Saga FL/FLX

Apa Komen Anda Tentang Proton Saga FL/FLX? Sekiranya ada, bolehlah kita berkongsi pengalaman suka duka anda dengan kereta proton ini..


4,068 thoughts on “Saga FL/FLX

    khim said:
    March 17, 2017 at 1:53 pm

    Slmat sejahtera, saya nak tanya, apa masalah ya kalau selepas perjalanan selama 10 minit dan parking kreta, rpm tak turun seperti biasa. Rpm turun pada 1300 tanpa menekan padel minyak, selalunya rpm hanya pada 900..

      samprit said:
      March 17, 2017 at 2:31 pm

      Ada 2 punca. Sma ada meter atau kabel meter yg problem. Solution try check/tukar kabel meter dlu.

        khim said:
        March 17, 2017 at 4:53 pm

        Selain drp meter dan cable, adakah masalah ini berpunca dari part lain sprti isc dan air filter?..

          Roy said:
          March 18, 2017 at 11:11 am

          Kemungkinan tidak. Chek kabel meter, komputer kereta, atau throttle control kereta kamu.

      mekanik kereta said:
      March 20, 2017 at 12:57 pm

      Klau timing tnggi maknanya throttle body ken aservis & tuning dlu tpi kalau timing ok dlam keadaan biasa juz bcaan RPM je tnggi xikut timing maknanya meter problem. Cuba lakukan reset ECU dlu

    Ija said:
    March 16, 2017 at 12:23 am

    Salam sy nk tw knapa rpm tinggi scara tiba2 sewaktu start kereta slepas sy isi minyak ??

      Roy said:
      March 16, 2017 at 7:57 am

      Kurang pasti. Mungkin, disebabkan oleh lebihan minyak dalam enjin atau komputer kereta ada “keliru/glitch” sedikit tentang bacaan data yang dikesannya. Jangan bimbang, bukan masalah besar tu. Yang penting rajin2 servis mcm tukar minyak enjin setiap 3-4 bulan la hehe.

      Mekanik Zaha said:
      March 16, 2017 at 11:15 am

      Wsalam. Terlebih dahulu sya nak bertanya pernahkah cik/puan membuat penyelenggaraan cuci throttle body? (Service & tuning) Kemungkinan terlalu lama kotoran & karbon yg tkumpul myebabkan tekanan mnyak mnjadi smpit skaligus myebabkan RPM jadi tnggi di sebabkan sistem throttle body xdpt bkerja@bfungsi dngan baik. Saranan sya elok service & tuning stiap 60000km atau 1 thun 1x. Tukar skali spark plug jika tlah lama mnggunakannya.

        Paan said:
        March 16, 2017 at 11:21 am

        Pancitan kurang baik dri injector cleaner boleh buat rpm TB tnggi. Service je

        Ija said:
        March 16, 2017 at 9:41 pm

        Klu nk kata servis baru lepas….tp klu cuci throttle body xtwla plk sbb msih lg servis di proton…..kite kne bgtw ke untuk cuci @ dorg buatkn ye??

          Mekanik Zaha said:
          March 17, 2017 at 9:29 am

          Klau dari awal mmg hntar dkt pusat service xprnah hntar dkt luar biasanya pusat servis ni akan tgk pda buku manual kreta apa yg patot di servis pda millage tersebut. Biasanya servis pda throttle body akan di buat pda stiap 50-60000 millage. Cuba tgk pda salinan invois servis hari tu sama ada yg pling latest atau tdahulu sama ada servis tmasuk servis throttle body atau x. Apa2 boleh juga cuba scan di service center bkenaan msalah tsebut.

    khalam said:
    March 14, 2017 at 1:50 pm

    Elok kita catitkan apa yg di kongsikan oleh pengguna2 yg telah bkongsi idea/pngalaman mreka dlam menangani msalah sperti kita alami skarang. Elok buat catitan dlam buku kecil & di simpan di dalam wallet/kreta/poket/smpan dlam telefon utk rujukan akan dtang nanti akan rsa lebih mudah dngan adanya ilmu n pngalaman dri mereka ini sekaligus tidaklah terlalu bharap spenuhnya pda jwpan mkanik shaja. (Sama ada jujur/x)

    mohd zamri said:
    March 14, 2017 at 8:15 am

    saya ada masalah pasal kereta proton saga flx 1.3 thun 2013…bila brake keluar simbol amaran cvt..pernah masa dlm pemaduan kluar amaran cvt selepas tu symbol D tukar ke =….ada solution x?

      Roy said:
      March 14, 2017 at 2:05 pm

      Chek dulu lambu brek belakang ketiga (tengah cermin belakang tu) kalau menyala atau tidak. Kalau tidak menyala, ganti mentol lampu tu. Kalau masi keluar amaran gear cvt walaupun lampu brek belakang masi ok, p service center proton, minta chek tu butang “SAT” dkt dengan batang gear. Nanti diorang chek guna alat komputer diorang.

