Satria Neo

Apa Komen Anda Tentang Proton Satria Neo? Sekiranya ada, bolehlah kita berkongsi pengalaman suka duka anda dengan kereta proton ini..satria neo

Advertisements

741 thoughts on “Satria Neo

    Amir said:
    October 17, 2017 at 2:28 am

    Saya nak tanya kat mana ada jual body potong blkang neo? Klau ada yang halfcut lagi okey..

    ijan said:
    October 6, 2017 at 3:38 am

    nak tanya siapa pernah tukar ekzos full set?brp ye harga?ok ke ada mslh tak lps tu?mmg xde order ekzos ori dr proton ye?

      viper said:
      October 6, 2017 at 3:18 pm

      Ekzos aftermarket utk sport ke? Ikut jnis (sflow/straight flow),material (besi/aloi putih/steel), panjang paip (jika nak modified) & tabung tgah@center bullet@muffler tgah. Nk order ekzos dkt proton klau nk yg original full set. Mkan masa & xsmua SC ada sediakan pkhidmatan jual beli ekzos sebab biasa mereka suggest kdai luar. Ok atau x msa nak ubah ekzos ceritakan nk jnis cmne. Nk pick up sja atau top saja atau dua2.

        ijan said:
        October 7, 2017 at 3:45 am

        neo sy thn 2011..ekzos sy bocor..pegi kedai ekzos dia ckp ekzos dh teruk ada lubang2 dh x blh tampal..dia suggest tkr blkg dlu atau tkr blkg n tgh dlu..sy tkt kalau tkr ckit2 bhgn lain pn dh x elok minyak lg makan ke lps ni..sy tanya kalau tkr 1 set brp dia ckp dlm rm700++..soalan sy kt cni logik ke kereta br 6thn++ ekzos blh rosak teruk mcm tu?sy tkt kena tipu dgn kedai tu..sbb sy x pndai pasal keta(ladies driver)..apa pndapat awk patut ke sy tkr 1 set atau ckit2 dlu..mmg dia buka tunjuk ekzos tu nmpk la lubang2 kecik kt sepjg ekzos nk attach gmbr kt cni x blh..adakah kalau tukar ekzos x ori akan jejas performance kereta tu nnt?minyak lepas ni lg makan ke mcm mn?tq atas respond

          zrider said:
          October 9, 2017 at 3:14 pm

          Ijan, btul r klau full set RM700++. Aku dlu buat asing2 dkt satria mivec aku (extractor,center bullet,muffler blkang) RM900++ tau. Klau aku trus buat full set mesti dpat murah skit. Cdangan aku tukar part mne yg btul2 dpastikan rosak tlebih dhulu. Mne yg bcor tukar yg tu dhulu ikut bajet n kpentingan. Jejaskn prestasi jwapan aku x. Malah makin meningkat prestasi enjin bila dah ubah janji jgn main ubah@sumbat je. Ikut saiz kesesuaian keupayaan enjin skang. Tnye pda mereka yg pkar mne yg ssuai n perlu serta cdangan bgi meningkatkan lagi prestasi enjin bila dah upgrade sistem ekzos.

