gen2 oooh gen2

Posted on

Ni pulak aku nak citer pasal Gen 2 akuBeli penhujung dec 2004, sekarang running dalam 43587 km.Aku jarang pakai sgt.Kalu ikut warrangti berdasar kilometer masih ada waranti..tp terpaksa ikut tahun….sebab dah 4 tahun dah abis waranti.Nama Gen 2, banyak yang jem…aku list down

1.Pertama kena Power window sebelah penumpang depan….mechanikal lifting  bengkok.Alat yang dok angkat cermin tu boleh bengkok…kalu bukan besi dah patah riuk.Masih ada jaminan. dapat tukar.ok settle.

2.dah masuk tahun kedua . Altenator…bising giler. bawak gi kat Proton servis…Mechanic kat situ kat dah empat biji  gen 2 ada masalah sama.Kena tukar altenator baru. Berapa aku tanya..Seribu termasuk upah.Gila…..seribu untuk benda mcm tu. aku tak tukar…bising pun bising la…cari pomen kampung…Bila check bearing rosak. Tanya pomen leh tukar bearing ke dah. Dia org check tak leh nak bukak..kena tukar seketul. Terpaksa aku tukar .habis seribu……part ni paling giler aku rasa…lebih dari pakai mercedes. Aku tanya org lain yang pakai gen 2, ada tak masalah altenator….terjumpa satu cina kena mcm aku. Semua sakit jiwa dengan gen 2.

3. Dalam dua tahun setengah tabung ekzos lak tumbus.Berkarat.Nampak kat luar berkilat krom. Tembus dari dalam.Tukar yang murah melayang 140 .ok la lagi. tp panas hati nissan bapak sedara aku tak pernah tukar tabung ekszoz 15 tahun sejak beli..Tanya lak member yang pakai gen 2. ada tak masalah ekzos. terkejut majoriti 7/10 ada mengalami masalah ekzos. sakit jiwa lagi.

4. Masuk tahun ketiga.dah tak leh aktifkan alarm. kalu aktif bateri jd weak.tak leh nak start.Bateri dah baru pun sama. Tanya pomen…dia kata nak kena modofied wiring.dalm 200 ringgit. Katanya lagi kebanyakkan gen 2 ada masalah ni.Bukan aku seorang. aku dah malas nak repair aku tak pakali alarm. pakai kunci tambahan.lantak la dah malas nak melayan kereta ni.

5. Dalam masa sama power windor yang td masalah lagi, kali ni motor dia lak open circuit. kena tukar moto.duit lagi.

6. Alarm gen 2 dia bersekali dengan kunci.ada dua kunci kedua dua alarm dah tak leh aktif lagi. kedua dua kunci utama dan pendua ada masalah yang sama. tempat letak bateri terkopak dr papan litar alarm. dua dua sama masalahnya. heran .mcm mana proton  wat kerja.  Nasib baik kereta dah tak leh pakai alarm..(bateri jg weak)

7. Masuk tahun ke empat .Bila lock stering susah nak buka balik. habis aku iktiarkan. Memang susah nak buka, automatik tak start bila stering tak leh buka. Berpeluh aku. mcm pencuri.nasib baik kena kat umah sendiri kalu kena kat tempat awam sah org kata pencuri.mana tak tercogak kiri kanan buka kunci…gila proton ni.

8. Yang terbaru. Bush tayar dah habis. Pusing stering dah bunyi berkeriuk..nak habis berapa duik lak tak tau la.Baru 43 k running . rasa mcm kete buruk je gen 2 ni. Maintenance melampau nak mampus, rosak mcm mcm.

Baik beli mercedes buruk  keta sewa lagi baik.4 ribu je harga. Spare senang, murah lak tu(aku kat kelantan banyak keta teksi mercedes buruk…tp kalu tanya dreber teksi tu…….dia kata kalu nak lawan dengan gen 2…….kalah teruk gen2….cuma rupa je buruk ) aku nak sambar satu mecedes buruk ni…nak lawan dengan gen 2 aku yang nampak baru tp dalamnya terlalu buru

dari http://www.tranungkite.net

About these ads

255 thoughts on “gen2 oooh gen2

    khall said:
    August 4, 2014 at 11:55 am

    untuk sesiapa yang ada di melaka ingin mendapat panel yg baik utk specialise campro boleh refer dekat sy, add fb “Khall Ashraff Hashim”, sy akan recommend kan, tp anda yg nilai kan.. tq

    mr.manual said:
    July 5, 2014 at 4:55 pm

    Salam 1 Malaysia.
    Adakah anda pemilik atau mekanik Proton Gen2 / Persona / Satria NEO?..
    Anda pening kepala bila nak ‘troubleshooting’ masalah kereta seperti diatas?…tiada panduan?…tiada tempat nak buat rujukan?