    EAJ said:
    March 13, 2017 at 11:03 am

    Apa sebab kreta xblh start trs? Kena tgu 5/6mit bru start..ap mslh tu?

      Roy said:
      March 13, 2017 at 11:21 am

      Update software komputer Saga FLX kamu. P mana2 service center proton minta update komputer.

    Qaxier said:
    March 8, 2017 at 12:11 pm

    Antara punca utama adalah aircond tidak pernah diservis iaitu menambah minyak dan topup gas aircond (trifluoroethane) sehingga menyebabkan aircond terlalu lambat sejuk, compressor rosak yang menyebabkan tiada penyejukan langsung, blower rosak atau cabin air filter tersumbat yang menyebabkan angin blower tidak kuat atau tidak sejuk, gas bocor pada sistem aircond penyebab angin tidak sejuk, suis pelaras suhu (temperature adjust) rosak, atau temperature sensor rosak.

    Banyak lagi sebab air cond tidak sejuk pada kereta lama dan baru
    Namun, perlu rajin bertanya dan membuat survey pada bengkel2 berlainan untuk kepastian kerosakan sistem aircond.

    Setelah dikenalpasti, bolehlah meneruskan repair aircond kereta dan kos bermula dari serendah RM60 untuk servis biasa topup gas dan minyak sehingga hampir ribuan ringgit jika compressor atau komponen aircond lain rosak dan perlu diganti dengan alat ganti air cond spare part yang original dan berkualiti.

    nusajaya said:
    March 8, 2017 at 11:06 am

    Hi, saya penguna saga flx SE dari 2013. baru2 ni aircond kereta ada masalah..xsejuk..try cek workshop, dia kata bocor dalam so maybe kena buka desk box (almost 1k termasuk upah buka) ..tapi saya xbuat la..saya cuma isi gas balik then nak tengok betul2 bocor ke x..lepas seminggu isi gas, air cord xsejuk balik..g workshop yang lain..dia kata coil saga mmg ada masalah sikit..workshop agak, coil tu bocor..so, ada otai2 sini hadapi masalah mcm saya??

      Susah Nak Paste said:
      March 8, 2017 at 12:08 pm

      Masalah aircond kereta. Puncanya boleh terjadi bermacam-macam tetapi yang biasa terjadi ialah:

      · 1)Gas aircond sudah habis akibat paip bocor.
      · 2)Gegelung penyejuk (cooling coil) sudah kotor.
      · 3)Kipas di kondenser (di ruang enjin) tidak berfungsi baik atau tidak
      berpusing.
      · 4)Kompresor rosak.
      · 5)Alat kawal suhu (butang aircond di dashboard) telah rosak.
      · 6)Sensor suhu telah rosak.
      · 7)Alat penapis (filter drier) telah kotor atau tersumbat.
      · 8)Injap pengembang (expansion valve) rosak atau tersumbat.

      Komponen mana yang mahal?

      · 1)Pertama-tama sekali, kompressor. Sila jaga isipadu gas aircond dan
      minyak pelincirnya.
      · 2)Evaporator (cooling coil) dan kondenser.
      · 3)Motor-fan untuk kondenser, injap pengembang (expansion valve)
      · 4)Saluran paip dan gas aircond.
      · 5)Komponen lain-lain.

    AFIQ said:
    March 7, 2017 at 1:12 pm

    saya ada masalah. SAGA 2017. Kadang2 bile sedang drive. Tiba2 paddel mnyk tak respond. Lepas dan tekan semula juga x de respond. Long distance jadi mcm tu, short distance juga pernah jadi. Meter dari 120 tron nonstop smpai 40. Dri penang ke KL, sy tpkse berhenti 8 kali. Sebab sy kne stop kn kereta, selepas beberapa minit baru paddle mnyk respond dan bru sy bole truskan perjalanan. Mohon pencerahan dari otai2. TERIMA KASIH

      saga2 said:
      March 7, 2017 at 2:21 pm

      Otai2 xdpt jwap sgt sebab new generation saga 2017 msig2 blom ada pngalaman. Klau BLM,FL,FLX,SV & Plus/SE 1.6 boleh r sbab enjin masih cmpro n sistem masih sma beza dri segi nick name blakng je tpi new saga lain sebab sistem enjin pun dh VVT bukan campro. Biasa boleh tnya pmilik IRIZ atau perodua je psal spec lebih kurang sma je huhu. (IRIZ xde plak dlam ni tpi savvy ada r huhu)