            Max Drive said:
            October 9, 2017 at 3:43 pm

            Klau tukar blkang je dlu juz bnyi je bsing,pick up adalah skit2 mnyk pun rasa agak kuat skit dri biasa. Klau bercadang nk upgrade tukar paip besi biasa/aloy putih harga murah skitlah bolehlah than juga dlam 5-10thun klau jaga tpi kalu nk btul2 baik jnis stainless steel tpi hrga mmg tnggi skitlah. Hrga smua ikut (‘)@kaki. Nk tukar sistem paip utk enjin NA 1.6cc ni klau stndart paip saiz 2″ paling max 2.2″ jgn lebih dari saiz ni. Utk muffler tengah@tabung tengah boleh upgrade tukar kpada center bullet utk tmbah perfomance pick up. Klau berminat nk upgrade skit lah klau xnk & masih ok keadaannya xperlu. Utk blakang tpulang ikut suka. Nk tukar kpda straight flow boleh nk kekalkan standart pun boleh. Biasa manual akan tukar kpda straight flow manakala auto kekalkan stndart/s flow jnis sport. Persona aku tukar straight flow pick up ok tpi top lmbat so aku tukar s flow standart blik baru top cpat smpai juz pick up slow skit tpi ok sbab aku tmbah bullet tgah tu. Utk dpan klau juz bwa sekitar bndar2 je & jarang high RPM tnggi guna extractor 421. 421 RPM bwah 4 mmg best tpi smakin tnggi RPM top rasa agak mendatar. Aku guna extractor 41. Pick up oklah tpi xsepower 421 tpi bab top end mmg syok. Makin tnggi RPM makin berkuasa. RPM atas 3 dah mula bertindak klau guna 41 ni. Bab pnggunaan mnyak lebih kurang je rasanya. Jnji xslalu merembat mmg oklah. So far apa yg aku suggestkan komen atas tu ikut kperluan& kpentingan dulu. Harga bgantung pada jnis material yg dipilih. Paling murah full set ekzos utk model Neo@satria RM700++ biasa2 RM900 pling mhal smpai RM1.5k pun ada. Ikut material & brand.

    Neoguy said:
    September 26, 2017 at 7:29 pm

    Salam semua nya keta saya satria neo R3 bila msuk gear auto ke gear R akan ada bunyi tackkk.. msuk gear D jugak da bunyi tackkk.. tp jalan seperti biasa milage baru 40.000 tolong minta pencerahanya:)

      ijan said:
      October 7, 2017 at 4:16 am

      sy x pndai sgt tp kalau x salah sy kalau bunyi cmtu tanda2 awal gearbox problem..cuba tkr minyak gear

    neoPerak said:
    September 21, 2017 at 9:59 am

    assalamualaikum.sekadar pertanyaan.satria neo model campro tahun 2009 mileage 16800.untuk pemakaian minyak hitam fully syntetic sesuai tak?

      Jebat said:
      September 27, 2017 at 8:29 am

      16800 atau 168000? Klau 168000 elok guna semi sntetik je. 10w-40 SN/CF dari castrol magnatec

    man said:
    September 9, 2017 at 8:44 pm

    sape blh bantu.. apa mslh kalo keta jd semput nk gerak.. xtau dh brp puluh workshop masuk. sy xpandai repair keta..

    Alex hafiz said:
    August 27, 2017 at 10:06 pm

    Salam abg2 otai2 neo. Saya cadang nak beli neo 1.6A tahun 2008 ataupun satria SE 1.5A tahun 2005. Mana yg lebih berbaloi dari segi minyak and maintainance ? Saya masih bujang ,berminat sngat dgan kereta satria ni. Mohon sngat pertolongan otai2.

      kesatriaan said:
      August 28, 2017 at 8:41 am

      Jimat lagi model lama tpi xjauh beza gak lah. Sparepart pun murah lagi model lama ni. Campro byak sensor. Nk jimat skit mnyak, sparepart murah tpi tknologi kurang skit amik model lama klau nk perfomance power skit tknologi ok tpi mnyak kuat skit n sparepart mhal skit psal sensor byak guna Neo. Satria 1.5 SOCH 12V (Top end stndart dlam 180-190km/j) klau Neo DOHC 16V (Top end 200-210km/j) Nk power lagi dari model satria amik GTI trus.

      Mat said:
      August 28, 2017 at 8:42 am

      Jimat lagi model lama tpi xjauh beza gak lah. Sparepart pun murah lagi model lama ni. Campro byak sensor. Nk jimat skit mnyak, sparepart murah tpi tknologi kurang skit amik model lama klau nk perfomance power skit tknologi ok tpi mnyak kuat skit n sparepart mhal skit psal sensor byak guna Neo. Satria 1.5 SOCH 12V (Top end stndart dlam 180-190km/j) klau Neo DOHC 16V (Top end 200-210km/j) Nk power lagi dari model satria amik GTI trus.

    zuluninjaxxx said:
    August 22, 2017 at 3:27 pm

    neo cps gear 1 nak masuk gear 2 memang susah masuk ek? annoying gile.. gear 3,4,5 ok je…

    ^.^ said:
    August 11, 2017 at 7:33 pm

    Boleh ke rim kipas lebar 195 masuk tayar lebar 205..??

