Saga FL/FLX

Apa Komen Anda Tentang Proton Saga FL/FLX? Sekiranya ada, bolehlah kita berkongsi pengalaman suka duka anda dengan kereta proton ini..


3,959 thoughts on “Saga FL/FLX

    Don Daniel said:
    January 20, 2017 at 8:31 am

    Aku search google n aku jumpa ni. Boleh r kita rujuk sama2 utk masa akan datang kalau ada problem.

    Terdapat 2 kategori sensor dalam sebuah kereta iaitu:-

    1)Sensor untuk kawalan Luar Enjin dan
    2)Sensor Kawalan Enjin

    Sensor isyarat luar enjin terdiri dari beberapa jenis sensor seperti ABS sensor dan Parking sensor,manakala sensor enjin pula adalah seperti TPS (Throttle Position Sensor),Knock Sensor,O2 Sensor(Exhaust Sensor),CPS(Crankshaft Sensor),CPS(Camshaft Position Sensor),CTS(Coolant Temperature Sensor),MAP/MAF Sensor(Manifold Absolute Pressure Sensor)atau Mass Airflow Sensor,APPS Sensor(Accelerator Pedal Position Sensor),Speed Sensor dan IAT(Intake Air Temperature)Sensor,

    Sensor-sensor yang disebutkan diatas adalah sensor utama dan biasa digunakan dalam sesebuah kereta mahupun kenderaan berat seperti forklift,bas dan trak pengangkutan.Sensor-sensor ini memberikan isyarat secara voltage iaitu kira-kira 5v pada penggunaannya.Jika isyarat voltage itu rendah maka pengawalan komponen akan terganggu.Ini hanya dapat dikesan melalui scanner atau alat diagnostic untuk mengetahui kod sensor mana yang rosak.

    Amaran Check Engine Light pula akan muncul pada permukaan panel meter jika terdapat mana-mana sensor yang rosak.

    1) Throttle Position Sensor

    Berkedudukan atas Throttle Body,TPS digunakan untuk mengira dan menghantar isyarat nisbah campuran angin dan minyak yang betul untuk kendalian pembakaran sempurna dalam enjin.Nisbah campuran 2 angin dan 1 minyak dikawal sepenuhnya oleh isyarat ini untuk capaian enjin sempurna.Jika sensor ini rosak enjin mudah mengalami gegaran ketika panas,enjin hampir padam dan berbunyi kasar.Lampu amaran Check Engine akan muncul akibat dari kerosakan sensor ini.Selain dari menukar gerigi gear dalam throttle body sebagai sebahagian cara servis ,TPS pula boleh dibersih dan diselaraskan untuk mendapat idling enjin yang baik.

    2) Knock sensor

    Knock sensor dibelakang sebuah enjin yang berkedudukan timing belt ditepi iaitu dibawah manifold.Sensor ini kegunaannya adalah menghantar isyarat awal ke ECU secara getaran ketika enjin ingin dihidupkan.Isyarat voltage dari knock sensor akan memudahkan enjin untuk dihidupkan dan mengurangkan enjin mengalami letupan kecil ketika ignition awal.

    Keburukannya jika ia rosak adalah kehilangan kuasa ketika pecutan dan menyedut minyak bahanapi lebih banyak ketika dalam keadaan pecutan sekata seperti memandu di lebuhraya.Kereta juga sukar dihidupkan walaupun kuasa api dan minyak ada untuk pembakaran.

    3) O2 Sensor atau Exhaust Sensor

    Terletak betul2 diatas extractor ekzos dengan diselaputi satu wayar dan soket terus ke ECU.Isyarat yang diterima dari O2 sensor akan diterjemah dan meleraikan nisbah 2 minyak dan satu api untuk pembakaran,Jika nisbah campuran ini tidak dibakar habis maka lebihan oksigen yang terhasil akan menyebabkan kurangnya prestasi enjin untuk memecut dan minyak bahanapi pula akan disedut banyak lebih daripada biasa.

    4) CPS Sensor (Crankshaft Position Sensor)

    Berkedudukan berdekatan starter dan melekat pada blok enjin.Selain daripada memberikan isyarat RPM pada meter dan pecutan (engine speed),sensor ini juga menetapkan ignition timing supaya ia kekal pada kedudukannya setiap kali minyak dan api dibakar.Kuasa pecutan yang rendah dan tidak berdaya ditambah contohnya kekal pada 500-600 rpm,enjin terasa berat,enjin mati tiba-tiba dan pertambahan minyak ketara adalah sebahagian simptom kerosakan CPS sensor.Check Engine Light juga seperti biasa akan dinyalakan.