    JJ said:
    March 6, 2017 at 5:44 pm

    Rmai ckp proton xbgus sbab mybe pgalaman pahit diaorg ngn proton sbelum ni 2 diaorg xbrani pkai lagi n ckap proton xbgus tpi sbenarnya ikut nasib gak. So far kreta aku hmpir 4thun blum prnah ada mslah major. Kreta aku blom prnah tukar led break blakang ke mntol lampu dpan ke kcuali bru 1x je tukar mntol yg lmpu kcik je r. Aku tgk ada iriz 2 skitar thun 2016 lmpu break pun dh tbkar. Nyala kiri kanan je yg tengah xnyala so smua ni ikut nsib bukan smua knderaan proton xbgus. Ada 2 city n vios dlm 2014 pun lmpu break sbelah xnyala ada yg lampu dpan sbelah xnyala so alhamdulillah masih memiliki knderaan yg xbyak buat hal major kcuali minor2 je. Proton ttap tbaik

      saga2 said:
      March 7, 2017 at 2:26 pm

      Betul2 pkai apa2 jnis pun sma je n smua ni ikut nasib seseorang tpi yg pling pntg pndai jaga maka kereta 2 pun akan jaga poket tuannya. Pkai Lamborghini skalipun tpi jga xpndai,suka modified bukan2 n memandu pun asyik cm plesit je mmg rsak r huhu. Gah pda nma@brand tpi tidak pda cara ownernya.

    Qaiss Megat said:
    March 5, 2017 at 9:25 pm

    mgkin clutch kereta tuan dh habis rasanya..sbb itu tanda² clutch abiss….

    Mohd adli majid said:
    March 5, 2017 at 8:51 pm

    Assalamualaikum.. sy da pkai flx 1.3 manual hampir 5 1/2 tahun.. mgu lps kete sy ada masalah utk masuk gear. Rasa keras & ketat. Sy pergi ke workshop berhampir dan diorg suruh sy tukar minyak gear box. Lps 2ari sy tukar masalah dtg blik & mlm td tibe2 gear xbleh masuk.. sy terpaksa matikn enjin utk masukkn gear n blik gunakn gear 4.. skrg kereta tersadai kt umah.. mintak nasihat ape masalah pd kereta sy ni.. & nak tau btl ke kereta sy ni klau nak tukar clutch pump kena turun gear box skali..

      Qaxier said:
      March 6, 2017 at 4:43 pm

      Cuba try JV ATF-1004. Cmpur dlam mnyak GB

        Mohd adli majid said:
        March 6, 2017 at 5:05 pm

        Ape benda tu?? Sy da g workshop lain & bertye masalah sy. Diorg ckp mslh clutch pump n diorg ckp kna turun GB utk tukar.. sbb modal ni lain mcm.. makin keliru + celaru..

          Qaxier said:
          March 6, 2017 at 5:38 pm

          Mmg bpunca dri clutch pump ke? Cuba try JV ATF-1004 yg bro bob poskan utk treatment GB

            Mohd adli majid said:
            March 21, 2017 at 2:34 pm

            Spai arini masalah sy xselesai lg.. tu ari antar workshop berhampiran umah.. lps 1mgu tersadai kt umah.. diorg tukar getah gasket dlm hos. Kata ye sbb sy xle monitor disbbkn bkeje. Alhamdulilah.. da bleh jln. Gn snang aty sy gn kluarga g bcuti ke melaka minggu lps. Spai sna sy pun tdur smlm di sna. esk pg ye kete sy dtg blik penyakit yg sama.. sbb ilang sabar sy pun call towing dr pihak insuran. Sy pun mtak pihak towing antar kete sy ke pihak proton servis terdekat. Iaitu di bachang. Slps diperiksa clutch pump sy mmg ada masalah.. sy pun setuju utk ditukarkn gn clucth pump yg bru. Tp disebbkn xde stok clucth pump kete sy kna ditglkn utk bbrp ari. Sy gn kluarga pun blik klang naik teksi. Bru td pihak Proton call diorg bgtau arga sy kna byr. Mmg sy terkejut. Disbbkn kete proton da terlalu canggih sy plak kna kluar kos repair yg lebih tinggi dr biasa. Alasan kna turun gearbox. Knape proton xwat mcm blm. Clucth pump kt luar knape wat clucth pump kt dlm.. sikit punye hal kna turun gear box. Sy mmg kecewa gn proton. N utk pengetahuan rakan2 yg menggunakan flx.. pergilh ke pusat servis proton sbb diorg lebih tau psl kete anda. Bkn ape diorg ni lebih arif. Tp kdg2 pk sape yg xnak jimatkn klau g proton lebih kna kluar

            zac said:
            March 22, 2017 at 8:14 am

            Wira dlu pun clutch pump di luar. Ntah kenapa model terbaru di dalam mybe ada 2 sebab je.
            1- kononnya nk jimatkan ruang bay enjin.
            2- kononnya nk lebih moden di dlam pdahal sbalik yg tsirat jika clutch pump problem kena trun skali gearbox agar pengguna kena extra charger yg tnggi supaya berbaloi. Sebabnya jika tkar clutch pump sje keuntungan hnya sdikit jika di bandingkan kena trun skali gearbox charger di situ akan membawa lebih keuntungan. dari RM150-200 jadi RM500 n mybe lebih lagi. Hntar bngkel luar pun sma je psal klau dh melibatkan trun gearbox. Upah trun gearbox kdai luar dlam RM150-200 bagi model saga. Perodua je mhal nk2 model kncil psal kena kluarkan skali enjin.

