Satria Neo

Apa Komen Anda Tentang Proton Satria Neo? Sekiranya ada, bolehlah kita berkongsi pengalaman suka duka anda dengan kereta proton ini..satria neo


598 thoughts on “Satria Neo

    Don Daniel said:
    January 20, 2017 at 8:37 am

    Aku search google n aku jumpa ni. Boleh r kita rujuk sama2 utk masa akan datang kalau ada problem.

    Terdapat 2 kategori sensor dalam sebuah kereta iaitu:-

    1)Sensor untuk kawalan Luar Enjin dan
    2)Sensor Kawalan Enjin

    Sensor isyarat luar enjin terdiri dari beberapa jenis sensor seperti ABS sensor dan Parking sensor,manakala sensor enjin pula adalah seperti TPS (Throttle Position Sensor),Knock Sensor,O2 Sensor(Exhaust Sensor),CPS(Crankshaft Sensor),CPS(Camshaft Position Sensor),CTS(Coolant Temperature Sensor),MAP/MAF Sensor(Manifold Absolute Pressure Sensor)atau Mass Airflow Sensor,APPS Sensor(Accelerator Pedal Position Sensor),Speed Sensor dan IAT(Intake Air Temperature)Sensor,

    Sensor-sensor yang disebutkan diatas adalah sensor utama dan biasa digunakan dalam sesebuah kereta mahupun kenderaan berat seperti forklift,bas dan trak pengangkutan.Sensor-sensor ini memberikan isyarat secara voltage iaitu kira-kira 5v pada penggunaannya.Jika isyarat voltage itu rendah maka pengawalan komponen akan terganggu.Ini hanya dapat dikesan melalui scanner atau alat diagnostic untuk mengetahui kod sensor mana yang rosak.

    Amaran Check Engine Light pula akan muncul pada permukaan panel meter jika terdapat mana-mana sensor yang rosak.

    1) Throttle Position Sensor

    Berkedudukan atas Throttle Body,TPS digunakan untuk mengira dan menghantar isyarat nisbah campuran angin dan minyak yang betul untuk kendalian pembakaran sempurna dalam enjin.Nisbah campuran 2 angin dan 1 minyak dikawal sepenuhnya oleh isyarat ini untuk capaian enjin sempurna.Jika sensor ini rosak enjin mudah mengalami gegaran ketika panas,enjin hampir padam dan berbunyi kasar.Lampu amaran Check Engine akan muncul akibat dari kerosakan sensor ini.Selain dari menukar gerigi gear dalam throttle body sebagai sebahagian cara servis ,TPS pula boleh dibersih dan diselaraskan untuk mendapat idling enjin yang baik.

    2) Knock sensor

    Knock sensor dibelakang sebuah enjin yang berkedudukan timing belt ditepi iaitu dibawah manifold.Sensor ini kegunaannya adalah menghantar isyarat awal ke ECU secara getaran ketika enjin ingin dihidupkan.Isyarat voltage dari knock sensor akan memudahkan enjin untuk dihidupkan dan mengurangkan enjin mengalami letupan kecil ketika ignition awal.

    Keburukannya jika ia rosak adalah kehilangan kuasa ketika pecutan dan menyedut minyak bahanapi lebih banyak ketika dalam keadaan pecutan sekata seperti memandu di lebuhraya.Kereta juga sukar dihidupkan walaupun kuasa api dan minyak ada untuk pembakaran.

    3) O2 Sensor atau Exhaust Sensor

    Terletak betul2 diatas extractor ekzos dengan diselaputi satu wayar dan soket terus ke ECU.Isyarat yang diterima dari O2 sensor akan diterjemah dan meleraikan nisbah 2 minyak dan satu api untuk pembakaran,Jika nisbah campuran ini tidak dibakar habis maka lebihan oksigen yang terhasil akan menyebabkan kurangnya prestasi enjin untuk memecut dan minyak bahanapi pula akan disedut banyak lebih daripada biasa.

