggalkan mnyak dlam keadaan sekurang2nya 2 takuk.

      Am said:
      March 17, 2017 at 9:54 am

      Mybe meter awak kbetulan mmg rsak bukan float 2 bila awak tkar baru ok 2 yg awak ckp meter tpi pda pngalaman sya pula bila isi mnyak fulltank drive jauh2 ok meter still ok tpi bila sejak2 dh jrang isi mnyak full asyik park dkt rumah pun bwah 2takuk 2 mula problem. Bila meter mnyak trun kdang warning light ikut nyala skali kdang meter je trun tpi warning light xnyala. Biasanya warning light nyala psal sensor pda float 2 beri isyarat sma ada mnyak ada/x tpi bila dh rsak ia cam sya katakan tdi lah. Biasa tjadi jika bnhnti di trafik light/semasa jlan jem. Isi penuh jln jauh ok xde mslah. Try double check & klau nk tukar try yg made in mlaysia wrrnty 2thun RM190 dkt sparepart

      edi said:
      March 17, 2017 at 3:08 pm

      x kenal maka x cinta..klu meter ko dah tahap kronik, akan sampai satu masa dia akan reset automatik…

      Kes aku kene..meter minyak naik turun..isi minyak manjang full jek..dah x isi separuh2 ni..Kekdg tu warning light minyak dah nyala tp jarum masih lg kt 1-2 bar..kdg2 plak meter dah lentok habis tp warning x nyala..camner tuh?x pening kepala..

      So aku guna la plak ikut mileage..aku agak jek la distance perjalanan aku guna indicator mileage /100KM tu tp kekdg ter RESET sendri so dah kelam kabut psl lupe bape minyak yg tinggal dan bape jauh bole p..

      Fuel Pump tu dah 2x ar aku tukar..dua2 baru..cuma aku beli kt luar.kedai spare part..beli kt PROTON gile wei mahal..sama gak meter minyak aku..

    ben said:
    March 17, 2017 at 9:36 am

    Edi
    Klau dkt proton mmg RM500-600 tpi dekat mudah ori dan baru RM420 je

    Naz
    Camne nak reset jika dah off enjin? Kena off dlu baru reset ke atau msa on kena reset?

      edi said:
      March 17, 2017 at 3:12 pm

      bro Naz

      reset ecu :
      a.buka kotak fius n cabut 3 fius ecu
      b.buka suis (kunci) sampai lampu kat panel meter menyala pastu matikan suis.
      c.pasang semula 3 fius ecu tadi pastu start enjin kereta biar iddle beberapa minit.

      reset throttle body :
      a.buka suis (kunci) sampai lampu kat panel meter menyala.. tunggu sampai 2 minit pastu tutup suis.
      b.pijak pedal minyak jgn lepas pastu buka suis sampai panel kat meter menyala.. jgn lepaskan pedal minyak dlm beberapa ketika akan kedengaran bunyi ‘tik’ kat thtrottle body. tutup suis pastu lepaskan pedal minyak. bunyi ‘tik’ tersebut menandakan throttle body telah diresetkan.
      c.panaskan enjin kereta beberapa minit dan cuba bawa kereta ke jalanraya ronda2 sampai panel meter fuel comsumption tu turun. (seeloknya bwa masuk highway).

        one said:
        March 17, 2017 at 3:21 pm

        Bro Edi. Klau dah servis n tuning dekat service center perlu x buat reset TB ni lagi?

          edi said:
          March 17, 2017 at 3:31 pm

          tgk gak la apa yg ko servis. tukar minyak itam,oil filter,air filter, spark plug.fuel filter tu suma bese jek..

          yg ramai x buat ialah SERVIS THROTTLEBODY..not SERVICE YOUR BODY or BODY TO BODY..hahahahaha…

            one said:
            March 17, 2017 at 4:09 pm

            Maksud sya service n tuning TB lah bukan mnyak hitam dll. Sya buat tiap2 50-60000km atau 1thun 1x dkt SC tpi persoalannya klau dh service n tuning TB dkt SC perlu ke buat lagi reset TB ni?

            B2B? Cam best je huhu

            Saffuan said:
            March 17, 2017 at 4:12 pm

            Rsanya xperlu sebab dh servis & tuning dekat SC ikut millage atau 1thun 1x kan so maintain je smpai msa servis balik dkat SC. Reset TB scara mnual 2 bgi mreka yg buat scara DIY di rumah je. Ikut step yg byak di ajar dlam google.

            mekanik kereta said:
            March 20, 2017 at 12:52 pm

            Reset maknanya tetapan semula dilakukan pda ssuatu bagi mndpatkan input n output tbaik bagi ssuatu pkra. Maksudnya jika TB kurang improve,rsa kurang prestasi boleh dngan cara reset pda throttle body utk mdapatkan prestasi asal. Seeloknya bersihkan dlu TB dngan cleaner TB atau ckup skadar kain yg bersih sbelum reset ni sebab reset sja tnpa cuci xde apa2 prubahan sgt pun. Lagi tbaik jika servis & tuning di SC/ bngkel yg mahir sebab mggunakan cip terlatest dlam reset n tuning ni.

    edi said:
    March 17, 2017 at 8:19 am

    mana ada jual meter minyak je..kene beli seketul meter tu..Ori Proton dlm RM6++ ke atas..

    naz said:
    March 17, 2017 at 7:46 am

    kalau jd mcm tu lagi..lps off enjin tekan reset kat meter tu…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s