            -Klau dh trun gearbox ni lebih berbaloi jika tukar clutch skali je klau dah lma guna n rsa kurang kick@power r.

            p/s- model yg kurang mslah dlam proton model 1.6cc lebih lagi persona

    Lyndawxm said:
    March 5, 2017 at 7:15 pm

    Saya ada masalah kereta flx..saya dah pakai hampir 5 tahun… Sejak kebelakangan nie, bila saya tekan paddle, kereta mcm lambat pickup, slow je..itu tanda2 problem enjin @ gear box?

      @RiFiN said:
      March 6, 2017 at 4:09 pm

      Gi SC, update software dan flush ecu..

      Qaxier said:
      March 6, 2017 at 4:41 pm

      Xjuga. Biasa r usia pun dh 5thun kan. Nk rsa sperti baru xjuga pling2 pun 70-75% je rsa cm bru 2 pun klau servis jga tip top.

      saga2 said:
      March 7, 2017 at 2:34 pm

      Alhamdulillah r hmpir 5thun baru mula timbul msalah skit dri org lain bru pkai xsmpai 1thun mcam2 ragam. Biasa r kak klau dh pkai pun hmpir 5 thun akan merosotlah skit prestasinya jnji bukan yg teruk2. Macam kita lah makin berusia ksihatan pun mula merosot kcuali kita dari awal mmg jga ksihatan maintain awet muda so jga kreta pun mcam 2 r juga jga dri awal maintain jga dia maka masih maintain power r shingga skang. (Tpi smpai msanya atau millage mne yg wajib tukar perlu tukar juga utk mngelakkan mslah yg besar timbul)

        saga2 said:
        March 7, 2017 at 2:36 pm

        Pakai apa jenis kereta pun sma je makin berusia makin kurang prestasinya kcuali sperti yg di nyatakan tdi. (Di atas)

      miss said:
      March 14, 2017 at 1:45 pm

      Auto ke manual ni? Servis jaga ok? Dh tukar mnyak gearbox? Clutch ok? Ada jerking? Pernah buat paddel respon/update ecu@kmputer box? Prnah servis n tuning/reset throttle body? Tukar fuel filter prnah? Plug brapa lma pkai? Jnis apa? Smua faktor2 ni bsangkut paut dengan kurang pick up kreta.

    Fauzie said:
    March 4, 2017 at 1:05 am

    As salam tuan2 semua kereta saga flx 1.3 auto baru 4 tahun guna, ada sape pernah kene cmni bila driver laju di hayway 110km/jam tibe2 keluar tanda seru bergigi dan tekan minyak kete tak jalan sperti free gear , mengelabah mase tu kete lain gah laju kt belakang tekan2 pedal minyak kosong… g bengkel tnya pomen tu katanya gear box panas sbb tu automatik gear jd free.. betul k cmtu? Cmne cara penyelesai ya? Plezzz komen…

      Roy said:
      March 5, 2017 at 9:27 pm

      Hmmm…tak pasti. Cuba tukar minyak & filter minyak CVT. Minta mekanik SC proton untuk check tu radiator CVT & pam minyak CVT. Radiator CVT ada di bawah sebelah kiri radiator utama, Radiator CVT kecil aja.

        Fauzie said:
        March 18, 2017 at 6:23 pm

        Oo..kene tukar minyk cvt gak tu ek… ok baek time kasih atas pandangan bro…tq..

      @RiFiN said:
      March 6, 2017 at 4:06 pm

      Wslam.. ako prh kne gak.. baru tukar minyak cvt ke?? kalo ye.. msuk bpe liter? pyelesaian sementara tutup engin pastu start engin dah bleh jln mcm biasa tp kne below 100KM/J.. Hantar kt SC utk baik pulih.. mcm ako kne tukar minyak cvt(4liter), filter cvt, flush ecu, update software.. adjust clutch.. RM600..

        Fauzie said:
        March 18, 2017 at 6:28 pm

        Dah tukar masa 60,000km… munkin pomen tu tukar minyk cvt je benda lain tak tukar…

          mekanik kereta said:
          March 20, 2017 at 8:13 am

          Elok msa stiap kali tukar mnyak CVT servis/tukar skali filter CVT psal filter CVT ni cam oil filter mnyak hitam gak kena tukar tiap kali tukar mnyak CVT.

      miss said:
      March 14, 2017 at 1:46 pm

      Baik manual kurag msalah GB ni

    Mohd tahir bin juri said:
    March 1, 2017 at 9:36 am

    Salam…saya guna proton saga flx 2012 manual. Dah guna lebih kurang 4 tahun…masaalahnya sekarang apabila saya tekan pedal kelas dn lepas akan bunyi dek yg agak kuat dibahagian kotak giar..saya dh tukar minyak gear pun masih bunyi jigak..