    4) CPS Sensor (Crankshaft Position Sensor)

    Berkedudukan berdekatan starter dan melekat pada blok enjin.Selain daripada memberikan isyarat RPM pada meter dan pecutan (engine speed),sensor ini juga menetapkan ignition timing supaya ia kekal pada kedudukannya setiap kali minyak dan api dibakar.Kuasa pecutan yang rendah dan tidak berdaya ditambah contohnya kekal pada 500-600 rpm,enjin terasa berat,enjin mati tiba-tiba dan pertambahan minyak ketara adalah sebahagian simptom kerosakan CPS sensor.Check Engine Light juga seperti biasa akan dinyalakan.

    5) Camshaft Position Sensor

    Penghantaran isyarat dari sensor ini adalah dari bahagian atas iaitu kepala silinder dan diterjemahkan untuk kawalan ignition timing (waktu sesuai untuk memercikan api) supaya sekata juga tetapi ianya adalah khas bergabung dengan kedudukan timing belt atau chain.Sedikit ketidakselarasan marking akan menyebabkan ignition timing tidak diselaraskan dengan baik.Kesannya enjin akan mengalami jerking atau tersenggut serta mudah panas dan minyak juga akan bertambah penggunaanya,

    Sensor ini terletak disebelah atas disebelah berlawan kedudukan timing belt berdekatan electronic distributor.

    Penggunaan Timing Light juga dapat memerhatikan kedudukan marking timing belt untuk mengenalpasti ignition timing dalam keadaan baik.

    6) Coolant Sensor (CTS)

    CTS adalah sensor yang amat penting dalam sistem penyejukan enjin.Isyaratnya membolehkan kadar suhu ditunjukan pada meter suhu.Kerosakannya boleh menyebabkan meter tidak menunjukan bacaan dan juga boleh menyebabkan asap hitam jika coolant amat kurang dalam radiator.

    7) MAP/MAF Sensor (Manifold absolute Pressure)

    Sensor ini digunakan sebagai pembekal angin yang banyak serta berkualiti untuk dibawa kedalam kebuk pembakaran melalui throttle body.Kedudukannya biasa dipasang atas hose panjang sebelum air filter juga sebagai tapisan tambahan sebelum angin disedut sepenuhnya oleh Throttle body.Kegagaln sensor ini berfungsi akan menyebabkan enjin bergegar dan kasar semasa dalam pecutan atau semasa berhenti ketika idle.

    8) APPS Sensor (Accelerator Pedal Position Sensor)

    Penggunaan APPS sensor adalah cara pengawalan pedal minyak tanpa menggunakan kabel,Isyarat sensor dihantar kepda ECU untuk mengawal kuasa ketika pedal minyak ditekan.Ketika pedal minyak ditekan isyarat alat ini yang berkedudukan betul2 pada pedal minyak dihantar untuk menambahkan kuasa untuk menaikan RPM dan meter pecutan.

    Kegagalan sensor ini amat mudah dikesan walaupun pedal ditekan dengan banyak meter RPM masih sedikit dan meter pecutan juga tidak boleh mencapai had maksima.Tiada cara terbaik membaikinya melainkan menukar keseluruhan alat sensor ini.

    9) Speed Sensor

    Speed sensor berada pada 2 kedudukan pada gearbox yang dipanggil input dan output.Kegagalan speed sensor ini akan menyebabkan enjin mengaum sebelum gear dimasukan,overdrive (o/d) yang lambat masuk atau tidak naik,brek yang keras.meter speedo yang bergoyang atau tidak bertambah dan overdrive yang berkelip2.Semua kegagalan speed sensor membawa kepada kemunculan check engine light.

    10) IAT(Intake air Temperature ) Sensor

    IAT sensor adalah sebahagian daripada MAP/MAF sensor dan tempelannya berkedudukan bersebelahan MAP/MAF sensor.Alatnya yang bulat diletakan bertujuan untuk mengawal suhu angin yang masuk kedalam enjin,sebab itu bentuknya seakan2 coolant sensor.ECU mengambil isyarat suhu ini dan menstabilkan campuran nisbah minyak dan angin sebelum pembakaran.

