Inspira

Apa Komen Anda Tentang Proton Tiara? Sekiranya ada, bolehlah kita berkongsi pengalaman suka duka anda dengan kereta proton ini..


1,925 thoughts on “Inspira

    Zap Zapo said:
    July 4, 2017 at 12:31 am

    Salam wahai otai² sekalian.

    Sy tgh plan utk beli inspira 2nd.
    Nak tanya, Kalau nk beli, Highly Recommended atau recommended biasa² atau cari kereta lain je?

    Reason nk tukar sbb mencari kereta sedan sbb skarang pakai honda jazz tahun 2005 punya bonet dah tak muat nak balik kampung sbb dah ade anak kecik.
    Brg2 baby je dah penuh bonet 😂

    Kereta dalam radar; honda city, mazda 3 dan inspira. (Mmg planning nk beli 2nd tu semua kereta. Jazz dulu pun beli 2nd je. And buat masa ni, inspira plg murah market value)

    Just nak tnya pendapat kalau ade sape2 yg pernah pakai inspira compared dengan 2 kereta yg disebut td. 😁

      Azam Jenal said:
      July 4, 2017 at 8:17 am

      Wsalam.
      Uih jarang owner honda beralih arah try proton. Selalu diaorg dh pkai honda xnk pkai proton huhu. Kereta pilihan dalam radar bro tu klau pilihan scondhand honda city baik tolak tepi je lah. Bukan xbgus tpi dri segi segmen keluasan city ni segmen B cam vios,almera,attrage dll. 1.5cc ivtec 16v mmg best horse power 118hp tpi SOHC je. Klau DOHC cam vios ok juga long distance smooth je. Rsa sya klau honda city baik trus angkat civic 1.8 yg cm FD tu. Wlapun SOHC juga tpi cc besar skitlah tmpat dduk pun slesa dari city psal segmen C. Klau nk lagi besar dari honda amik lah accord 2.0 bwah tahun 2010 RM50k je klau 2.4 dlam RM60k lah. Klau pk kereta dalam radar bro tu yg pling best canggih mazda lah psal ada skyactive. Skyactive ni bila kita bhenti dkt trafik light ke apa ke enjin mmg off sndri tpi aircond masih bfungsi n bila kita mula drive blik enjin auto on sndri. Snang ckp tknologi dia cnggihlah. Fully made by Japan. Rsanya mazda 3 ada 2 jnis kan? 2.0cc & 2.5cc Kan? Minatlah juga nk angkat mazda ni tpi sparepart rsanya mahal & agak ssah skit nk cari. Nk service pun xboleh sbarangan kedai kena cri yg perfomance/center. Inspira ok je wlapun kcuk malaysia japan. Klau nk senang jga scondhand ni n kos xtnggi sgt elok amik 1.8MT je. GB pun lasak psal GB buatan sma cam toyota dari AISIN. Sparepart masih snang di cari. Bnyak bngkel luar pun agak mahir selenggara inspira ni. So far tu sdikit pndapat dari sya lah klau ada spe2 nk tmbah lagi bolehlah di majukan. Sekian, T.K.

        Den said:
        July 4, 2017 at 8:31 am

        Aku pun spendapat dengan bro di atas ni. Dari segi perfomance, selesa,style,pnjimatan petrol mmg mazda menang tpi service,sparepart agak susah nk jumpa dh tu mahal,byak plak guna sensor. Dkat mlaysia ni berapa je sgt kdai2 mahir utk mazda ni xsmua area ada nk xnk kena join kelab mazda utk lebih info. Klau bro nk honda sya cdangkan bro ambil civic/accord tpi klau accord 2.0 ni berat skit 2.4 oklah skit bab perfomance tpi klau dpt civic 2.0 yg cam FD tu lagi bgus. Ada gak bwah thun 2008 RM50k tpi apa2 pun inspira tetap ok gak. 1.8MT secondhand adalah pilihan tbaik bbanding 2.0 CVT. Sparepart pun msih snang cari psal byak brang mitsubhisi boleh msuk,bngkel2 luar pun masih snang crilah utk inspira ni tpi klau bro rsa nk tmbah lagi model lain amiklah trus mitsubhisi lancer trus. 2011 bwah RM50k. Dngar owner mitsubhisi cerita model lancer GTE lagi perfomance dri model GT.