      Bob said:
      March 1, 2017 at 11:12 am

      Clutch masih ok x?Masalah 2 boleh di atasi dengan oil treatment GB. Nanti msa tukar mnyak GB buh skali oil treatment GB. Boleh cuba jnama JV ATF-1004.

    somebody said:
    February 28, 2017 at 10:29 am

    Sekadar Perkongsian Sahaja.

    Berapakah Kadar Bacaan Odometer Minyak Anda? (Ron 95 RM2.30/Liter)

    5liter/100km = 20km/liter =0.12sen/1km
    5.2liter/100km = 19.2km/liter = 0.12sen/1km
    5.5liter/100km = 18.2km/liter = 0.13sen/1km
    5.8liter/100km = 17.3km/liter = 0.13sen/1km
    6liter/100km = 16.6km/liter = 0.14sen/1km
    6.3liter/100km = 15.9km/liter = 0.14sen/1km
    6.6liter/100km = 15.2km/liter = 0.15sen/1km
    6.8liter/100km = 14.7km/liter = 0.16sen/1km
    7liter/100km = 14.3km/liter = 0.16sen/1km
    7.2liter/100km = 13.9km/liter = 0.17sen/1km
    7.4liter/100km = 13.5km/liter = 0.17sen/1km (Kadar yg saya perolehi 1.6cc)
    7.6liter/100km = 13.2km/liter = 0.17sen/1km
    7.8liter/100km = 12.8km/liter = 0.18sen/1km
    8liter/100km = 12.5km/liter = 0.18sen/1km
    8.2liter/100km = 12.2km/liter = 0.19sen/1km
    8.4liter/100km = 12km/liter = 0.19sen/1km
    8.6liter/100km = 11.6km/liter = 0.20sen/1km
    8.8liter/100km = 11.4km/liter = 0.20sen/1km
    9liter/100km= 11.1km/liter = 0.20sen/1km
    9.4liter/100km = 10.6km/liter = 0.22sen/1km
    10liter/100km = 10km/liter = 0.23sen/1km

    -Kadar bacaan utk pjalanan di higway shaja Sen/Km. Jika kawasan Bandar mungkin pnambahan sbnyak 10-20% dari jumlah Sen/Km ikut jnis knderaan/cara pemanduan.
    0.17sen+10% atau 20% = 0.19sen atau 0.20sen/1km kawasan bandar.

      Bob Leman said:
      February 28, 2017 at 11:06 am

      GEARBOX MERAGAM
      Siapa yg GB kuat meragam boleh cuba ni.
      Untuk terus menukar sesebuah gearbox kenderaan, wang ataupon kos yg terpaksa dibelanjakan adalah terlalu tinggi. Bergantung kepada sesebuah kereta, harga gearbox recond contohnya:

      Proton Wira Manual 1.5 – RM400>
      Proton Perdana Auto – RM1200>
      Perodua Myvi Auto – RM1100>
      Toyota Corolla SEG – RM850>
      Mercedes Benz E Class – RM4800>

      Kereta- kereta berjenama mewah, harga ganti gearbox juga “mewah”.

      Kalau hendak beli gearbox asal (original) daripada pengedar yang sah seperti gearbox Perodua Myvi, harganya lebih dari RM10,000. Wah! Jenuh juga hendak cari wang sebanyak itu kan?
      Selepas menggantikan dengan gearbox recond atau dari “kedai potong”, jaminan yg diberikan biasanya hanya beberapa bulan sahaja. Ada juga bengkel yg mengambil gearbox asal anda untuk ditukar kepada gearbox recond. Ada juga maklumat dari pemandu – pemandu, selepas sahaja tukar gearbox recond, pemanduan mereka amat mengecewakan. Tidak seperti semasa menggunakan gearbox asal dahulu. Ada yg merungut mengatakan tiada kuasa, tiada pick-up dan sebagainya. Apakah perasaan anda,setelah habis beribu- ribu ringgit, prestasi kereta anda tidaklah seperti yg diharapkan. Pasti kecewa bukan?