    Jangan risau, anda boleh dapatkan BUKU WORKSHOP MANUAL dari saya. Anda beli, dan simpan sebagai panduan anda, semua buku adalah terang dan jelas, lengkap utk semua masalah untuk kereta-kereta seperti diatas.

    Berminat?, sila sms / whatsapp ke: 0172257944

    Semua urusniaga adalah tunai, dan credit kad diterima.

    • lepas ni, jangan pening2 lagi.
      **nak ilmu, kena belajar, nak belajar, kena laburkan modal, baru ilmu tu berkat.
    ewhyskrtel said:
    May 9, 2014 at 11:14 pm

    Assalamualaikum..n good evening,,kpd expert2 proton gen2,
    1.gen2 sy jerk bila nk shift gear dr parking ke reverse.
    2.Digital indicator xsama dgn shift lever 3.Speed meter drop,yg function cuma rpm meter.
    4.Fuel indicator kdg2 ok kdg2kdg x.
    Mohon bantuan..

    R

    khall said:
    April 14, 2014 at 1:43 pm

    slm, nk bg pencerahan sikit, sy pki gen2 saing dgn bro tp xde masalah pape, maybe tgk jugak dkat mna yg buat terbaik, bukan hantar je suka2 jnji kdai kereta. mmg akan jd msalah bila dah byk tangan yg usik.. so far aku pki gen2 niy mmg okay n xde masalah.. tp kebiasaan kita xleh gak compare dgn kereta yg lain, tgk pd penjagaan mnyak hitam, timing belt, belting, battery, servis, throttle body sume, klu buat xendah mmg mragam lah jwab nya. kete mewah skali pun, nk rosak, rosak jgak.. xsemua model yg sama bermasalah, mgkin 10 keluaran ada 1 yg problem, maybe nsib anda x baik, anda yg ambil 1 yg probl tu kita xtau.. yg penting servis tu is importance. coz xsemua yg kna mcmtu..btw, so far aku pki gen2 niy mmg the best, jika ada msalah cuba lah refer mane2 poreman yg specialize campro contoh dori’s n revtech mtorsport. bkan bengkel2 kampung je asal murah je hnttar, klu murah, murah lah prestasi nya, tp xsemua lah, ada jgak bengkel ygokay tp tgk pd exp poreman tu lah.. bkn asal redah je. juz bg pencerahan shj, slm dr “gentwo unite malaysia”.

    syaza said:
    February 5, 2014 at 1:08 pm

    salam..sy pakai gen2 1.3 manual…smlm tngah bersih2 kan kete..anak tngok dvd kat dlm tu..tibe2 dvd off…sy try start enjin. dah x boleh..bile start die bunyi “tik..tik..tik..” mcm tu…dah try jump start tp x boleh start jgak..kenape ek?bateri rosak ke ape?

      asyraf said:
      February 5, 2014 at 2:32 pm

      salam,
      ada beberapa kemungkinan jgk. Maybe battery dah kong terus or yg battery kereta yg nak tolong jump tu tak cukup kuat.
      other possibility wiring short circuit pun boleh jadi.

        syaza said:
        February 5, 2014 at 4:16 pm

        kalau wiring short circuit rasa2 kos repair dkt bengkel brape ek?ni 1st time kete buat hal mcm ni…tkut pulak nnt bawak g bengkel kene tipu ke ape..

          asyraf said:
          February 5, 2014 at 4:31 pm

          Nak tau wiring ke tak kena tgk battery dlu. Just pegi je kedai check battery dulu. Biasa bengkel yg jual battery ada alat check battery kita dah weak or kong. bukak je battery tu gi kedai. Kalau kes x leh gerak dah kete, boleh je pinjam battery kereta org lain dlu sambung then try start. Kalau x boleh tu rasanya kena check wire la tu.

          Sy ckp short circuit sbb tetiba mati..

            syaza said:
            February 5, 2014 at 6:54 pm

            dah. try jump start ngn kete lain … dah boleh start… :)

            asyraf said:
            February 6, 2014 at 9:14 am

            hehe Bagus :). Tp mintak check alternator skali kalau dah tukar battery baru pun still cepat kong. Takut alternator rosak, tak charging.

      reyza said:
      September 21, 2014 at 9:24 pm

      salam bro,sya pnah terjadi mcm tu.start jer bnyi tik…tik…tik… mmg kompom batery nak kong,so tkar jer batery baru.trus ok. di samping tu servis skali altenator dia.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s