    5) Camshaft Position Sensor

    Penghantaran isyarat dari sensor ini adalah dari bahagian atas iaitu kepala silinder dan diterjemahkan untuk kawalan ignition timing (waktu sesuai untuk memercikan api) supaya sekata juga tetapi ianya adalah khas bergabung dengan kedudukan timing belt atau chain.Sedikit ketidakselarasan marking akan menyebabkan ignition timing tidak diselaraskan dengan baik.Kesannya enjin akan mengalami jerking atau tersenggut serta mudah panas dan minyak juga akan bertambah penggunaanya,

    Sensor ini terletak disebelah atas disebelah berlawan kedudukan timing belt berdekatan electronic distributor.

    Penggunaan Timing Light juga dapat memerhatikan kedudukan marking timing belt untuk mengenalpasti ignition timing dalam keadaan baik.

    6) Coolant Sensor (CTS)

    CTS adalah sensor yang amat penting dalam sistem penyejukan enjin.Isyaratnya membolehkan kadar suhu ditunjukan pada meter suhu.Kerosakannya boleh menyebabkan meter tidak menunjukan bacaan dan juga boleh menyebabkan asap hitam jika coolant amat kurang dalam radiator.

    7) MAP/MAF Sensor (Manifold absolute Pressure)

    Sensor ini digunakan sebagai pembekal angin yang banyak serta berkualiti untuk dibawa kedalam kebuk pembakaran melalui throttle body.Kedudukannya biasa dipasang atas hose panjang sebelum air filter juga sebagai tapisan tambahan sebelum angin disedut sepenuhnya oleh Throttle body.Kegagaln sensor ini berfungsi akan menyebabkan enjin bergegar dan kasar semasa dalam pecutan atau semasa berhenti ketika idle.

    8) APPS Sensor (Accelerator Pedal Position Sensor)

    Penggunaan APPS sensor adalah cara pengawalan pedal minyak tanpa menggunakan kabel,Isyarat sensor dihantar kepda ECU untuk mengawal kuasa ketika pedal minyak ditekan.Ketika pedal minyak ditekan isyarat alat ini yang berkedudukan betul2 pada pedal minyak dihantar untuk menambahkan kuasa untuk menaikan RPM dan meter pecutan.

    Kegagalan sensor ini amat mudah dikesan walaupun pedal ditekan dengan banyak meter RPM masih sedikit dan meter pecutan juga tidak boleh mencapai had maksima.Tiada cara terbaik membaikinya melainkan menukar keseluruhan alat sensor ini.

    9) Speed Sensor

    Speed sensor berada pada 2 kedudukan pada gearbox yang dipanggil input dan output.Kegagalan speed sensor ini akan menyebabkan enjin mengaum sebelum gear dimasukan,overdrive (o/d) yang lambat masuk atau tidak naik,brek yang keras.meter speedo yang bergoyang atau tidak bertambah dan overdrive yang berkelip2.Semua kegagalan speed sensor membawa kepada kemunculan check engine light.

    10) IAT(Intake air Temperature ) Sensor

    IAT sensor adalah sebahagian daripada MAP/MAF sensor dan tempelannya berkedudukan bersebelahan MAP/MAF sensor.Alatnya yang bulat diletakan bertujuan untuk mengawal suhu angin yang masuk kedalam enjin,sebab itu bentuknya seakan2 coolant sensor.ECU mengambil isyarat suhu ini dan menstabilkan campuran nisbah minyak dan angin sebelum pembakaran.

    Kegagalannya akan menyebabkan enjin bergegar berterusan,terdapat ketukan enjin,idling yang kasar ketika enjin sejuk,susah dan lambat hidup serta check engine light yang berterusan menyala.Kedua2 sensor ini (MAP MAF dan IAT) jika tidak dipasang/disambung enjin akan lebih baik sementara

    irDina said:
    January 20, 2017 at 8:30 am

    Aslkum geng,masih lagi aktiv ke group nie?.. sy pengguna saga sv manual..
    Usia kereta dh 3 tahun, milage baru 36.000km,kerata jarang jln..jadual service xpernah mizz,ckup time tukar..masalah skrg kereta ada ragam skit.. biasanye bile pagi2 ,atau lama xstart,,awal2 pemanduan tu ada bunyi agak kasar dan juga bunyi clok3x mcm letup2 sedikit pada enjin, pemanduan kereta pon jd kurang selesa.. agk2 lebih kurang 1/2jam memandu, bunyi tu akan hilang..tetapi pekara yg sama akn berulang pada keesokakn hari lagi..
    mohon pencerahan dan pengalaman kwn2 dalam nie yg pernah jadi perkara yg sama seperti saya.. ape perlu sy buat utk selesaikan masalah nie.. harap2 bukan la masalah yg besar…. tQ.