      Cubalah dahulu JV ATF-1004 Gearbox Treatment Oil. Harganya pon rendah sahaja. Mampu milik.
      MASALAH
      Adakah gearbox kenderaan anda mengalami masalah berikut?
      1. Susah masuk Gear P -> D -> R
      2. Masuk gear ada delay/ lambat engage
      3. Masuk gear tapi transmisi kasar
      4. Ada bunyi kasar
      5. Gear rasa kasar
      6. Kenderaan seolah-olah melompat sedikit bila masuk gear
      7.Warm-up 10 minit baru boleh masuk “Gear D”
      8.Gear sukar tukar dari “Free” ke “Gear 1”
      9.Oil Seal dalam gearbox dah mengeras
      10.Pertukaran gear yang tidak lancar
      11.Terasa berat semasa pemanduan
      12.Kereta kuat telan petrol
      13.Engine semput semasa mendaki bukit
      14.Engine bergegar kuat dan bising

      SABAR!!! Jangan tukar gearbox/ beli gearbox/ servis gearbox. Jangan bazirkan ribuan RM anda.

      Cuba ini dahulu:
      *Gunakan 1 Botol Untuk:
      – melancarkan pertukaran gear
      – pertukaran gear lebih lembut
      – mencegah kerosakan dalaman
      – memanjang jangka hayat gearbox
      – penjimatan petrol/diesel hingga 12%

      *Gunakan 2 Botol Untuk Merawat Masalah
      – pertukaran gear kasar dan menyentap
      – engine meraung ketika pertukaran gear
      – gear D atau R bermasalah pada waktu pagi
      – gear D atau R lambat berfungsi
      – bunyi berdengung dari gearbox
      – susah masuk gear untuk manual

      MAKLUMAT PRODUK
      – teknologi Bio Oil
      – kandungan: 100ml
      – bersifat neutral, tiada risiko
      – sesuai untuk semua jenis gearbox
      – sesuai untuk auto dan manual

      CARA PENGGUNAAN
      1. Buka penutup botol dan masukan corong yg disediakan.
      2. Tuangkan semua ke dalam ruang minyak gear
      3. Panaskan engine selama 5 minit

      *Info Tambahan:
      – kesan boleh dirasaI seawal hari pertama
      – boleh bertahan hingga sampai tempoh servis minyak gearbox
      – untuk rawatan, boleh bertahan 10,000km – 15,000km
      – tidak perlu ganti minyak gearbox sekiranya mileage masih jauh
      – 100% tiada risiko dan tiada kesan sampingan
      – tidak perlu buang minyak gearbox sedia ada

      TESTIMONI DARI PENGGUNA
      – Lebih 100 testimoni dari perlbagai jenis kenderaan telah mencubanya.

      Honda, Toyota, Proton, Perodua, Nissan, Suzuki, Kia, Naza, Mercedes, BMW, Hyundai, Chevrolet, Audi, Isuzu, Mazda, Volkswagon, KIA, Hino, Subaru, MINI, Renault, Chery, Daihatsu, Porsche, Volvo, Scania, Tata, Hino, Peugeot, Jaguar, Ssangyong
      Cuma RM65 Sebotol
      COD Sekitar KL/PJ
      Pos Laju RM8 (Semenanjung)
      Pos Laju RM10 (Sabah & Serawak)
      Pos Laju RM85 (Brunei)
      H/P: +6017-3886607

    Nuniahaira said:
    February 28, 2017 at 7:39 am

    Salam. Saya pakai saga flx, kenapa ye kereta sy tak boleh nak start. Gear box pon macam kene lock tak boleh nak gerakkan. Walaupon sekarang kereta dalam keadaan P tapi kat monitor hanya keluar simbol ‘–‘ Bila start bunyi tiktiktik. Saya cuba guna jumper ingat bateri problem tapi masih tak boleh nak start. Ada sapa-sapa pernah jadi perkara yang sama?

      Kim said:
      February 28, 2017 at 8:31 am

      Enjin kalau tak hidup mmg gear akan lock x blh tukar ke R N Atau D. Bateri kong dah tu.

      ghaz said:
      February 28, 2017 at 8:39 am

      Bateri low 2. Bpe lama guna bateri? Guna bteri bsah ke kering? Klau kering tgk dkt pnunjuk kuasa bateri dkt bhgian atas 2 sma ada wrna hijau/merah. Hijau ok merah low. Klau bsah tgk plak level dkt min/max air bateri. Klau kong mmg jumper pun xboleh start mlainkan pinjam bateri kreta lain psangkan skejap n start pas 2 jgn matikan enjin biar dlam keadaan enjin start cabut blik bteri tdi. Jgn rsau enjin xkan mati jika alternator dlam keadaan baik kcuali klau alternator pun kong. (Klau xtau mnta spe2 tlog buatkn)

    jamal jamhari said:
    February 27, 2017 at 11:53 pm

    saga flx 1.3 kehbisan minyk petrol, bila saya isi semula kemudian start kereta tak mhu hidup..sampai lowbet dbuatnya..fuel filter saya servis/cuci dgn aircompressr kmudian pasang smula start kunci kereta tak jg mhu hidup..bole tuan terangkn apa masalahnys..

      ghaz said:
      February 28, 2017 at 8:33 am

      Fuel filter kebiasaan org tukar xprnah servis/cuci mlainkan airfilter. Msa on kunci ada dgar bnyi petrol pump x? Tkut petrol pump je problem

    zaim said:
    February 27, 2017 at 9:09 am

    Sekadar cerita.