          Campro rider said:
          July 4, 2017 at 1:00 pm

          Betul bro. Klau honda city dlam plihan bro baik xyah psal platform jazz ngn city ni lbih kurang sma je xbeza sgt. Klau nk dri honda gak better cvic/accord jdikan plihan. Klau mazda sparepart mhal,ssah nk cri,sensor byak tpi specialist kurang. Utk inspira scondhnad better amik 1.8MT lah. GB pun lasak skit. Lbih kurang cm altis pas tu 1.8MT ni perfomance skit dri 2.0cvt wlpun nmpak beza dri segi cc tpi xjauh byak pun HP nya jga pun snag.

      Uncle P said:
      July 4, 2017 at 8:56 am

      Respek to Azam Jenal n Den..very good explaination n advise from kakimotor..Zap Zapo sekarang pilihan ditangan bro..happy hunting..Selamat Hari Raya n Maaf Zahir Batin

        Zap Zapo said:
        July 5, 2017 at 12:53 am

        Terima kasih utk pandangan bro Azam Jenal, Den dan Campro Rider.
        Jawapan yg buat sy puas hati 👍
        Buat Uncle P, Selamat Hari Raya dan Maaf Zahir Batin juga!

          -C- -77- said:
          July 7, 2017 at 4:19 pm

          2.0CVT pun ok gak. JATCO buatan nissan lagi. Jnji msa tukar mnyak CVT check skali filter CVT klau perlu tukar tukarlah skali jgn tngguh2 utk elakkn warning light CVT mnyala bila high speed.

          p/s- 1.8MT AISIN sma ngn toyota celica/supra kot haha. 2.0CVT JATCo sma ngn nissan skyline kot haha. Grau2 je.

            Zap Zapo said:
            July 9, 2017 at 10:47 pm

            -C- -77- oh yg tu sy tak tau. Reallyyyyy? Sbbnya planning mmg nk amek yg 2.0p pun sbb cm tak lalu nk main clutch time jem dekat kl ni. Hehe!
            Satu kereta kt rumah mmg dah manual. 2 2 keta manual jd jemu plak nnt.
            Good info. Thank you brothahh 👍

            -C- -77- said:
            July 11, 2017 at 9:26 am

            Yup mmg filter CVT faktor utama warning light nyala klau xtukar msa servis mnyak CVT. Mmg filter boleh than ada kalanya smpai 100000km tapi kena check gak filter yg tsumbat akan myebabkan GB cpat pnas lmbat sejuk tu bila high speed akan kluar warning light CVT. Snang cte kereta CVT ni kena stndby modal lbih skit msa nk servis mnyak CVT ni r

      4351blog said:
      July 12, 2017 at 12:32 pm

      salam, cheju pemilik inspira 2.0 Auto Spec E tahun 2012 .. So far pemanduan memang terbaik/bonet luas/dalaman kereta selesa.

    Info Kereta said:
    July 3, 2017 at 10:27 am

    info : kereta anda
    Fakta/Konsep:-
    1) Lebih cepat anda rev enjin kereta, lebih cepat pula udara memasuki “air intake”

    2) Takat kritikal untuk udara melalui air intake ialah pada kelajuan melebihi 650 kaki per saat. Takat ini di mana lebih kuasa diperlukan untuk mengasak udara memasuki air intake berbanding kuasa yg didapati dgn pembakaran di chamber. Oleh itu, kelajuan intake maksimum sebanyak 650 kaki per saat mampu menghasilkan kuasa tertinggi pada julat rpm di antara 4,000 ke 8,500.

    3) Enjin F1 yg mempunyai 3000 cc intake valve seluas 32 inci mampu menghasilkan 720 hp

    4) Enjin racing 7000 cc dgn intake valve seluas 28 inci hanya mampu menghasilkan kuasa sebanyak 600 hp

    5) Enjin F1 tadi perlu berputar sebanyak 13,500 rpm untuk menghasilkan kuasa maksimum – 720 hp manakala enjin racing pula hanya 6,800 untuk kuasa maksimum sebanyak 600 hp.