      wasil said:
      August 14, 2017 at 8:15 am

      Xboleh psal tyar lebih lebar dri rim klau rim lebih lebar dri tyar xpe

    wasil said:
    August 10, 2017 at 8:37 am

    bengkel yg mahir dgn enijn CamPro:
    Senarai2

    ———————– (Central Region) ———————

    PTS Auto Mechanic
    No.67 Jalan SS3/29, 47300 Petaling Jaya, Selangor

    Contact Person : 0192152701 (Peter), 0172408885 (Heri)

    G Car Care
    No.22-1 Jalan Pjs 3/59, Taman Sri Manja, Jalan Klang Lama, Petaling Jaya Selangor. (Central)

    Contact Person : 0166991346 (Ziman)

    Wazi Motorsport
    No 7, Jalan Anggerik Mokara 31/45, Section 31, Kota Kemuning, Shah Alam, 40460, Selangor.

    Contact Person : 0196400304 (Cupin)

    ABR Garage
    Seksyen 15, Dataran Otomobil, Shah Alam, Selangor.

    Contact Person : 0123944231 (Mr Perrut)

    Auto Speed Quest
    No.3, Jalan Kemuning Prima, C33/C, Seksyen 33, Taman Kemuning Utama, Shah Alam.

    Contact Person : 0199159185 (Aman)

    DNT Tune
    21, Jalan 9/23E, Taman Danau Kota, 53300 Kuala Lumpur.

    Contact Person : 0126548794 (Choman)

    Pro Auto Motorsport
    A-011.VIsta Shop, Jalan Pju 10/3D, Damansara Damai, 47830 Petaling Jaya, Selangor.

    Contact Person : 0193832954 (Ady)

    Krypto Motorsports
    No.8, Jalan Keluli AN/7AN, Seksyen 7, 40000 Shah Alam, Selangor.

    Contact Person : 0166456717, 0333625442 (Shahrir Hisham)

    BK Motorsport
    No.2A, 67 Batu 14, Jalan Cheras, 43000 Kajang, Selangor.

    Contact Person : 0126510085 (Busu)

    Z1Racing
    No.2A, 67 Batu 14, Jalan Cheras, 43000 Kajang, Selangor.

    Contact Person : 0196691051 (Kamal) , 0123946518 (Azlan)

    Dori’s Racing
    No.8 Jalan Nilam 1/3, Subang HiTech Industrial Park, Batu 3, 40000 Shah Alam, Selangor.

    Contact Person : 0162708995 (Shaiful Nizam)

    18+ Garage
    No.11, Jalan Pjs 1/32, Jalan Jasa 1, 46150 Petaling Jaya, Selangor.

    Contact Person : 0133366022 (Spagh)

    Zordaq Sdn Bhd
    G-01-02, Jalan SM2, Taman Subang Mas, 47620 Subang Jaya, Selangor.

    Contact Person : 0356143030 (Office), 0179591868 (Zaki), 0126063426 (Nizwan)

    ———————– (Southern Region) ———————

    Fast Work Garage, No.24 , Jalan Permas 1/2, Bandar Baru Permas Jaya , 81750 Masai, Johor.

    Contact Person : 0197701817 (Wan), 0197273320 (Saiful)

    Ajie Autoworks
    No.32, Jalan Seremban Tampin, 70450 Seremban, N9.

    Contact Person : 0126219408 (Mohd Rafi)

    Dori’s Racing (Melaka),
    No.53, Jalan TU 41, Taman Tasik Utama, 75450 Air Keroh, Melaka.

    Contact Person : 0176061332 (Jai)

    ———————– (Nothern Region) ———————-

    MZH Utara
    Jalan Baling – Kuala Ketil, 93000 Kuala Ketil , Kedah.

    Contact Person : 0194329333 (Ady), 0164469771 (Adam)

    G Car Care
    789, Kawasan Perusahaan Ringan Juru, 14000, Jln Tok Kangar Juru, Pulau Pinang. (Northern)

    Contact Person : 045023067 (Zura)

    ———————– (East Coast Region) ———————-

    Undertree Pro Tuner, Most Wanted Auto Garage
    Jalan By Past Kuantan – Pelabuhan, Kuantan Pahang.