    Dulu msa 2011 pkai satria scondhand thun 95 tpi dh cnvert full injection n lain2 tpi siri enjin masih 4G13P beli cash (body mivec) RM10,500.00 tpi kerap pula problem atas hgway sja 4x kena. Rsa nak jual nak amik viva 660 je msa 2 tpi pk2 cm xbest plak htag 9thun kreta kcik. Satria pula kdai juz nak bwah RM3500.00. Hold dlu. 2013 Tmbah plak amik wira 1.6xli thun 98 beli cash gak RM12,400.00 (Aeroback SOHC 16V 4G92) pas 2 thun yg sma gak try nak amik kreta baru berurusan ngn dealer perodua tpi nk amik kreta proton Saga FLX tpi dealer suh try amik persona elegance tgk lpas ke x loan. Xlpas baru amik saga. Tup2 alhamdulillah lepas amik persona elegance. Last2 satria n wira trus jual sbab xmampu nak sara 3 biji kreta. Satria jual atas tngan msa 2 ada budak dlam 20an buka harga RM6,500.00. Alhamdulillah untug 2x ganda dari kedai n wira juz jual dkt kdai je xsempat nk simpan utk jual atas tgan. Kdai amik juz RM7,300.00 je. Skang hampir 4thun pkai persona elegance. Dri asal nk pkai saga flx trus dealer tlog dpt gak pkai persona elegance. Sape2 cdang nk amik kreta baru jnis proton/perodua boleh jumpa dealer ni. Dealer perodua senawang,seremban. Supiyan nmanya. Tbaik. (Ni bru btul melayu tlog melayu)

    M.fadli said:
    February 19, 2017 at 10:51 pm

    Kenapa engin saga sv flx saya tahun 2014 pandai batuk2(maaf guna bahasa sabah)…hari tu sc tukar spark & air sensor..tapi malangnya keadaan tetap sama..sehingga sc pun kebingugan..saya lagi bingung.tolong la hampir 3tahun masalah saya ni..

      Mat Yeb said:
      February 20, 2017 at 9:21 am

      Lama sgt 2 smpai 3thun xde pnyelesaiannya. Xtry bwa ke SC lain? Patut SC cri jln pylesaian xkira ajukan ke bhgian lain ni asyik btukar brag tp still xdpt kesan. Boleh email ajukan ke costumer service proton utk aduan n solution. Mksudnya sengut2 ke? Tjadi apabila enjin sjuk ke atau pnas pun tjadi gak? O2 sensor / knock sensor ada check skali x?

        M.fadli said:
        February 20, 2017 at 5:07 pm

        SC disini ada 1 saja..daerah lain 3++km kalau mahu pergi SC yg lain..tidak kira sama ada engin sejuk atau panas keadaan tetap sama,engin kadangkala batuk2 maksud saya tidak stabil(sangukt2).pasal knock sensor sya tidak pasti..sbp SC yg buat..O2sensor tu SC ada tukar tapi sya taip komen diatas air sensor…

          Roy said:
          February 20, 2017 at 7:11 pm

          Di Keningau ka ni bos hehe. Mungkin ada masalah tu fuel pump (bawah kerusi duduk belakang) atau komputer kereta kamu.

          Mat Yeb said:
          February 21, 2017 at 8:47 am

          Jauhnya. Ada bngkel lain yg agak specialist x?Klau cm 2 btul sperti Roy katakan. Try tukar knock sensor. Biasa pngalaman sya msa petrol pump problem msa enjin dh pnas dlm 30mnit baru mula tsenggut2 tpi mungkin petrol pump awak dh truk agaknya smpai wktu enjin sjuk pun tsnggut2. Petrol pump cri di kdai sparepart sja hrga RM190.00 made in malaysia wrranty 2thun. Knock sensor RM180-200.00 jika di SC jika di sparepart mungkin dlam RM150.00

            M.fadli said:
            February 21, 2017 at 11:59 pm

            Terima kasih..info.nanti saya cuba buat.kalau ada perubahan..saya akan bagitahu..

      Roy said:
      February 22, 2017 at 11:47 am

      Oh ya lupa bagi tau. Kalau tidak dapat start enjin juga, minta chek sama ada kamu punya Saga FLX guna software komputer yang terbaru atau tidak. Kalau tidak, kamu pigi Service center proton atau mana-mana servis center yang pakar update komputer Saga FLX, minta update komputer Saga FLX kamu.