    Mari kita lihat perbandingan secara satu silinder – katakan satu silinder dgn keluasan intake valve 1 inci persegi. Pada 5,000 rpm piston akan menggerakkan udara melalui intake valve pada kelajuan 650 kaki sesaat.

    1) Sekiranya saya rev dgn lebih cepat, saya tidak akan mampu menambahkan kuasa enjin sebab ianya telah mengambil terlalu banyak kuasa untuk menyedut udara melalui intake valve , iaitu dgn kelajuan 650 kaki sesaat! (sebab itu bila kita tengok spec. enjin, ada ditulis sperti: 150 hp @ 6,500 rpm – maknanya, @ 6.500 rpm kelajuan air intake dh cecah max – 650 kaki sesaat, sekiranya rev melebihi 6,500 rpm sekalipun, kelajuan air intake tetap 650 kaki sesaat juga maka kuasa max tetap 150 hp ataupun akan menurun)

    2) Sekiranya saya gandakan keluasan piston (tambah c.c. enjin), maka kelajuan udara akan melalui intake valve ialah tetap pada 650 kaki sesaat tetapi pada rpm cuma 2,500!

    3) Sekiranya saiz intake valve tadi dikekalkan, lebih besar luas piston maka lebih pantas intake speed mencapai 650 kaki sesaat.

    4) Kuasa atau hp akan tetap sama/tidak berubah samada dengan piston kecil pada 5,000 rpm ataupun piston besar pada 2,500 rpm!!

    Kesimpulannya:

    KONSEP YG BETUL:-

    1) Keluasan kawasan intake valve akan menentukan potensi kuasa keseluruhan
    2) Displacement (cubic centimeters/c.c.) menentukan berapa pantas diperlukan oleh sesebuah enjin untuk mencapai kuasa maksimum

    KONSEP YG SALAH:-

    Peningkatan kuasa dgn menambah “performance parts” seperti surbo, air filter, cold air intake, pembesaran/kelurusan/kelancaran corong ekzos dan seumpamanya yang tidak melibatkan modifikasi radikal kepada enjin itu sendiri.

    Liz said:
    July 2, 2017 at 1:07 pm

    Anyone know price utk lampu depan inspira belah kanan.. n kat mana blh dpt?

      2343 said:
      July 3, 2017 at 9:14 am

      Cuba servey dkt mudah.com

    Pen said:
    June 29, 2017 at 4:57 pm

    Salam tuan2,

    Nak bertanya tentang inspira 2.0 prob..kalau jalan slow2 permukaan jalan xrata, berlopak & bonggol2 selalu akan bunyi ‘tok tok tok’ pada tayar hadapan kiri&kanan..apakah part yang berbunyi itu?mintak penjelasan daripada tuan2 untuk kepastian serta average harga part yang yang perlu diganti itu

    wasalam,

      alvin said:
      June 29, 2017 at 6:06 pm

      Hi,
      FYI, bunyi itu kemungkinan besar adalah absober mounting depan tu dah rosak. Kalau kete dah dekat 5tahun, baik tukar abosober skali kalau ada bajet…sebab kos pasang boleh jimat utk tukar absober mount tu nanti, prosedurnya sama juga.
      Sekian…

        TT said:
        June 30, 2017 at 7:42 am

        Absober stndart ori mhal yg after market boleh than tpi xtau best sperti stndart/x

      zack said:
      June 30, 2017 at 7:47 am

      Tok tok mounting absober. Tak tak sma ada driveshaft/lower arm. Ekk oek eek oek lower link@tulang anjing/absober. Sbiji hrga mouting di sparepart utk jnis baik tpi bukan ori skitar RM95-110 klau original xpasti mybe bwah RM160

        Uncle P said:
        July 3, 2017 at 11:17 am

        Well said bro zack..