    Contact Person : 0139562609 (Aspa)

    Org kampung said:
    August 9, 2017 at 3:22 pm

    Hi semua..nak tanya ya…kalau head campro nak masuk head cps perlu tukar apa je selain head seketul tu…??tq

      wasil said:
      August 10, 2017 at 8:36 am

      Campro asas msuk campro cps ke cm ne? Rsanya asas nk msuk cps ok je tpi xpasti elektronik box kena tukar/tmbah ecu@fius/x

        Org baru said:
        August 11, 2017 at 7:08 pm

        Yup2..campro asas nak masuk cps…

          Org baru said:
          August 11, 2017 at 7:29 pm

          Sya pon nak tau

          Hehe

            wasil said:
            August 14, 2017 at 8:13 am

            Asas nk msuk CPS boleh je xde mslah tpi kena tgk apa yg perlu ditambah sbab dah pnmbahan sistem n kos nya lah. Better bos amik slah 1 contact nombor bengkel di atas ni ikut kwsan tdekat ngn tanya mereka.

    Warie said:
    July 23, 2017 at 4:28 pm

    Salam, mohon pendapat, fius slalu putus mase nak start..fius dlm dashboard 10 yg bawah skali..
    Yg terbaru engine warning light menyala..ape sebab ye..nak kene diagnose computer ke..ipoh kdai mane yg boleh buat ye..

      mat said:
      July 24, 2017 at 9:23 am

      Byak sebab warning light nyala. Elok scaning dkt servis center dlu

        Warie said:
        July 27, 2017 at 3:47 pm

        Dah diagnose computer, error code starter shock ground..dah hantar kedai tp still a same problem..ade solution tak, td kedai tu tambah relay tak untuk ape, tp pd sy ape yg diorg repair tu tak related masalah..mmg mule2 elok tal smpai sejam..bile mati enjin, nak start balik fuse putus, check light enjin menyala..td dqh kene 150 buta2.jer keluar duit tp mslh same jg..😢 tolong guys??

          wayerman 240v said:
          July 28, 2017 at 8:18 am

          Kena suh check apa pnyebab smpai fius kerap ptus. Klau diaorg juz tukar je kena plak guna yg jnis kurang kualiti mmg hri ni tukar hri problem blik. Cuba bwa ke kdai wayering kereta. Biasanya mslah cmni diaorg boleh detect punca utama mslah ni. Kadang arus kuat sgt ke atau lain2 pun boleh jdi gak. Klau mslah bkaitan wayering bwa ke kdai specialist wayering kereta je. Kdai biasa cam2 hal diaorg ni.

          edi78 said:
          August 26, 2017 at 11:59 am

          fius slalu putus means ada current yg lebih so kene la fius cut off..kata dah diagnose computer then error code plak starter shock ground so kene tuko starter nih rase saya..

    Mohd said:
    July 16, 2017 at 9:25 am

    Salam, nak tanya ni.. Alarm keta bunyi x berenti pastu kereta tak boleh start, ada sesiapa boleh bantu tak mcm mna?

      Rem said:
      July 17, 2017 at 9:49 am

      Reset balik r bro. Cabut negatif kabel bateri dlam 5-10mnit smbil2 pusingkan kdudukan knci ke ON sbnyak 2x. (On je jgn start. Dah buat 2x Off balik) pas tu psangkan blik negatif kabel tdi n start 10mnit.

    Ben pasar said:
    July 12, 2017 at 2:55 pm

    Maaf.. Minta pencerahan.. Kereta neo cps saya xstart dlm seminggu lebih.. Pastu bila start ada bunyi kurang menyenangkan kt area enjin.. Pastu bila drive rasa cm gegar.. Mile baru 47k++.. Ade tnye brader bengkel.. Dia suruh tuka minyak itam baru.. Sebab fully synthetic senang mendak kt bawah dia ckp.. Tapi baru tuka minyak itam tu 2 bulan n baru bawak dlm 1100km.. Hmm

      Neo Rider said:
      July 12, 2017 at 4:28 pm

      Gegar tu cuba tukar spark plug dlu tgk cmne. Mnyak hitam tu xpasti plak. Castrol magnatec xstart dlam sminggu pun ok je juz msa mula2 running enjin mmg akan bsing skit pastu dlam 5mnit ok je.