    Kegagalannya akan menyebabkan enjin bergegar berterusan,terdapat ketukan enjin,idling yang kasar ketika enjin sejuk,susah dan lambat hidup serta check engine light yang berterusan menyala.Kedua2 sensor ini (MAP MAF dan IAT) jika tidak dipasang/disambung enjin akan lebih baik sementara

    Syakira said:
    January 17, 2017 at 4:05 pm

    Salam. Pengguna Neo 1.6 Auto. Nak tanya kereta ada masalah lompat masa tukar gear. Kawan cakap gearbox problem and maybe kena tukar gear selector. Harga berapa eh kalau kena tukar atau repair ni?

    Exora Club said:
    January 16, 2017 at 11:34 am

    Panduan Memohon Penukaran Enjin
    Nombor enjin adalah nombor identiti sesebuah enjin yang dicop pada blok enjin mengikut ukuran dan bentuk di tapak yang oleh pembuat/pengilang.

    JENIS-JENIS PERMOHONAN

    Kategori 1: Penukaran enjin dari buatan dan keupayaan kapasiti (cc) yang sama atau tidak melebihi 25% dari enjin asal (kenderaan persendirian sahaja)
    Kategori 2 : Penukaran enjin dari buatan yang berbeza / keupayaan kapasiti (cc) melebihi 25% dari enjin asal
    Kategori 3 : Penukaran enjin yang melibatkan penukaran bahan bakar
    Kategori 4 : Penukaran enjin kenderaan buatan PROTON yang menggunakan enjin CAMPRO kepada enjin buatan Mitsubishi
    Kategori 5 : Penukaran enjin yang melibatkan penukaran Gearbox (Manual ? Auto)
    Kategori 6 : Penukaran enjin bagi kenderaan perdagangan
    Definisi ‘enjin asal’ adalah merujuk kepada model enjin yang telah dipasang kepada model kenderaan tersebut oleh pengilang.

    Senarai buatan-buatan yang dikategorikan sebagai sama (klon)

    PROTON
    a) MITSUBISHI
    b) RENAULT (SAVY,WAJA 1.8)
    c) CITROEN ( TIARA)
    * penukaran enjin hendaklah dari model enjin yang sama varience dengan PROTON.Sebarang pengubahsuaian “Engine Mounting” adalah tidak dibenarkan sama sekali.

    PERODUA DAIHATSU / TOYOTA
    FORD MAZDA
    PEUGOT CITROEN
    HICOM ISUZU

    SYARAT-SYARAT PERMOHONAN
    Syarat-syarat yang perlu dipatuhi ketika membuat pertukaran enjin:

    Penukaran hendaklah mengikut peraturan-peraturan yang diisytiharkan di dalam Kaedah-Kaedah Kenderaan Bermotor (Pembinaan & Penggunaan)1959 L.N. 170/1959.
    Keadaan struktur keseluruhan kenderaan hendaklah baik terutamanya pada bahagian rangka casis (chassis frame).
    Tiada pengubahan struktur dilakukan pada ‘front cross member’, ‘steering linkage’ dan ‘steering box’.
    Tiada pengubahsuaian pada ‘base engine mounting’ dan tiada kimpalan pada struktur tambahan ‘engine mounting’.
    Kenderaan model Proton SELAIN Proton Perdana dan Proton Inspira hanya dibenarkan membuat penukaran enjin berkeupayaan maksimum 1836cc (1.8 Liter) sahaja. Penukaran enjin berkeupayaan 1997cc atau 1998cc (2.0 Liter) hanya dibenarkan kepada Proton Perdana dan Proton Inspira sahaja.
    Pelepasan asap kenderaan tersebut mestilah tidak melebihi 50% ‘opacity’. (Bagi enjin diesel sahaja).
    Lulus pengujian tahap kecekapan sistem brek di lorong pemeriksaan.
    DOKUMEN-DOKUMEN YANG PERLU DILAMPIRKAN
    Bagi Kategori 1
    Pemilik kenderaan tidak perlu memohon kepada bahagian Kejuruteraan Automotif di JPJ Negeri dan boleh melakukan pemeriksaan terus di PUSPAKOM bersama dengan dokumen-dokumen berikut:

    Kad pendaftaran kenderaan asal yang ditandatangani oleh pemilik kenderaan
    Bil/Resit belian enjin yang asal
    Laporan Kastam K1 yang asal
    Surat pengesahan jual beli antara pemilik (bagi enjin yang dibeli dari kenderaan lain)

    Bagi Kategori 2 hingga 6
    Pemilik kenderaan boleh memohon terus di bahagian Kejuruteraan Automotif di JPJ Negeri untuk mendapatkan surat kelulusan dengan melampirkan dokumen-dokumen berikut:

    Borang Pemberitahuan Penukaran Enjin (10.52 kB)
    Salinan Kad pendaftaran kenderaan yang ditandatangani oleh pemilik kenderaan
    Salinan bil/resit belian enjin
    Salinan laporan Kastam K1 yang disahkan
    Surat pengesahan jual beli antara pemilik (bagi enjin yang dibeli dari kenderaan lain)
    Setelah surat kelulusan dikeluarkan, pemilik kenderaan mestilah melakukan pemeriksaan di PUSPAKOM dalam tempoh 3 bulan dari tarikh surat kelulusan untuk mendapatkan Laporan Pemeriksaan Puspakom (B2) dengan mengemukakan dokumen-dokumen berikut:

    Surat kelulusan dari Bahagian Kejuruteraan Automotif, JPJ
    Kad pendaftaran kenderaan asal yang ditandatangani oleh pemilik kenderaan
    Bil/Resit belian enjin yang asal
    Laporan Kastam K1 yang asal
    Surat pengesahan jual beli antara pemilik (bagi enjin yang dibeli dari kenderaan lain)
    Laporan PG10 (sekiranya penukaran enjin melebihi 30% daripada enjin asal)
    Setelah Laporan Pemeriksaan Puspakom (B2) dikeluarkan, pemilik kenderaan mestilah mengemukakan laporan B2 tersebut bersama dengan kad pendaftaran kenderaan kepada JPJ Negeri atau Cawangan untuk tujuan mengemaskini kad pendaftaran dan merekod rujukan kelulusan.

      Exora Club said:
      January 16, 2017 at 11:35 am

      Nak tukar Gearbox pun kena reffer JPJ dlu tau

    Afiq said:
    January 5, 2017 at 10:35 pm

    Nak tanya suma..neo 1.6 2007 auto memang kurang pickup ke..??dia nak pg lambat sikit la.
    .biasa ke ada masalah..??

      Che Mat said:
      January 6, 2017 at 11:00 am

      Biasalah bro klau dh nma pun 2007 kn dh hmpir 10thun biasalah klau gitu kcuali r baru kan. Biasa klau kurag pick up tgk pda spark plug/ignition coil/TB (sma ada pernah servis & tuning semula@reset ke/airfilter/fuel pump/petrol filter/mnyak plincir jnis apa/ lain2 yg bkaitan ngan sistem api/angin/petrol. Tpi kurang pick up boleh di atasi bagi kreta brusia ni jnji servis sntiasa jga.

      Jika smua 2 ok dh buat/check mmg ok ni ada tips skit utk pnmbahan kuasa pcutan.
      -Pkai drop in airfilter jnis stainless steel (simota/works/red line/lain2)
      -Pkai spark plug iridium/platinium tpi xbyak myumbang kuasalah juz beza ngn plug biasa tmpoh pnukaran r. Biasanya plug brasaskan tembaga apinya lebih baik.
      -Minyak pelincir pkai semi sintetik pun dah ckup.
      (Sya pkai CASTROL MAGNATEC)
      -Tukar sistem ekzos. (Auto di cadangkan guna extractor 4-2-1) Tbug tgah pkai bullet. Muffler belakang tpulang S Flow/Straight. (Pakar ekzos mcadangkan klau auto ssuai muffler dri S Flow.) Biasanya sistem ekzos jika di ubah pnmabahan kuasa agak terasa dsebabkan sistem gas dari kebuk pmbakaran lncar bergerak utk dsalur kluar. (klau 4 stroke kn ada 4 sistem. Aruhan,mampatan,kuasa,ekzos)
      tpi sistem ekzos biar ikut jnis kreta,transmisi,cc.