        JoeSeremban said:
        March 20, 2017 at 3:54 pm

        Assalam, kesian tgk teman2 kena benda sama, aku nk share info skit. aku pakai saga flx 1.3 cvt manufactured 2011, register dec 2012, bila pagi2 nak start, enjin crank je, cuba berkali2 pun xda hasil.jgn tekan pedal nnt minyak terlebih pam masuk dlm enjin. then ade bekas pomen datang tolong. goyang2, ketuk2 skit guna tgn kat kepala coil plug,(utk sementara je, janji blh start n jalan, dr korg ddk tggu 5-6 minit, stgh jam la kn, buang masa je.) br boleh start. sbb dia pn pakai kete yg sama, jd die tau solutionnye. anyway bkn mslh spark plug, sbb aku dah tukar baru pn masih jd jg. pun bkn mslh bateri sbb dah pnh tukar baru pn jadi balik jg.(aku buat sblm aku kenal bekas pomen tu). ni die ckp ade due mslh je, sama ada coil plug yg prob atau wiring sensor. xyah nk reflash ecu bagai, byk review ckp masalah tetap berulang lps buat. bab enjin meraung smpi redline masa start enjin, sblm korang matikn enjin bila dh park atau slps isi minyak,(sblm matikn enjin) ttp aircond dlu pastu ram skit enjin. tggu sampai meter dh idle..dh tenang skit br la matikn enjin. kne buat sbb nk stabilkn compression udara dlm enjin/throttle body. kira mcm bg enjin batuk/berdehem skit sblm off enjin. maklum la kereta kita electronic throttle, bkn cable throttle. brek bunyi berdesing, check bunyi dtg dr mana. dpn ke blkg. klu blkg, check brake pump dgn bearing. tu je. dpn, tgk la disc dgn brake pad. ok lg ke x..kete saga blm bini aku pnh jd mcm tu. so aku share la info yg diharapkn dpt membantu sedikit sbyk, sbb family aku peminat tegar proton, bapak aku plak ade bengkel sendri, cuma aku dgn die ddk berlainan negeri, so susah la nk pi check apa mslh keta. stkt ni aku dh penah pakai saga magma 1st model, iswara sedan uk spec, wira aeroback, wira sedan, waja, gen2, saga blm n saga flx..suma ada mcm2 penyakit, suma aku layan sampai sihat walafiat…so if nk tanya apa2, silakn, aku cuba bantu mana yg boleh….peace..

          sam said:
          March 20, 2017 at 4:16 pm

          Bgus2 boleh buat catitan mne yg bkenaan. Rmai pngguna saga ada plbagai msalah bkaitan RPM xidle,cvt dll bbanding kreta proton lain. If kreta xboleh start pun jgn jumper bagi saga FLX,exora bold, preve dll tkut boleh tbakar dkt ecu@relay@kotak fius. Persona je boleh pkai jumper. Ni aku nk cte skit r alang2 ko dok smban klau kenal kdai ni. Aku dlu ada mslah bhgian roda depan bila bwa slow akan kdengaran bnyi klik2 dkt roda depan tpi bila laju xde bnyi. Aku hntar dkt bngkel kwsan snwang industri light sbelum petronas lavendar height. Ada 1 pomen org pnggil dia black. Dia test drive dia ckp disc bngkok. Tpi ikut pngalamn aku disc bngkok klau break mesti steering bgegar tapi ni ok je xde gegar2. Dia ckp kena ley pring disc. Hrga cam biasa r RM160 tpi ada plak pnmbahan rm20 lgi lpas dh siap katanya ssah nk ley ada charger tmbhan. Msa 2 aku kena tnggalkn kreta sebab dia ckp amik masa nk siapkan so dia pun hntar aku blik if bila dh siap n dh byar sperti hrga di nyatakan tdi 2 msih kdengaran bnyi 2 gak. So aku pusing blik tnya n dia ckp bnyi 2 tetap ada psal bru pas ley. So aku pun blik ngn prasaan hampa. Esok pagi2 aku jek kreta aku sndri dkt tyar yg kua bnyi klik2 2 n aku pusing n amati betul2 n then aku jumpa apa sbenarnya msalah tersebut iaitu klip dkt dlam logo@lambang sportrim rupanya. (klau cm proton dkt lmbang logo proton dkt sportrim 2 rupanya) Aku gam ngn gam gajah smpai skag hmpir 3thun ok xde apa2. So ksimpulan aku rngkaskan xsmua pomen ni pkar dlam smua bidang klau bnda simple pun xdpt detect n try n error bnda yg xrosak. Bazir aku kua bjet RM180.00 sebab hnya RM2.00 mslah aku dah slesai ngn cara aku sndri. Sejak dri 2 aku dh BANG xkan g situ lagi. Ingt nk tlog mlayu tapi kena klepet blik. Baik aku g dkt kdai cina tman ampangan/sri pulai sikamat je.
          (pomen black dlu yg nama emmy pun dh buka kdai sndri dkt TTJ dh mlas nk kje situ dia ckp xthan)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s