    Zairi Idris said:
    June 28, 2017 at 9:42 am

    Salam kenal semua,

    Saya terfikir nak berhijrah (trade in) dari honda ke proton inspira, nak ambil seken tahun 2013 keatas. sebelum tu nak tanya pendapat di segi:

    Masalah ketara
    Consumption minyak
    Maintenance
    Spare parts senang dapat ke.

    Harap rakan rakan dapat membantu.

    Whatsapp pun bolih: 0138228002

    Note:
    Saya dah baca review dalam forum ini, nampaknya mcm tak berapa bermasalah berbanding dengan honda saya.

    Thanks in advance.

      Campro rider said:
      June 28, 2017 at 1:08 pm

      Wah honda pun byak msalah ye? Jrag pngguna honda nk btukar kpda proton. Dlu pkai honda diamond/sv4/crx atau honda pattern old school ke?huhu. Sparepart msih ok lagi nak cari di sparepart. Hrga ada yg murah n mhal juz nk cri bngkel luar yg btul2 bpgalaman ni xsmua tmpat ada. Klau basic2 oklah byak klau yg problem major skit ni ssah nk cri r. Service center plak xsmua pakar. Hm so far ok je tpi tgk nsib gak dot scondhand yg ok millage rendah service jaga oklah.

      Zairi Idris said:
      July 5, 2017 at 2:42 pm

      Yes bro … model SDA 2003 dah berumur maka mula lah penyakit tua sampai. antaranya banyak under floor bushing wear and tear, gear box dah menyentap. Gearbox baru tukar setahun lepas, ni rasa len macam so dah fobia. Valve seal perlu buat top overhaul. Cuma baru baru baru ni ada member ingatkan Inspira ni ada satu isu agak pening yaitu CVT indicator akan menyala dan kena perlahan kan kereta.

      Mohon pendapat

        Campro rider said:
        July 5, 2017 at 3:05 pm

        2003 je bro muda lagi usia tu bru 14thun je hihi ni ada budak2 muda pkai old school honda cvic 1.6cc thun 90an tukar enjin versi baru dah ribut komen dkt youtube power kondemkan proton haha tpi oklah bro bminat pda proton ni. So far ok je bro proton smua kereta sma ikut nsib@kifarah je. CVT indicator tu psal klau service mnyak GB xjga. Tukar mnyak GB CVT tpi xtukar filternya skali tu yg bmsalah tu. Dah tukar byak kali pun klau xtukar filter CVT sma je tu bila pnas kluar warning light CVT. Klau mnyak CVT ni elok tukar ni service center je tiap2 60000km. Klau kali kdua nk tukar mnyak CVT suh check skali filter CVT tu sma ada perlu tukar/boleh pkai lagi. Klau nak senang mudah jga xnk pening2 ambillah model 1.8MT xbnyak ragam. GB pun manufature by AISIN sama cam GB model toyota. Jga pun snang model MT ni perfomance pun bgus dri 2.0cvt

          Zairi Idris said:
          July 5, 2017 at 3:20 pm

          Terima kasih atas feedback tuàn.
          Kawan nak guna auto, ok psl penjagaan minyak tu sgt betul, ada kawan milage dah 70k masih lom tukar sbb dia kata SC tak rekomen, dan skrg lampu transmission dah mula nyala, saya pulak yg advice dia service sbb byk dlm forum kata setiap 40k. Inspira saya belum kluar lagi, bila keluar nanti saya nak hantar subang bestari. Dlm mudah.my dia ada advertise rm780 utk cvt filter set siap upah.

            Campro rider said:
            July 5, 2017 at 3:33 pm

            Sama2. Biasanya CVT 60000km filter boleh than smpai 100000km tpi kena check skali filternya klau xperlu tukar pun biasanya kena servis bersihkan skitlah klau x tu yg myebabkan filter tersumbat n proses pnyejukkan GB jdi lmbat maka kluarlah warning light CVT hihi. Ok bro selamat melangkah ke alam baru. Sya minat gak model honda bro tu nk2 2.4cc pnye tpi xde plak yg manual hihi. Selamat hari raya ye.

    mf said:
    June 17, 2017 at 6:57 pm

    byk merapu sini.