      Abeng said:
      January 20, 2017 at 8:35 am

      Klau jrag pkai n tnggalkn dlam keadaan lma biasanya klau dlam hal ni yg mnjadi punca letup2 ni spark plug. cuba tgk keadaan spark plug dlam keadaan baik/x. Klau boleh tukar je wlapun jrag guna tpi bila tinggalkn dlm keadaan lma boleh kong gak lama2

      Qaiss Megat said:
      January 20, 2017 at 8:40 am

      cuba tukar spark pluq..mgkin sbb sbb spark pluq tu..sbb lama xhidup dan jarang naik…

      Qaiss Megat said:
      January 20, 2017 at 8:41 am

      trbaik geng..t.kasih perkongsian…

        Don Daniel said:
        January 20, 2017 at 8:47 am

        Sama2 bro 😀

    shafiq said:
    January 19, 2017 at 9:20 pm

    salam,nak tanya…saya baru beli saga flx plus tahun 2015…dh setahun lebih gune..ok ke kalau nak guna liqui moli punya minyak enjin?

      Abeng said:
      January 20, 2017 at 8:08 am

      liqui moly biasa gak nmpak owner honda pkai tpi sya ada tnya bberapa mekanik/otai2 campro sya siap listkan mnyak htam semi sntetik yg mne tbaik n mreka mcadangkan dari jnis BP@BHP. Ada juga nmpak kbnyakkn owner saga guna JTX1000 tpi so far bagi sya dlu asal pkai shell helix ultra skag dh 3x pkai castrol magnatec nyata sma je fungsi ngn ultra dlu juz beza dri segi service pnukaran n cair/pekat mnyak htam tsebut. Yg pntg mnyak htam yg kita nk pkai biar sma ada 5w-40/10w-40 SN/CF.

    Syukur said:
    January 19, 2017 at 2:42 pm

    Nak tanya jika kompresor berbunyi knp?
    sudah pergi bengkel.. mekanik cabut relay then bunyi tu hilang.. rosak ke ape tu?/

      Abeng said:
      January 19, 2017 at 3:06 pm

      Kompresor apa? Aircond ke? Pomen xcakap pe2? Klau kompresor aircond nak tnya balik dah bpe lama pkai kreta 2? Pernah tmbah gas n lubricant aircond x? Stiap kali flush juz tmbah gas n lubricant je ke/flush kosongkn smua dlu baru tmbah yg baru? Bukan pe byak tnya sbb prnah tjadi dlu asyik tmbah je xflush kali ke 3 tmbah kompresor bunyi bila on aircond. Hntr SC dia check lubricant yg kita asyik tmbah2 gas aircond 2 dh kotor 2 dia flush ksongkn blik n buh yg baru. gas baru n lubricant yg baru. Lubricant ni fungsinya utk melancarkan kompresor bgerak dngan baik semasa aircond di onkan. SC cdang tiap2 30K millage perlu flush aircond bgi siapa yg kerap guna aircond n 40-50k bagi yg jarang guna aircond. Snang cte klau aircond dh mula xsjuk wlapun filter aircond bersih a.k.a gas nk hbis r 2 elok flush smua n msukkn yg baru gas n lubricant. Minta kdai flush smua n msuk baru. Hrga msa buat dkt SC RM80++ je.

    anip said:
    January 16, 2017 at 2:47 pm

    assalam sy nak bertanyer kunci kereta saya jatuh pastu pecah chip dekat dalam hilang (analyzer) So skrg pakai kunci spare. risau jugak ilang lagi satu ade kwn ckp nak kena tukar satu alarm system mahal tapi boleh duplicate chip(analyzer) boleh sape suggest or tahu kedai mana area kl or bangi.

      Qaiss Megat said:
      January 16, 2017 at 4:07 pm

      Pegi je mana-mana kedai kunci buat kuci spare duplicate chip(analyzer) klu sebelah utara dalam Rm200.00-Rm220.00, jgan tiggalkan kereta, biar buat depan mata kita elak kedai copy paste kunci dan alarm kereta kita.

      Didi said:
      January 17, 2017 at 8:26 am

      SC pun boleh. Klau chip rsak kos RM30 je xtau klau dplicate brapa. Try tnya

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s