Gen2

Apa Komen Anda Tentang Proton Gen2? Sekiranya ada, bolehlah kita berkongsi pengalaman suka duka anda dengan kereta proton ini.. Gen2


1,199 thoughts on “Gen2

    lie angah said:
    July 21, 2014 at 11:34 pm

    hi kawan kawan semua,

    saya ada masalah dengan gen 2 saya, lampu engin menyala rpm jadi tinggi tapi bunyi semput2 pedal minyak kosong bila tekan. cek pdt kat bengkel ada error throttle body, tak boleh nak clear error. cuci n swap throttle body baru pun sama. tukar ecu baru sehari ja ok tu pun guna sekejap ja jadi plak simptom yg sama. o2 sensor semua ok. apa masalah yer

    fir said:
    July 21, 2014 at 8:56 pm

    Gen2 memang makan minyak ker?saya baru pakai gen2 auto secndhand sebulan.ekzos bkn yang standard kot.kuat sikit.minyak isi penuh berulang pegi keje tak dan 5ari.dh tinggal separuh.tmpt keje saya dekat je kot.lam 20minit j

    naz said:
    July 6, 2014 at 1:37 am

    fuel pump dah nak rosak

      otai_g said:
      July 9, 2014 at 4:16 pm

      mcm n nak tau fuel pump dah nak rosak?

        lie angah said:
        July 21, 2014 at 11:36 pm

        fuel pump klu nak rosak enjin cepat mati. rosak plak sebab kita selalu biar minyak dah merah baru nak isi. tapi kes minyak makan ni rasanya bleh try tukar fuel filter dulu

    syanas said:
    July 4, 2014 at 3:02 pm

    Masalah saya meter Minyak rosak dah dkt 2 tahun. Skrg bawak main agak2 je Minyak.pernah lah bbrapa kali mati enjin tgh jln. Ada sesiapa ada maklumat cmna nk tukar meter tak.

      ewhyskrtel said:
      July 4, 2014 at 3:46 pm

      boosterpump dkt fueltank problem dh 2,tukar yg baru..lps 2 g proton suro diorg check ecu box.

    khamil said:
    July 1, 2014 at 9:17 am

    Salam..sy ada gen2 1.3 2008 ada masalah fius radiator fan selalu putus padahal dah tukar motor fan baru yg pertama pakai dlm seminggu soket kabel radiator ada kesan panas cair dkt kabel positif lepas tu fius putus…pegi tukar motor fan yg baru suspek motor rosak la tapi dah tukar yg baru pun jadi jgk dlm 2 minggu selepas tu fius putus plak lepas tukar fius selang sehari putus lagi…kadang2 o.k…mohon bantuan pada otai2 gen2…t.kasih

      khall said:
      July 17, 2014 at 9:54 am

      nampak sgt bukan pki motor fan yg gen2 punya, takut pki myvi punya sbb boleh masuk tp xckup support tu yg jd cair.. beli original sparepart gen2 punya denko klu xsilap..

    nizam said:
    June 23, 2014 at 3:14 pm

    salam
    sy baru je gnti bateri kereta padahal beteri tu baru sthn pakai dh kong bateri basah lak tu
    1 lagi knp fuel pump gen 2 cepat sgt kondem xde care ke nk bagi fuel pump tu
    tahan lame ckit

      otai_g said:
      July 9, 2014 at 4:18 pm

      ko pakai bateri model apa? bateri standard gen2 ialah DIN55R. harga mahal skit tp tahan lama. aku dah 2 tahun lebih pakai ok je. bateri kering.

        Nafieasy said:
        July 23, 2014 at 11:07 am

        Tips utk penjagaan bateri tahan lama.. pastikan sambungan positif dan negatif pada bateri diikat dengan kuat.. kalau tidak altenator tidak akan dapat mengecas bateri tersebut dengan sempurna dan akan menyebabkan jangka hayat bateri menjadi pendek. Jika boleh tukarkan kepala sambungan tersebut kepada jenis tembaga yang lebih efektif bagi proses pengecasan.

        *Tips berdasarkan pengalaman.
        Setelah mengenalpasti masalah itu.. jangka hayat bateri kereta saya tahan sehingga 2 thn ++ utk bateri jenis kering. Sebelum itu tak sampai setahun je bateri dah kong.

      lie angah said:
      July 21, 2014 at 11:39 pm

      jangn biar minyak merah baru nak isi… lagi bagus sentiasa biar minyak penuh atau setengah.

    noor suria said:
    June 17, 2014 at 8:04 am

    Salam…bleh bantu sy..sy guna gen2..skrg ni selalu high temp..apa masalah ek…kipas sy dah ganti..masalah water pum ke??berapa anggaran harga repair ek???masalah klu keta sy ni rosak…tlg bantu sy…atau ada cara yg lebih bernas…tq…

      akmal said:
      June 22, 2014 at 1:46 pm

      boleh jadi water pump..bajetrm200 boleh tuka dah.