    AJ said:
    May 29, 2017 at 3:18 pm

    cvt mmg byak problem bkaitan underpower n GB baik inspira,saga,exora.

      mf said:
      June 17, 2017 at 6:41 pm

      mende kau ckp ni bro. kau nak samakan punch dgn jatco plak dah.

        Cammitsu said:
        June 30, 2017 at 8:52 am

        Inspira 1.8 MT ni GB dia buatan AISIN sama cam toyota cuma yg model 2.0 CVT Exec/2.0 CVT Premium/2.0 Super Premium Smua buatan JATCO. Saga pun ada yg JATCO model BLM,FL,FLX yg baru je buatan PUNCH & sma cam Preve gak model CVT JATCO model premium & SP CVT PUNCH POWETRAIN. Exora je 1.6 MT GB buatan Mitsubhisi yg Exec CVT JATCO Premium & SP CVT PUNCH POWERTRAIN. Hrap maklum ye bro mf

    tama said:
    May 29, 2017 at 8:11 am

    salam, baru je angkat inspira 1.8 cvt 2nd 2011,dh 2 bulan pakai
    dia pnya pickup mmg slow ke? 3rd 4th gear sampai 3k rpm baru tukar gear.. itu normal?
    n boleh sesiapa bagi location bengkel din specialist inspira tu?

      azad said:
      May 29, 2017 at 3:11 pm

      ni 1.8 cvt ni. auto ye ? apa yg saya pernah baca forum2 lain. 1.8 cvt mmg underpower sikit. tktau lah. sy pakai inspira 1.8 manual. pickup, topspeed mmg top. jarang kena tapau stakat ni hehe

        Max Drive said:
        June 15, 2017 at 7:53 am

        Kata sesetengah pendpat inspira 1.8 lebih power dri inspira 2.0 lebih2 lagi klau 1.8 tu manual. Mmg tbaik klau inspira manual 1.8 ni 210-220 boleh dpt dlm tgan ni klau CVT ni lembap skit dlam 200 je nk cpai 210 tgk nsib r mne yg pndai jga n drive mmg boleh dptlah huhu.

          mf said:
          June 17, 2017 at 6:47 pm

          2.0 cvt boleh 220 paling kurang. but what’s the point? straight roads for fast cars, corners for fast drivers. klu kete kau boleh pg 250 pun, but you’re slow around the corners, apa yg nak dibanggakan.

            AJ said:
            June 19, 2017 at 8:09 am

            Nk tnyalah bro. Bro tau ke sya corner slow? Kereta handling LOTUS bro mne boleh cm FD2R yg tkut corner laju juz speeding long highway je laju. Hihi. Releks bro jgn marah.

      mf said:
      June 17, 2017 at 6:45 pm

      cvt mana ada gear bro. pernah bwk skuter? mcm tu la dia. google la senang tgk apa tu cvt. takde gear2 ni. kau masuk group lancer inspira parts for sale tu senang. boleh aku tag abg din tu.

      yg kata jarang kena tapau tu, meh masuk group, sana boleh sembang lg syok

        77 said:
        June 18, 2017 at 12:31 am

        Lama xjengah forum ni. Mksud dia psal cvt tu mybe dia ckp klau knderaan gear auto ni lmbt nk cpai top end berbanding manual kot. Apa yg aku phamlah.

          tama said:
          June 28, 2017 at 9:26 pm

          maklumlh sy dulu upgrade dari viva 660 manual jer.. tu yg noob psl cvt ingtkn ada gear mcm AT.. yup, semasa nk pecut tu kan dia remm sampai 4k or more lps tu bila lps pedal atau kurgkn sikit throttle.. mcm efek masuk gear seterusnya..next buat mcm tu sy masuk virtual gear mode, pd 4k-5k rpm@ 60-70kmh dia show gear 3..tu yg org kata rubber band effect? cvt inspira learn driving style driver dia kn?
          n sy cek cvt fluid kaler kuning.. normal kh?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s