      p/s-Utk kuasa lebih pecutan,pnjagaan enjin dll rujuk automax nano.

        eddy said:
        January 6, 2017 at 11:16 am

        Btul3. Bukan nak ckap pe r aku buat cm bro mat ckap 2 pda persona 2013 aku pick up xyah nk drop gear rndah cm org biasa drop msa nk memotong r klau msa nk memotong trus aku tekan guna gear bsar sma ada 4 / 5 trus je kreta aku g.(kcuali klau dpn 2 slow sgt n bratur pnjang r. Klau x bdesup je wlapun gear bsar.) Top end msa long distance aku prnah speed sorg2 msa 2 meter kreta aku naik 215km/j tpi masih ada baki skit g padel boleh tekan. Mybe boleh g 220-225km/j silap2 boleh 230km/j. (xyah pkai civic 1.8/2.0 bukan FD/camry 2.0 huhu. Campro ni bkuasa tau sbnarnya) Jnji servis jaga,tuning cantik,api ckup,angin ckup,petrol baik (petrol aku tmbah pnjimat myak cm bro 2 ckp aku bli dkt cosway)

        Afiq said:
        January 7, 2017 at 6:35 am

        Terima kasih bro atas nasihat dgn tunjuk ajar..nanti saya cuba…maklum la baru2 nak belajar pasal keta ni…hehe

          neo club said:
          January 9, 2017 at 9:34 pm

          Satria gti 1.8 dohc NA top speed 210-220km/j. Neo 1.6cps top speed 210-215km/j NA klau pndai setting 220-230km/j tau so mknanya enjin cmpro ni setanding enjin mitsu gti 1.8 tau wlaupun cc 1.6 je tpi kuasa mmg the best.
          p/s klau jmpa gti NA jgn segan silu ajak test huhu

            TFSI said:
            January 10, 2017 at 9:06 am

            Campro wlaupun cc kcil tpi tork@kuasa agak mberangsangkan juz dri segi maintanec/ pnjagaan agak rumit skit tpi tknologi agak baik wlapun xsbaik ivtec.
            Saga 1.3blm/fl/flx/sv/new saga kuasa pun dh myamai wira 1.5se. 1.6 dri neo,persona dh myamai wira/gti 1.8 n preve myamai perdana v6

        Afiq said:
        January 12, 2017 at 8:00 am

        1 lagi ye brader2..nak convert auto pg manual leceh x..??

          eddy gurrero said:
          January 12, 2017 at 8:39 am

          Leceh kos je. Ada bnyak bajet smua jadi mudah. Cri kedai yg btul2 pkai dlam swap Gbox ni. Kdai pkar biasanya pagi hntar tgahari dh siap dh 2 pun klau Gbox scond yg kita beli 2 smua msih cun. Klau ada yg nk kena tukar part 2 yg xbest 2 kena tmbah modal skit huhu. Sediakan kos byak skit anggran dlam RM5K apa2 snang biar sdiakan lbih dari kos asal t blnce boleh smpan blik huhu.

          huzaiffy said:
          January 12, 2017 at 8:49 am

          Alang2 nk swap GB manual try msuk GB GTI/EVO3 klau kos xbesar sgt n snag swap. Dpt msuk GB inspira 1.8 pun best gak. Klau kos ala kadar Neo manual je r scond dlm RM2k++

    zuluninja said:
    December 29, 2016 at 3:52 pm

    apa yang boleh saya buat untuk terangkan headlamp neo cps saya?
    kalau drive malam rasa tak selamat sungguh, lampu headlamp tak cukup terang :/
    dah pernah tukar bulb pakai osram nightbreaker tapi tak puas hati sangat la kecerahan dia

    katakbiru said:
    December 16, 2016 at 10:16 pm

    salam..
    neo saye indicator gear berkelip2 pada D position..masuk gear D n R bergegar kuat..jarum speedo meter pun x naik..masalah ni disebbkn speed sensor rosak ke? speed sensor neo di-service ke? atau kene replace je dengan yg baru?
    mohon share pengalaman..tq
    neo tahun 2006 auto/t

      Katakbiru said:
      December 17, 2016 at 7:39 am

      Mungkin kah terminal battery yg loose boleh jadi punca sensor x dpt function well?

