Iswara

Apa Komen Anda Tentang Proton Iswara? Sekiranya ada, bolehlah kita berkongsi pengalaman suka duka anda dengan kereta proton ini.. Iswara

Advertisements

1,185 thoughts on “Iswara

    azhar said:
    September 11, 2017 at 1:15 pm

    iswara aeroback 1994 ,sistem kaburator..1.3cc.perjalanan dari kuala terengganu>seremban negeri sembilan sejauh 560 KM laluan lebuhraya pantai timur(lpt2)dan exit gambang.3 org dlm kereta+full brg..speed 100-130 km/h..rpm 3.0 pada kelajuan 100km/h..pemanduan full aircond.
    minyak ron 97 rm100(satu liter rm2.48)
    40liter habis!!..teruk jugak rasa..geng..bg solution siki apa masalah dan nak baiki apa lagi??…nak jual syg sgt kat kete ni..bawak xde sedut2..lancar je..,masalah kuat minyak je ni

      adin said:
      September 11, 2017 at 1:40 pm

      Ok ikut pengiraan aku stelah dikira secara terperinci kos minyak ko. (utk long distance)
      RON97 (RM2.48/liter)
      Isi full tank 40liter (RM2.48 x 40 = RM99.20/100.00)
      Perjalanan 560KM
      560KM bahagi 40liter = 14KM/liter (Agak tinggi bagi 1.3cc)
      1 liter minyak Ron97 RM2.48 bahagi plak dengan 14KM = 0.177/0.18sen utk setiap 1KM.
      Klau jarak 100KM juz sekitar RM18.00.

      -Kesimpulan jika utk 1.3cc agak tnggi sdikit sperti 1.6cc sebab biasanya cam saga 1.3cc skitar 0.14/0.15sen per 1KM &100KM skitar RM14-15.00.

      -Injection jimat skit dri karburetor kira stndart jugalah kereta ko mnyak cam tu kena plak on aircond on time. Cadangan aku klau nk rsa jimat skit check penapis udara karburetor tgk sma ada ktor/x. Klau xpernah cuci lagi karburetor cuci skali. Servis n tuning blik. Spark plug pun check blik tkut dah lama. Tgk ada yg tnda2 kurang baik pda spark plug x. Nk best pkai iridium jika ada. Tukar petrol filter klau blom pernah tukar. Mnyak GB pun tukar klau dah lama sgt sebab klau dah lama GB jdi berat skit n mnyak mkan lebih. Mnyak htam guna semi sentetik.

        azhar said:
        September 11, 2017 at 10:44 pm

        peghh…mantap jelas padu!!terima kasih byak boss..betul2 terperinci penerangan ko bg.kesimpulan yg aku nmpak..kaburator xpernah servis lg..tp penapis baru lg..plug dah pakai 2 tahun..minyak hitam setahun..minyak gearbox dah 2 tahun..petrol filter lebih 7 tahun guna..berkait juga ke boss dgn penggunaan minyak??..satu lg kan.kalau aku nk bg pikap..aku just ejas distibutor ke kanan sikit..boleh ke main2 distributor kalau xejas angin dan minyak??

          adin said:
          September 12, 2017 at 8:29 am

          Servis kaburetor tu dlu pas tu tukar skali airfilter@penapisnya. Plud tu dah lma sgt tu. Plug biasa than 20-25,000km je bersamaan 6-10bulan je atau 1thun je. Plug iridium baru sma tmpoh ngn taiming belt. Mnyak hitam pun klau boleh. Guna semi sentetik baru enjin smooth n ringan skit. Mnyak GB 30,000km tukarlah. Buh oil treatment mnyak GB utk lncarkan lagi bgi GB ringan. Petrol filter tu dah wajib tukar psal biasanya 60,000km tukar dah ataupun skali ngn msa tukar taiming belt. Smua ni bersangkut paut ngn pnggunaan minyak. Boleh je klau nk addjust tpi jgn lebih2 sbab dlu pomen buatkan lebih bila top rsa sebu berat je. Setting ngam2 ikut keadaan enjin. Klau nk lebih kena setting gak angin n mnyak baru pick up n top smooth je. Nk pick up tpi jimat mnyak tukar extractor 4-2-1 tpi top kurang skit klau nk top lebih 4-1. Center bullet@tbug tgah. Blkang biar stndart. Plug iridium. Kabel plug pun tukar high perfomance. Satel 170km/j dlam tgan.

            azhar said:
            September 12, 2017 at 4:57 pm

            mantapp boss..mantapp..beress..nanti aku try yg biasa2 dulu..satu lg bos..kereta aku ni kalau xguna aircond..mmg jimat minyak..tp bila on je aircond..walaupun ko bawak slow..40-60 pun..jadi kuat..rm20 ron 97 rileks je abis untuk 50 km jln bandar..aku ade dengar pasal org tukar minyak compressor..perlu x bos?? ke ini salah satu sebab jugak??kompresor jd berat..minyal pun tekan lebih..

            adin said:
            September 13, 2017 at 8:17 am

            Ok. Berkaitan minyak kompressor aircond ye? Biasa kita selalu tpup2 tmbah gas je kan? Sbnarnya tpup2 ni juz utk sesekali bolehlah tpi xdigalakkan. Tanda2 yg aku pernah alami masa on aircond bnyi kompressor kuat sperti bnyi ketukan pda kompressor. Klau boleh flush. Flush mksudnya buang smua gas & lubricant mnyak kompressor yg lama & gantikan yg baru. Xelok jika asyik tpup2 je sbab lubricant lama+baru so xde gunanya kita tpup2 ibarat mnyak hitamlah klau asyik tpup xgantikan baru keladak lah enjin kan & melimpahlah jdikan kompressor berat semasa bkerja sbab lubricant lama+baru. Saranan service center tukar stiap 30-40,000km tpi boleh je lajakkan smpai 50-60,000km dengan syarat aircond ok masih sjuk & jarang drive guna aircond. Kompressor bgerak msa kita on aircond je klau xon tpi drive biasa buka tngkap millage utk kompressor lama lagi bertahan xsperti mnyak hitam/GB. Eloklah flush dari tpup2 ni sebab hrga pun xjauh beza. Tpup gas yg baik skitar RM40-45 klau flush RM70-75 je. Elok flush jangka hayat kompressor pun lama.

            adin said:
            September 13, 2017 at 8:20 am

            Dok semban ke? Semban area mne? Den area stadium paroi.

            azhar said:
            September 15, 2017 at 6:39 pm

            oh..bos duk paroi ea..aku duk somban ni bos..apa2 pun tq byak2 curahkan ilmu kat sini bos..ramai lg pembaca forum ni nanti dapat tmbahkan pgetahuan mereka nanti

      grabcar said:
      September 11, 2017 at 1:58 pm

      Stndart rsanya tu sebab sistem kaburetor. Kena plak on aircond spnjng pjlanan pastu bwa byak brang2. Klau ada tukar rim saiz besar skit pun boleh mempengaruhi juga. Jnis tyar/saiz tyar ke sdkit sbnyak pun mempengaruhi juz xbegitu ketaralah. Klau sistem full injection 1.3cc ni RM14-15.00 utk 100km untuk model saga campro cam blm,fl,flx,plus,sv klau injection cam saga lmst dlam RM13-14.00 utk 100km. So far check sperti apa yg saudara adin katakan tu dlu.

        azhar said:
        September 11, 2017 at 10:46 pm

        okay boss..👍👍..tp tang rim tu aku pakai saiz 14..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s