    nizam said:
    June 13, 2014 at 10:50 am

    salam,
    ade sesape tau x ape masalah kereta gen2 sy tgh jalan tibe2 lampu bateri ngn lampu enjin menyala pastu enjin trus mati mgejut. start balik ok lak.tapi jalan balik still benda sama jadi.mnggu lepas baru je tukar plug,cable plug ngn coil. oil pump pn baru gnti. kereta sy gen2 2004 auto. please sape2 yg tau..

      pak tam said:
      June 13, 2014 at 11:40 am

      fuel pump rosak tu

        nizam said:
        June 13, 2014 at 11:43 am

        fuel pump dah tkar

        pak tam said:
        June 13, 2014 at 12:26 pm

        kdg2 fuel pump yg tukar pasang tak cantik rosak jgk.kena hati2 pasang fuel pump ni..penah kwn aku tukar 2x fuel pump dlm masa 2 hari br ok

          nizam said:
          June 13, 2014 at 12:38 pm

          Owh..leh kne gk?dh la menatang tu leh thn hrgn..adoi

    firdz said:
    June 2, 2014 at 3:18 pm

    brapa yea rege thortalbody service tuk gen2 ? minta share pendapat dan idea yang bernas lagi manfaat.

    firdz said:
    May 26, 2014 at 12:55 pm

    kat mana sy boleh buat PDT.. kereta ade masalah, enjin high temp. tetapi temp. meter masih keadaan normal. sering kali trjadi bila memandu waktu tengahari dan keadaan jem. serta di paking complex. crank sensor dah ditukar seta oil pump jugak dah tukar.. minta pendapat otai2 gen2..

    model kereta : 1.6 M 2008

      Shah Rizal said:
      May 26, 2014 at 1:53 pm

      mcm mne tau kete high temp?

        syanas said:
        July 4, 2014 at 3:10 pm

        Tengok kat meter la k an

      syanas said:
      July 4, 2014 at 3:09 pm

      Mslh sama high temperature. Baru buat kena 900

        Shah Rizal said:
        July 17, 2014 at 11:23 am

        klu mslh high temperature tu repair ape smpai 900?kete aku pn pelik ni klu jln jauh enjin mati sdri…pasang ekon lg cepat…meter temperature ok je kipas pusing ok..pening..fuel pump dh tukor wiring fuel pump pn dh buat…

          is said:
          July 20, 2014 at 1:52 pm

          kemungkinan gasket head dh pecah.bjet dlm 300 je

    Shah Rizal said:
    May 19, 2014 at 11:46 pm

    apekah fungsi ignition control module(icm)?

    abdullah cabinet said:
    May 10, 2014 at 9:41 pm

    Salam sye ade gen2 tahun 2005 auto…masalah sye bberpa hari lps jadi over heating sebb motor kipas rosak dan tak perasan…jadi engin mati tiba2…nak start semula pun tak boleh.
    Jadi kn towing la g workshop. . Forment kate gasket bocor kn buka head by pass bocor. ..water pump paip karat…tukar minyk engin. .. tpi lps buat semua tu engin semput …..tlong otai 2 sekalian apa masalah nya ni….

      One said:
      June 12, 2014 at 9:15 pm

      Cek fuel pump first..klu x ok,cek cam sensor/crank sensor..

      syanas said:
      July 4, 2014 at 3:16 pm

      mslh en ni sama mcm saya. Dah buat dan so far ok. Tak overheating lg

    kutan said:
    May 9, 2014 at 7:26 pm

    Proton gen 2, persona dan apa sajalah yang guna engine campro ni…..sy langsung tdk suka!!!! throttle respond dia lambat!!! LAG lagi tu!! kuat makan minyak!! susah nak imbang clutch bila stop kat bukit!!! damm this engine!!! overall ok la cuma engine respond dia bah!!!! jahanam betul!!! frustrating betul kalau dia manual transmission!!! kalau lepas jak clutch mau shift mesti dia rev tinggi!!! macam mau cari gaduh saja sama driver sebelah!!! proton yg guna mitsubishi teknologi memang yang terbaik!!! percayalah!!!

      otai_g said:
      July 9, 2014 at 4:22 pm

      ko tu yg bodo x tau bawak kete. aku pakai ok jerk… senang je imbang cluth kat bukit. pijak cluth mmg rpm ada naik tinggi skit, tp x tinggi mana pun. org sebelah pun x perasan.

    ewhyskrtel said:
    May 8, 2014 at 3:58 pm

    Assalamualaikum..n good evening,,kpd expert2 proton gen2,
    1.gen2 sy jerk bila nk shift gear dr parking ke reverse.
    2.Digital indicator xsama dgn shift lever
    3.Speed meter drop,yg function cuma rpm meter.
    4.Fuel indicator kdg2 ok kdg2kdg x.
    Mohon bantuan..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s