        Katakbiru said:
        December 17, 2016 at 12:18 pm

        syukur alhamdullilah..Problem solve..bukak speed sensor..lap ngan tisu..pastu pasang balik..

    Faiz said:
    December 10, 2016 at 1:54 am

    AssAlamualaikum..saya minat neo 1.6 2006 auto,ape beza 2006 dgn cps ye kawan2..ok ke neo auto 1.6 year 2006,lagi 1,neo tahun 2006 brake abs ke or biase ye ..dari segi problem ada tak..

      Neo said:
      December 13, 2016 at 9:12 am

      Wsalam. Rsanya 2006 dh mulanya generasi campro pada proton. CPS function lebih berbanding basic cmpro. Fungsinya lebih kurang cam vtec walaupun xsehebat vtec coz pda RPM tertentu aci sesondol/cam akan buka laluan kuasa utk lbih pnjimatan n kuasa bbnding vtec pula pda RPM tertentu valve yg mgawal n main pranan utk kuasa serta pnjimatan mnyak. Enjin CPS horse power 125hp. Ambillah transmisi manual sbb thun pun dh lma kn n snag jga klau apa2 hal.

        Neo said:
        December 13, 2016 at 9:15 am

        Tgk jnis vriasi apa yg di ambil utk mnentukan sistem break tersebut. Biasa klau variasi basic tiada abs break. Problem smua knderaan ada tpi bgantung pda nsib n keadaan knderaan. So far xbyak neo buat hal

    surbo said:
    December 2, 2016 at 4:23 pm

    Neo R3 vs satria GTI mne lgi best?

      randy said:
      December 23, 2016 at 8:37 am

      Neo R3 lah sbb cmpro wlaupun 1.6 ckup power cm enjin 1.8 nak2 klau CFE wlaupun horse power 135 je tpi kuasa lonjakan cam 2.0 NA

    cc said:
    December 2, 2016 at 3:50 pm

    Kpda smua yg memiliki prob kreta dlam blog ni, di sini sya snaraikan nama2 mekanik/otai2 campro bgi membantu mslah anda sebab sya juga sntiasa btnyakan msalah/pndapat kpda mreka2 ini. Hrap dpt mbantu. TQ.

    Mkanik/Otai2 ini selalu update dlam blog mreka.

    0133562796 (Fakhrul area kuantan/terengganu)
    0167308748 (Xpasti nmanya tpi memiliki bngkel di area johor.)
    0173023492 (Arshad. Mekanik Kreta blognya. Area KL)
    0124908249 (Rafaie area penang)
    0136552071 (Emie Pomen area seremban)

    utara slatan timur barat smua ada. Tnya 5 5 skali tgk apa pndangan mreka adakah sma/berbeza. Mne yg dirasakn hmpir 80% btul ok r plih pndapat yg 2.

      rex said:
      December 19, 2016 at 2:56 pm

      Aku tnya bro yg nma fakhrul ni xblas2 wsup aku. Yg arshad plak lain aku tnya lain dia jwab pas 2 ringkas sgt jwapan dia aku xpham last2 aku diamkn je. Yg area JB, sremban n penang 2 ok stiap jwapan dia blas wlaupun ada yg kurag pasti tpi ok r blas gk ptanyaan aku ni.

    MoHd ARif MoHd said:
    November 28, 2016 at 11:12 pm

    Neo x blh stat lansung..betri ok.syap xbunyi lgsung..chek injen x naik..ap msalah bosss

    Youl said:
    November 26, 2016 at 11:48 pm

    Apa beza neo M- line ngn H-line ni ??

      dd said:
      November 28, 2016 at 10:19 am

      Xjauh perbezaannya. Biasanya M-line airbag dkt pmandu tpi H-line pmandu pnumpang pas 2 streeng M-line xde button H-line ada button lain2 beza dri segi aksesori r n H-line vriasi smua auto xde manual M-line plak vriasi dua2 ada.

