Satria Neo

Apa Komen Anda Tentang Proton Satria Neo? Sekiranya ada, bolehlah kita berkongsi pengalaman suka duka anda dengan kereta proton ini..satria neo


710 thoughts on “Satria Neo

    Warie said:
    July 23, 2017 at 4:28 pm

    Salam, mohon pendapat, fius slalu putus mase nak start..fius dlm dashboard 10 yg bawah skali..
    Yg terbaru engine warning light menyala..ape sebab ye..nak kene diagnose computer ke..ipoh kdai mane yg boleh buat ye..

      mat said:
      July 24, 2017 at 9:23 am

      Byak sebab warning light nyala. Elok scaning dkt servis center dlu

    Mohd said:
    July 16, 2017 at 9:25 am

    Salam, nak tanya ni.. Alarm keta bunyi x berenti pastu kereta tak boleh start, ada sesiapa boleh bantu tak mcm mna?

      Rem said:
      July 17, 2017 at 9:49 am

      Reset balik r bro. Cabut negatif kabel bateri dlam 5-10mnit smbil2 pusingkan kdudukan knci ke ON sbnyak 2x. (On je jgn start. Dah buat 2x Off balik) pas tu psangkan blik negatif kabel tdi n start 10mnit.

    Ben pasar said:
    July 12, 2017 at 2:55 pm

    Maaf.. Minta pencerahan.. Kereta neo cps saya xstart dlm seminggu lebih.. Pastu bila start ada bunyi kurang menyenangkan kt area enjin.. Pastu bila drive rasa cm gegar.. Mile baru 47k++.. Ade tnye brader bengkel.. Dia suruh tuka minyak itam baru.. Sebab fully synthetic senang mendak kt bawah dia ckp.. Tapi baru tuka minyak itam tu 2 bulan n baru bawak dlm 1100km.. Hmm

      Neo Rider said:
      July 12, 2017 at 4:28 pm

      Gegar tu cuba tukar spark plug dlu tgk cmne. Mnyak hitam tu xpasti plak. Castrol magnatec xstart dlam sminggu pun ok je juz msa mula2 running enjin mmg akan bsing skit pastu dlam 5mnit ok je.

        Ben pasar said:
        July 13, 2017 at 12:03 am

        thnkz…

    Ben pasar said:
    July 12, 2017 at 2:53 pm

    Maaf.. Minta pencerahan.. Kereta neo cps saya xstart dlm seminggu lebih.. Pastu bila start ada bunyi kurang menyenangkan kt area enjin.. Pastu bila bawa rasa cm gegar.. Mile baru 47k++.. Ade tnye brader bengkel.. Dia suruh tuka minyak itam baru.. Sebab fully synthetic senang mendak kt bawah dia ckp.. Tapi baru tuka minyak itam tu 2 bulan n baru bawak dlm 1100km.. Hmm

    Info Kereta said:
    July 3, 2017 at 10:26 am

    info : kereta anda
    Fakta/Konsep:-
    1) Lebih cepat anda rev enjin kereta, lebih cepat pula udara memasuki “air intake”

    2) Takat kritikal untuk udara melalui air intake ialah pada kelajuan melebihi 650 kaki per saat. Takat ini di mana lebih kuasa diperlukan untuk mengasak udara memasuki air intake berbanding kuasa yg didapati dgn pembakaran di chamber. Oleh itu, kelajuan intake maksimum sebanyak 650 kaki per saat mampu menghasilkan kuasa tertinggi pada julat rpm di antara 4,000 ke 8,500.

    3) Enjin F1 yg mempunyai 3000 cc intake valve seluas 32 inci mampu menghasilkan 720 hp

    4) Enjin racing 7000 cc dgn intake valve seluas 28 inci hanya mampu menghasilkan kuasa sebanyak 600 hp

    5) Enjin F1 tadi perlu berputar sebanyak 13,500 rpm untuk menghasilkan kuasa maksimum – 720 hp manakala enjin racing pula hanya 6,800 untuk kuasa maksimum sebanyak 600 hp.

    Mari kita lihat perbandingan secara satu silinder – katakan satu silinder dgn keluasan intake valve 1 inci persegi. Pada 5,000 rpm piston akan menggerakkan udara melalui intake valve pada kelajuan 650 kaki sesaat.

    1) Sekiranya saya rev dgn lebih cepat, saya tidak akan mampu menambahkan kuasa enjin sebab ianya telah mengambil terlalu banyak kuasa untuk menyedut udara melalui intake valve , iaitu dgn kelajuan 650 kaki sesaat! (sebab itu bila kita tengok spec. enjin, ada ditulis sperti: 150 hp @ 6,500 rpm – maknanya, @ 6.500 rpm kelajuan air intake dh cecah max – 650 kaki sesaat, sekiranya rev melebihi 6,500 rpm sekalipun, kelajuan air intake tetap 650 kaki sesaat juga maka kuasa max tetap 150 hp ataupun akan menurun)

    2) Sekiranya saya gandakan keluasan piston (tambah c.c. enjin), maka kelajuan udara akan melalui intake valve ialah tetap pada 650 kaki sesaat tetapi pada rpm cuma 2,500!

    3) Sekiranya saiz intake valve tadi dikekalkan, lebih besar luas piston maka lebih pantas intake speed mencapai 650 kaki sesaat.

    4) Kuasa atau hp akan tetap sama/tidak berubah samada dengan piston kecil pada 5,000 rpm ataupun piston besar pada 2,500 rpm!!

    Kesimpulannya:

    KONSEP YG BETUL:-

    1) Keluasan kawasan intake valve akan menentukan potensi kuasa keseluruhan
    2) Displacement (cubic centimeters/c.c.) menentukan berapa pantas diperlukan oleh sesebuah enjin untuk mencapai kuasa maksimum

    KONSEP YG SALAH:-

    Peningkatan kuasa dgn menambah “performance parts” seperti surbo, air filter, cold air intake, pembesaran/kelurusan/kelancaran corong ekzos dan seumpamanya yang tidak melibatkan modifikasi radikal kepada enjin itu sendiri.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s