1988 Proton Saga

Posted on

Dulu tahun 1988 beli Proton saga. Tidaklah teruk sangat namun power window bermasalah. Mekanik kata itu memang masalah biasa bagi proton.

Tahun 2002 beli Proton Perdana dengan harapan kereta ini berkualiti maklumlah harganya sekitar RM100,000.00. Lepas hantar servis kali pertama saya dah gementar kerana member lain yang beli sudah komplen macam-macam terutama sekali tentang gear boxnya. Mungkin ia tidak akan berlaku kepada saya.

Belum sampai setahun pakai, alat pengawal brek ABS rosak perlu diganti dan kosnya sekitar RM5000 namun selamat kerana dalam tempuh jaminan.

Masalah kecil lainnya sering kali timbul seperti bunyi pada stering dan komponen lain. Tak lama lepas tu cermin tinjau belakang perlu diganti.

Selepas 3 tahun pakai, gear dah mula buat hal. Masuk tahun keempat dalam perjalanan ke Kuala Lumpur, tiba-tiba di Kulai, gearnya tidak mahu masuk gear 4. Bunyi enjinnya kuat tetapi kereta tidak laju. Terpaksa kembali ke JB dan terus hantar ke pusat servis proton. Setelah diperiksa, mereka kata gearbox kena tukar. Aduhhhhh sekitar RM4000 melayang. Mekanik kata kerosakan gear ini memang trade mark Proton Perdana. Celaka Proton. Mereka tahu masalah ini tetapi terus jual bertahun-tahun produk bermasalah. Kini gear box saya kena pasang radiator tambahan agar mengelakkan gear box rodak lagi. Bodoh dan zalimnya Proton.

Dahlah tu setiap perjalanan 90,000 kilometer kena keluar duit RM3000 untuk tukar pakej timing belt. Gila Proton.

Dua tahun lepas anak sulung beli Proton Gen 2. Waktu delivery kereta, aircon tak berfungsi, kereta kena masuk woksyop satu minggu. Lepas pakai, macam-macam masalah lain termasuk masalah-masalah kecil yang buat sakit hati seperti cermin sebelah pemandu yang sukar naik. Sah Proton bodoh dan tidak mahu belajar dari sejarah. Bodoh dan terus bodoh.

Setelah berbual dengan 2 orang engineer proton, mereka beritahu bahawa Proton bukan menjaga pembeli namun mereka menjaga dan membela pembekal (vendor) yang mana vendor ini sangat berkuasa. Maklumlah setengah vendor ini orang istana dan sebahagiannya kroni mahathir. TS Mahalel dahulu pula sangat rapat dengan Mahathir.  Jahanam memang Proton patut mampus. Kalau proton tutup, engineer dan staf kat sana boleh masuk produa atau join naza.

Satu lagi azab untuk rakyat Malaysia akibat penubuhan Proton ialah harga kereta yang amat mahal untuk menjaga survival Proton. Saya pun belum mampu nak pakai toyota altis atau Honda civic. Di Thailand harganya sekitar RM70,000 sahaja. Inilah bahana kepada rakyat demi menjaga survival Proton.

Sampai bila rakyat nak disedut terus darahnya.

Emjay

dari http://www.tranungkite.net

11 thoughts on “1988 Proton Saga

    haji din said:
    August 4, 2012 at 2:11 pm

    Sy bru ambl gen2 2004,nk tnya sape yg tau brape kos tkar bearing altenator

      pcbahar said:
      August 5, 2012 at 4:19 am

      Salah bilik ni tuan haji..
      Tapi takpe la…
      Bearing alternator tu murah je, dalam RM10 satu, tapi kos upah nak menukar tu yang mahal.. Mungkin makan dekat seratus juga la kalau pomen tak friendly

    pencinta negara said:
    September 26, 2011 at 1:26 pm

    betul ckp tanpa nama tu.aku sokong!!!!!!!!!!! kau tu yg gile lah proton pengkhianat negara!!! kalau nak pegi la kat palestin tak yah bayar ape2. sibuk je!! pegi dah!!

    Anonymous said:
    August 26, 2011 at 6:55 am

    pada nickname : proton penghianat negara, apasal la ko duk malaysia x tahu peraturan… bukan proton jual mahal, tapi CUKAI yang mahal… kalo ko nak marah pun marah kerajaan la..!!!! CUKAI tu kerajaan tentukan, bukan PROTON…. ada paham ka? kalo xnk beli kereta xda cukai ko menetap kt arab saudi… sume kereta murah kat sana……

    suka yg pickup dari yang laju..sebab pickup lagi penting said:
    August 25, 2011 at 7:34 am

    dulu bapa aku kata masa takda proton ,semua kereta import dan harga kereta baru paling mahal berbelas ribuje time tula…tapi sekrng harga takda la camtu wlau takda tax tapi jauh lebih murah contoh lancer gt jual kat mesir,sekita rm50kje,,duit kita ,,membe aku ngaji sana dia bagi tau,,,,,klau sini!!!!

    Proton Pengkhianat Negara said:
    April 17, 2011 at 6:32 am

    Proton ni menganiaya org dari dulu dengan bertopengkan ‘malaysia boleh’, ‘belilah barangan buatan malaysia’, ‘kereta nasional’.. fak u.. bodoh betul politician ni ingat org kg skrg dungu mcm dulu.. perasan x sejak tuk nenek kita tuk nenek dia da tindas kita diam2.. tengok skrg.. hoho bg 1 contoh skrg je larr adik najib kontol cimb

    aku tam said:
    March 11, 2011 at 7:09 pm

    aku memang sokong dengan kenyataan tranungkite..
    ape yg die tulis semuanya berdasarkan apa yg terjadi..
    b4 ni, aku hanya melihat je komen2 dari pengguna yg tak puas ati..
    aku pon pakai proton…kete pertama aku lagi… saga blm med line…
    aku x kose nak bgtau ape mslh kete aku..
    yg pasti, kalo aku ade rezki, aku abiskan terus utang kete aku kat bank..
    pastu aku bela la blm aku leklok..
    sbb aku bela leklok bkn pasal aku suke dgn kete kluaran proton tapi aku xnak dah beli
    kete lain..
    kalo aku beli kete lain, pasti aku akan terbeli proton..haha,,pasal kete proton murah sikit…
    kite rakyat malaysia memang bersyukur hidup kat negara yg aman damai tapi kite x sedar dlm sstengah hal, kite dnafikan hak kite..
    byk duit kite dsalurkan pada kerajaan yg kite x sedar…
    ntah la.. malas nak bebel…
    kepada korang yg memang dah menyampah dengan kete proton cam aku, korang jagalah proton koorg tu leklok spya x la rosak giler2.. bile x rosak giler2, xyah la nak beli kete proton yg baru..jln pon x la jem sgt.. aku pon kongsi je kete dgn bini aku..mls dah nak beli kete byk2, bile bini aku pkai kete, aku pakai la motor..sempoi gak naik moto… cam awiiii….hehehe

    sab said:
    November 22, 2010 at 1:39 am

    gua ada satu.ori lagi..mau buat kasi cantik …sudah jd antik lerrr..lu ada kaa..

    akubenci proton said:
    March 9, 2010 at 8:53 am

    SAH PROTON MEMG JAHANAM!!!!!!!!!!!

    manpiki said:
    March 31, 2009 at 6:20 am

    marah nampak bang..

    sokong lapan juta peratus…

    proton suck..

    danny said:
    March 30, 2009 at 8:40 am

    memang harga proton mahal,dahla mahal xder kualiti plak 2…

Leave a Reply