    JRE 5944 CIBAI said:
    October 18, 2016 at 11:39 pm

    Saga FLX kaler putih JRE 5944. Kalau ada sape2 jumpe tolong bakar kereta ni. Ok. Cukup kurang ajar pemiliknya.
    Pecah2kan kereta ni.
    Kasi hapus

    Ncm-c244 said:
    October 18, 2016 at 3:44 am

    Salam semua..nak tanya..kenapa gear 1,3 and 5 tak leh masuk?gear 2,4 and R okey je..kereta dah 8 tahun pakai. Tiap bulan minta duit.,

    Billy said:
    October 11, 2016 at 6:24 pm

    satria neo 1.6 susah nak start. dah tukar fuel pump tapi masih juga berlaku. tukar spark plug pun masih sama. bia hantar workshop, dia ok lak
    tolong bagi pandangan

      Ncm-c244 said:
      October 18, 2016 at 3:47 am

      Starter problem kot. Aku pon da tukar fuel pump tp sama jugak..p cari wireman,die tukar starter je. .ok smpai skarang.

    neoPerak said:
    September 21, 2016 at 11:44 am

    aku pakai neo campro 2009.minyak itam petronas syntium 800.komen skit ok x minyak itam tu atau ade ok lg ok?

      Miow said:
      October 5, 2016 at 11:46 am

      Minyak semi ke? Kalu semi ok r tu tpi klau nk ok g di cadangkan pkai castrol magnatec cm persona kwan thun 2013 sblum ni pkai shell helix ultra fully pas 2 ni dah 2x tukar semi pkai castrol ternyata enjin masih snyap, lancar.

      Megat said:
      December 28, 2016 at 9:47 am

      PENDAPAT ARTIKEL NI MENARIK:

      Servis berpandukan kilometer nih kurang tepat sikit, dah tiba masanya untuk kita ubah persepsi sikit untuk servis kereta berdasarkan km nih, mungkin kita kena ikut macam aircraft kot, kira flight hours sebab…..

      1) satu kereta kat Melaka bergerak 50km (pergi-balik) sehari mengambil masa 1 jam total jam perjalanan yg lancar.

      2) satu kereta kat KL bergerak 50km (pergi-balik) sehari mengambil masa 3 jam total jam perjalanan dalam traffic-jam.

      kereta yang kat KL enjinya berkerja lebih 3x compare dengan kereta yang tak penah tempuh traffic-jam hari-hari dan ini memberi kesan pada lifespan atau jangka-hayat enjin kita. kita kena ingat dalam traffic-jam, w/pun kereta tak bergerak tapi enjin still running, timing-belt, tali kipas, air-cond semua jalan…… so faham-fahamlah , kereta kat KL takkan nak tunggu 10000 km kot nak tukar minyak enjin sedangkan hakikatnya dia dah pakai 30000 km…….. tu pasal ler kita dengar ada kereta yang putus timing belt lah, water-pump rosak lah walhal kereta baru beberapa ribu km….. dan tak perlulah kita compare dengan kereta org tua kita kat kampung nun yang pakai saga dah 15 tahun tapi ok jer…….

      servis berdasarkan km nih hanya DISYORKAN oleh pengeluar dan bukan la mandatori kerana ia bersandarkan kepada penggunaan kereta pada tahap normal……. lagipun kereta kita ada meter km jer mana ada meter utk indicate baper lama enjin dah bekerja. mungkin km ni lebih sesuai untuk penggunaan tayar, suspension atau absorber.

      ye ke camtu…. yang aku tau macamni

      Mineral oil – 5000km
      Semi syn – 8000km
      Fully syn – 10000km

      itu yang kebanyakan workshop bagitau termasuklah service center tpi……..

      Workshop semua mahu untung. Minyak fully-synthetic yang berkuality tinggi seperti Mobil 1 boleh sampai 25,000km no problem. Minyak semi-synthetic seperti syntium 800, castrol magnatec boleh pergi 10,000km tanpa masalah. Bukti? Aku sendiri pakai syntium 800. Tukar tetiap 10,000km. Kereta aku 12 tahun/310,000km. Engine masih senyap dan tip-top. David Paul (NST’s CBT) pun cakap minyak syntium 800 semi-sinthetic boleh 10,000km tanpa masalah.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s