        Ben pasar said:
        July 13, 2017 at 12:03 am

        thnkz…

    Ben pasar said:
    July 12, 2017 at 2:53 pm

    Maaf.. Minta pencerahan.. Kereta neo cps saya xstart dlm seminggu lebih.. Pastu bila start ada bunyi kurang menyenangkan kt area enjin.. Pastu bila bawa rasa cm gegar.. Mile baru 47k++.. Ade tnye brader bengkel.. Dia suruh tuka minyak itam baru.. Sebab fully synthetic senang mendak kt bawah dia ckp.. Tapi baru tuka minyak itam tu 2 bulan n baru bawak dlm 1100km.. Hmm

    Info Kereta said:
    July 3, 2017 at 10:26 am

    info : kereta anda
    Fakta/Konsep:-
    1) Lebih cepat anda rev enjin kereta, lebih cepat pula udara memasuki “air intake”

    2) Takat kritikal untuk udara melalui air intake ialah pada kelajuan melebihi 650 kaki per saat. Takat ini di mana lebih kuasa diperlukan untuk mengasak udara memasuki air intake berbanding kuasa yg didapati dgn pembakaran di chamber. Oleh itu, kelajuan intake maksimum sebanyak 650 kaki per saat mampu menghasilkan kuasa tertinggi pada julat rpm di antara 4,000 ke 8,500.

    3) Enjin F1 yg mempunyai 3000 cc intake valve seluas 32 inci mampu menghasilkan 720 hp

    4) Enjin racing 7000 cc dgn intake valve seluas 28 inci hanya mampu menghasilkan kuasa sebanyak 600 hp

    5) Enjin F1 tadi perlu berputar sebanyak 13,500 rpm untuk menghasilkan kuasa maksimum – 720 hp manakala enjin racing pula hanya 6,800 untuk kuasa maksimum sebanyak 600 hp.

    Mari kita lihat perbandingan secara satu silinder – katakan satu silinder dgn keluasan intake valve 1 inci persegi. Pada 5,000 rpm piston akan menggerakkan udara melalui intake valve pada kelajuan 650 kaki sesaat.

    1) Sekiranya saya rev dgn lebih cepat, saya tidak akan mampu menambahkan kuasa enjin sebab ianya telah mengambil terlalu banyak kuasa untuk menyedut udara melalui intake valve , iaitu dgn kelajuan 650 kaki sesaat! (sebab itu bila kita tengok spec. enjin, ada ditulis sperti: 150 hp @ 6,500 rpm – maknanya, @ 6.500 rpm kelajuan air intake dh cecah max – 650 kaki sesaat, sekiranya rev melebihi 6,500 rpm sekalipun, kelajuan air intake tetap 650 kaki sesaat juga maka kuasa max tetap 150 hp ataupun akan menurun)

    2) Sekiranya saya gandakan keluasan piston (tambah c.c. enjin), maka kelajuan udara akan melalui intake valve ialah tetap pada 650 kaki sesaat tetapi pada rpm cuma 2,500!

    3) Sekiranya saiz intake valve tadi dikekalkan, lebih besar luas piston maka lebih pantas intake speed mencapai 650 kaki sesaat.

    4) Kuasa atau hp akan tetap sama/tidak berubah samada dengan piston kecil pada 5,000 rpm ataupun piston besar pada 2,500 rpm!!

    Kesimpulannya:

    KONSEP YG BETUL:-

    1) Keluasan kawasan intake valve akan menentukan potensi kuasa keseluruhan
    2) Displacement (cubic centimeters/c.c.) menentukan berapa pantas diperlukan oleh sesebuah enjin untuk mencapai kuasa maksimum

    KONSEP YG SALAH:-

    Peningkatan kuasa dgn menambah “performance parts” seperti surbo, air filter, cold air intake, pembesaran/kelurusan/kelancaran corong ekzos dan seumpamanya yang tidak melibatkan modifikasi radikal kepada enjin itu sendiri.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s